اقتصادی

چرا نباید قیمت نان را دست‌کاری کرد؟

شکی نیست که نان جایگاه پررنگی در سبد غذایی خانواده های ایرانی دارد و هرگونه تغییر در قیمت آن می تواند آسیب های زیادی به خانواده ها وارد کند. محققان کشور این موضوع را از منظر پژوهشی بررسی کرده اند.

به گزارش ایران تودی، دریافت تغذیه مناسب از طریق رژیم غذایی کار سختی نیست. تعادل یعنی مصرف کافی از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع غذاها. 15-7 سالگی سنی است که برای رشد سریع باید غذای کافی تهیه شود که اهمیت توجه به تغذیه در این دوران را دو چندان می کند. در این دوران عادات غذایی سالم باعث افزایش قدرت سلامت، رشد و فعالیت ذهنی می شود و در کوتاه مدت از بروز عوارضی مانند کم خونی فقر آهن، چاقی، بیماری های گوارشی و پوسیدگی دندان ها و در دراز مدت از بیماری های مزمن و خطرناک پیشگیری می کند.

به گفته کارشناسان، بر اساس منشور جهانی امنیت غذایی، کشورها در طیف پرخطر، پرخطر، متوسط ​​و کم خطر قرار دارند. بر اساس این تقسیم بندی، ایران وضعیت چندان خوبی ندارد. این بدان معناست که اگرچه عرضه مواد غذایی در کشور از نظر کمی تقاضای مصرف کننده را برآورده می کند، اما ترکیب جدول مصرف کننده پاسخگوی تقاضای سلولی نیست. افزایش قیمت ها نیز تاثیر متفاوتی بر مصرف گروه های مختلف درآمدی دارد و قدرت خرید را کاهش می دهد و در نتیجه سفره خانوار را باریک می کند. تغییر عادات غذایی خانوار در نتیجه فشار بالای تورم مواد غذایی می تواند منادی ناامنی غذایی و فقر باشد.

در همین راستا، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه الزهرا(س) تحقیقی انجام دادند که نشان داد نوسانات قیمت یکی از نیازهای اساسی غذایی مردم یعنی نان، امنیت غذایی و سلامت روان خانوار است.

در این تحقیق ابتدا کشش قیمت نان با استفاده از سیستم تقاضای ایده آل ارزیابی شده و سپس از شبیه سازی رفتار محور بر اساس نتایج رفتار خانوارها برای شبیه سازی تغییرات رفتار خانوارها در پس زمینه افزایش قیمت نان استفاده شده است. .

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که افزایش سهم نان در سبد اقشار کم درآمد پس از افزایش قیمت این محصول، نشان دهنده جایگزینی این محصول با سایر محصولات غذایی ضروری است. این موضوع در کنار آثار کمبود مواد غذایی و مشکلات آن، لزوم جلوگیری از دستکاری در قیمت برخی نان ها را برجسته می کند.

به گفته زینب واعظ مهدوی، پژوهشگر گروه مدیریت و اقتصاد، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران و سه تن دیگر از همکاران شرکت کننده در این پژوهش، «محصولی به نام گیفن برای این گروه است».

گیفن به این معناست که اگر قیمت نان افزایش پیدا کند، کالایی است که مردم بیشتر مصرف می کنند که این امر خلاف قانون تقاضا است. بنابراین، بر اساس این مطالعه، پس از افزایش قیمت نان، هزینه تورم نان در بیست سال اول به بودجه بیش از 5 برابر بیشتر از بیست سال پنجم است.

یکی از ابزارهای تضمین امنیت غذایی ایجاد یک سیستم حمایتی یکپارچه و یکپارچه در کشور است. در این راستا لازم است اقدامات پراکنده دولت ها، دولت ها و نهادهای مردمی مختلف برای کمک به اقشار آسیب پذیر هماهنگ شود.

آنها گفتند: “یکپارچه سازی سیستم حمایت اجتماعی برای ارائه حمایت غذایی از گروه های آسیب پذیر و محروم جامعه برای استفاده بهینه از منابع کمیاب موجود ضروری است.” در این راستا، معافیت های مالیاتی برای موسسات خیریه ارائه دهنده چنین خدماتی ممکن است انگیزه بالایی داشته باشد. همچنین تشکیل ستاد ایمنی مواد غذایی شامل وزارتخانه های تولید مانند کشاورزی و بازرگانی و وزارت بهداشت که ناظر بر کیفیت مواد غذایی است تشکیل شود تا نیازهای غذایی اقشار مختلف جامعه را تامین کند. ملاقات کرد. این ستاد مسئول نظارت بر تغذیه است تا اطمینان حاصل شود که خانوارها، به ویژه خانواده های کم درآمد، به غذا دسترسی کافی دارند.»

محققین می گویند: از دیگر اقدامات دولت ها در این زمینه می توان به سیاست های تثبیت قیمت مواد غذایی به ویژه برای دهک های کم درآمد از جمله پوشش بیمه ای، امنیت غذایی و تخصیص کمبود مواد غذایی اشاره کرد. جبران کنید. پوشش بیمه ای و تامین اجتماعی برای درآمد و اعشار کمتر را افزایش دهید تا هزینه های درمانی مردم کاهش یابد و درآمد بیشتری صرف تغذیه سالم و پایدار شود.

نتایج این تحقیق که بار دیگر اهمیت تثبیت قیمت نان را به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم در سبد غذایی کشور نشان می‌دهد، در مجله دانش‌پزشکی، مجله تحقیقات بنیادی و بالینی منتشر شد. متعلق به دانشگاه شاهد است.

انتهای پیام/