فرهنگ و هنر

یادبود باستانی پاریزی ۱۰ سال پس از رفتنش

مراسم یادبود محمدابراهیم باستانی پاریزی به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت این تاریخ‌دان و استاد دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تودی، این مراسم روز پنجشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ در باغ موقوفات دکتر محمود افشار واقع در خیابان ولیعصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب، شماره ۱۲  برپا می‌شود.

 در این مراسم سیدمصطفی محقق داماد، ژاله آموزگار، سیمین فصیحی و حسن باستانی‌راد سخنرانی خواهند کرد. همچنین پیام‌های تصویری حسن انوری، منصوره اتحادیه، داریوش رحمانیان و روزبه‌ زرین‌کوب در مراسم پخش خواهد شد.

 پخش نماهنگ «بی‌انتهاتر از عشق» شهرام ناظری، اجرای موسیقی جواد بطحایی، رونمایی آثار اهدایی نقاشی خط و پوستر «تا صدسالگی» آینه‌دار دوران به دبیری سیدعباس دعایی، پیش‌نمایش فیلم مستند «یاد و یادبود» و به‌گزین فیلم‌های تازه‌یاب از محمدابراهیم باستانی پاریزی به سعی جواد میرهاشمی و حسن نیک‌بخت از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود.

گزارش ده‌ساله از وضعیت کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و تازه‌های نشر باستانی پاریزی با همراهی علیرضا پورامید و نمایشگاهی از آثار اهدایی استادان فرهیخته هنر با یاد باستانی پاریزی به برنامه آینه‌دار دوران نیز بخش‌های‌ دیگر این مراسم یادبود اعلام شده است.

یادبود باستانی پاریزی ۱۰ سال پس از رفتنش

 در این زمینه بیشتر بخوانید:

اعترافات باستانی پاریزی!

مردی از جنس تاریخ که با گفتن سنش مشکل داشت!

محمدابراهیم باستانی پاریزی سال ۱۳۰۴ در پاریز از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت. باستانی پاریزی دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان‌نامه‌ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد. او کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌وقت آن دانشگاه بود. 

باستانی پس از ۹۰ سال زندگی به‌ علت بیماری کبدی صبح سه‌شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۳ از دنیا رفت. 

از او بیش از ۶۰ کتاب و صدها مقاله درباره جنبه‌های مختلف تاریخ ایران به‌ویژه «تاریخ جغرافیای کرمان» به‌جا مانده است. آثار «هفت‌گانه» او که همگی نام هفت دارد از جمله آثارش است: «خاتون هفت‌قلعه»، «آسیای هفت‌سنگ»، «نای هفت‌بند»، «اژدهای هفت‌سر»، «زیر این هفت آسمان» و «سنگ هفت‌قلم». البته کتاب هشتمی هم به آن اضافه شد که به‌پیشنهاد ایرج افشار «هشت‌الهفت» نام ‌گرفت. آخرین کتاب باستانی به‌نام «کوه‌ها باهم‌اند» نیز بعد از درگذشت او منتشر شد. «یعقوب لیث» و «تلاش آزادی» از دیگر کتاب‌های او هستند. 

 انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.