فرهنگ و هنر

چهره‌هایی که تبلیغ ماست و دوغ را به تئاتر ترجیح می‌دهند

این کارگردان می گوید: “… و همیشه سقوط می کنیم.” خطر کرونا در یک تئاتر بیشتر از یک رستوران نیست. اگر قرار است ترسناک باشد باید از تئاتر به عنوان رستوران هراس داشته باشیم. ”

مهیار جوادیها که جمعه 27 تیرماه کار خود را در تالار مولوی از سر گرفت ، در مورد کارهایی که برای محافظت از تئاتر در دوره کرونا انجام شد ، عدم توجه تئاترهای عمومی به گروههای آسیب دیده و حرکات فکری برخی از تئاترها به ایران تودی گفت. غیرفعال بودن تئاتر و تبلیغات ما و چهره های نه نفری که تبلیغات تئاتر را ترجیح می دادند صحبت می کرد.

این کارگردان جوان در ابتدا گفت: برخی از افراد به زندگی عادی بازگشتند و همه برنامه ها را دارند ، اما او می ترسد به تئاتر برود.

وی خطاب به این افراد گفت: “خطر coronavirus در تئاتر به اندازه رستوران زیاد است. بنابراین ، اگر از تئاتر ترسیدیم ، باید به همان اندازه از رستوران وحشت داشته باشیم.”

جوادی گفت: “من کاملاً می فهمم که برخی افراد نمی توانند به پروتکل های بهداشتی در سینماها اعتماد کنند و نگران هستند.” من شخصاً به این افراد توصیه می کنم که تئاتر را تماشا نکنند ، زیرا این درست نیست که آنها بیشتر نگران شوند ، اما من با کسانی صحبت می کنم که به زندگی عادی خود برگشته اند و فکر می کنم حضور در تئاتر فقط در این زمان خطرناک است! اما آیا تئاتر از مترو ، رستوران یا کافه خطرناک تر است ؟!

جوادیه همچنین با شکایت از تعدادی از هنرمندان تئاتر ، توضیح داد: برخی از دوستان تئاتر روشنفکر و مخالف هستند. اگرچه همه از وضعیت اجتماعی خود ناراضی هستیم ، اما انتقاد از تئاتر مناسب نیست. متأسفانه برخی از هنرمندان از حرکات مخالف به عنوان بهانه ای برای استفاده از تئاتر استفاده می کنند. آنها به حالت عادی بر می گردند. آنها می توانند به رستوران ها و مهمانی ها بروند ، اما فعالیت های تئاتر را خطرناک می دانند.

این کارگردان جوان تئاتر گفت: منظور من کسانی نیستم که به دلیل شرایط اقتصادی از ادامه نمایش خودداری می کنند. من آنها را کاملاً درک می کنم. اگر به جای تالار مولوی در یک سالن خصوصی با اجاره بالا اجرا می کردم ، دریغ می کردم و محاسبات و کتاب های زیادی را انجام می دادم. اگرچه اکنون سخت کار می کنم ، مشکل من با کسانی است که هیچ کاری نمی کنند و فقط واضح فکر می کنند و مخالف همه چیز هستند.

سپس با بیان اینکه اداره کل هنرهای نمایشی هنوز از تئاترها حمایت نکرده است ، افزود: این اداره هیچ برنامه ای ندارد. وقتی در این شرایط عجیب قرار داریم ، واقعاً به حمایت او احتیاج داریم. بخشی که مسئول تصویب بودجه است هر ماه یک بار تشکیل می شود و هیچ تضمینی برای جمع آوری آن وجود ندارد.

جوادیه یادآور شد: آقای اتابک نادری به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی لیستی از کلیه اجراهایی که به دلیل کرونا به حالت تعلیق در آمده و آسیب دیده بود تهیه کرد اما هیچ اتفاقی برای ما نیفتاد. وضعیت ما مثل این است که ما در دریا غرق شدیم و تیم های نجات می گویند بعداً شما را نجات خواهیم داد!

وی همچنین با بیان اینکه افراد مشهور از تئاتر حمایت می کنند و به تبلیغ نمایشنامه ها در صحنه کمک می کنند گفت: “یکی از آرزوهای تئاترها تبلیغ چهره برای نمایشنامه های خود است. متأسفانه برخی چهره ها هنگام تبلیغ از تمایل به تبلیغ برای خانه های خود جلوگیری می کنند.” ماست و ماکارونی مشکلی ندارد.

این کارگردان با تأکید بر اینکه عملکرد وی بسیار کلی است ، افزود: من این ایده را سالها قبل که دستیار حمید پور آذری بودم ، داشتم و افرادی مانند نوید محمدم زاده در این سالها از تئاتر حمایت کرده اند ، اما به نظر می رسد حمایت از چهره محدوده مشخصی را در اختیار دارد فقط تعداد معدودی از آنها تعداد محدودی کارت وجود دارد که می تواند برای نشان دادن اثری از آنها استفاده شود و در مورد آن خیره کننده هستند .البته من نمی گویم که آنها هر نمایش را تبلیغ می کنند. من وضعیت آنها را می فهمم ، اما هر هنرمند مشهور با منشاء تئاتری باید در خانه احساس کند.

وی در پاسخ به این سؤال كه چگونه تصمیم به ادامه عملکرد خود در این شرایط سخت گرفت ، توضیح داد: «دو نکته وجود دارد. یکی مسئولیت اجتماعی همه ما برای جلوگیری از شیوع تاجی است و دیگری وظیفه ای است که باید در این شرایط پیچیده زندگی خود را ادامه دهیم و تئاتر را ادامه دهیم تا از بین نرود.

جوادیه یادآور شد: هنر تئاتر از سخت ترین دوران تاریخ بقا مانده است؛ در زمان جنگ ، قحطی و بیماری جان سالم به در برد. وظیفه ما این است که آن را در این شرایط دشوار زنده نگه داریم. اما این ممکن است خیلی لفاظی به نظر برسد.

وی افزود: در حال حاضر پیروی از پروتکل های بهداشتی به روش جدید زندگی ما تبدیل شده است که در این راستا خود تئاترها سعی دارند اعتماد مخاطبان را به دست آورند و مخاطبان را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده ، ماسک و حسگر و غیره به راحتی جلب کنند.

جوادیه افزود: از طرف دیگر ، من به عنوان رهبر یک گروه تئاتر که مسئولیت آن را بر عهده دارم ، وقتی می دانم که گروه من برای تهیه یک نمایشنامه برای یک سال تلاش کرده است ، به خودم اجازه نمی دهم که تصمیم بگیرم خودم را ادامه دهم یا ببندم. بنابراین ، من خطر نداشتم که مخاطب داشته باشم ، اما اجازه دهید زندگی تئاتری را ادامه دهیم ، بلکه بقای گروه ماست.

به نویسندگی و کارگردانی مهیار جوادیها ، نمایشنامه “… و همیشه پاییز” در بهمن سال گذشته در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی اجرا شد. بعد از یک وقفه چهار ماهه ، نمایش در ساعت 6 عصر روز 27 ژوئیه از سر گرفته می شود و به مدت یک ساعت به صحنه می رود.
خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: 25 نوامبر 2019 خواب می بینم ، خواب می بینم ، جلوی لپ تاپ خودم در کلاس نشسته ام. همه صحبت می کنند و من نمی فهمم. من این کلمات را می دانم ، اما وقتی کنار هم می نشینیم ، نمی توانم یک جمله کامل از شما بگیرم …
بازیگران این نمایشنامه عبارتند از: بازیگران: آبان حسینی آبادی ، یکتا طبیبی ، درام: Huseyin Tavaznizade ، مدیر پروژه: محمد محققgh منتظری ، طراحان صحنه: مهیار جوادیها ، رضا هادیانژاد ، طراح گرافیک: گلناز گلچین ، فیلم هنری اندایر: و تزئین کننده: سجاد هاشمی ، طراح صدا: سیاوش بیگی ، طراح لباس: زهرا میرآقایی ، عکاس: مرتضی رستمی ، مهیا کشاورز ، آهنگساز: محمد جواد توازنی زاده ، روابط عمومی: مرضیه کریمی.
بلیط های این نمایش برای 3 روز اول با 46٪ تخفیف برای عموم و 66٪ تخفیف برای کلیه دانشجویان در وب سایت تیوال موجود است.

انتهای پیام