اقتصادی

پایان دوران خوراکی ارزان – ایران تودی

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم گروه غذا و آشامیدنی ، از 53 مقاله در این گروه 47 مقاله نشان می دهد که تورم در اردیبهشت ماه امسال بیش از 46.1 درصد بوده است که نشان دهنده چگونگی آن است. جدول مصرف کننده مردم بسیار گران شده و سهم بیشتری از درآمد را تشکیل می دهد.

به گزارش ایران تودی ، روزنامه اعتماد بعدا نوشت: “افزایش قیمت مواد غذایی ، به ویژه برای افرادی که دستمزد بالایی دارند و درآمد پایدار دارند ، منجر به کاهش مصرف یا حذف برخی غذاها از سبد آنها خواهد شد.”

آمارهای مرکز آمار نشان می دهد که نسبت هویج ، چربی و مرغ با 173.7 ، 141.5 و 124.1 درصد بیشترین امتیاز را دارد. براساس گزارش “میانگین قیمت محصولات غذایی منتخب در مناطق شهری کشور” ، قیمت یک سبد غذایی خاص برای خانواده های 4 نفره شامل “ده کیلو برنج ، یک کیلو گوشت ، تخم مرغ ، شیر ، حبوبات” ، سیب زمینی ، پیاز ، خیار ، گوجه فرنگی “” رب گوجه فرنگی ، چای ، شکر ، شکر و کره “یک میلیون و 150 هزار تومان در اردیبهشت ماه سال جاری بود ، در ماه مه 1999 710 هزار تومان دریافت کرد. ماه گذشته 32 درصد درآمد دستمزد افرادی که پول خود را صرف غذا می کردند

آنچه در ماه مه رخ داد

براساس گزارش مرکز آمار در اوایل خرداد ماه ، در اردیبهشت ماه سال جاری تورم ماهانه ، سالانه و عسل 0.7 درصد ، 46.9 درصد اعلام شده و در ارقام غیر از تورم سالانه کاهش یافته است. با این وجود ، در دو گروه “غذا و نوشیدنی” و “کالاها و خدمات غیر غذایی” ، تورم سالانه به ترتیب به 47.7 و 37.8 درصد افزایش یافت. البته مرغ ، تخم مرغ ، گوشت و غیره. علی رغم افزایش قیمت این کالاها ، این ارقام دور از ذهن نبودند. با این حال ، ادامه روند فعلی ، به ویژه در مورد غذا ، می تواند افراد بیشتری را در معرض مشکلات جسمی قرار دهد و کمترین سوددهی در کاهش قیمت ، از این افزایش قیمت رنج خواهد برد. بر اساس گزارش دیگر مرکز آمار در مورد “شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور” ، سهم ده برتر در شاخص کل قیمت 50.2 درصد و سهم دهم دهم ماه مه 47.1 درصد است. . از طرف دیگر ، شاخص مواد غذایی و آشامیدنی برای دهه اول 63.6 درصد و برای دهه دهم 58.9 درصد بود. این بدان معناست که دهه ها افراد کم درآمد مواد غذایی مورد نیاز خود را که اغلب غذای اصلی است ، با قیمت بالاتری خریداری می کنند. تورم کالاها و خدمات غیر غذایی طی دهه های اول و دهم به ترتیب 36.8٪ و 44.3٪ بوده است. نکته دیگری که باید به آن توجه شود اهمیت کالاها در سبد مصرفی خانوار است. اهمیت غذا برای دهه های اول و دهم در ماه مه به ترتیب 44.3٪ و 17.22٪ بود. این ارقام نشان می دهد سیاست تنظیم یا تثبیت قیمت این گروه از کالاها اگر گران نباشد در دهه های اول عملاً بی فایده است و حتی این جوشانده ها می توانند مشکلات جدی در تأمین نیازهای غذایی ایجاد کنند.

کدام کالاها قیمت را تغییر دادند؟

طبق اعلام مرکز آمار ، قیمت روغن ، مرغ و هویج دلیل اصلی افزایش قیمت کالاها در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت 99 است. اگرچه مصرف هویج چندان زیاد نیست ، اما افزایش قیمت مرغ و روغن به ترتیب 134.1 و 141.5 درصد ، خطر جدول افراد کم درآمد را نشان می دهد ، که تنها مرغ آنها گوشت است. کوچک شدن واقع شده است. از سوی دیگر ، کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ در ماه مه نسبت به آوریل سال جاری 5.5 و 11 درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش در گروه میوه ها به 3/38 و 6/29 درصد به هندوانه و هندوانه توزیع شد.

انتهای پیام