حوادث

چرا آتش سوزی‌ها دیر خاموش می‌شوند؟ / توضیح سلاجقه درباره پروژه میانکاله، آلودگی هوا و …

درخواست رئیس سازمان محیط زیست برای تشکیل پایگاه ملی اطفای حریق

آفتاب‌‌نیوز :

علی سلاجقه در حاشیه نشست امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: آتش سوزی در میانکاله روز گذشته اتفاق افتاده است متاسفانه بیشتر در این قسمت شاهد اقدامات عمدی هستیم. از روز گذشته نیرو‌های محیط بانی، نیرو‌های منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های مرتبط وارد عمل شدند. هلوکوپتر نیز تا آخر وقت رسید. امروز نیز از دولت درخواست داشتیم که اگر بتوانیم یک پایگاه اطفای حریق ملی تشکیل شود تا این مسائل بهتر دنبال شود. درخواست ما این است که این پایگاه به صورت کلی در کشور تشکیل شود. شرایط تغییرات اقلیمی به سمت و سویی می‌رود که ما از این به بعد هم کاهش بارش را داریم و هم افزایش دما را خواهیم داشت. در کل دنیا نیز این اتفاق افتاده و این آتش سوزی‌ها در حال رخ دادن است. اگر پایگاه ملی اطفای حریق شکل بگیرد، گام بزرگی در کنترل این حوادث برخواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: چند روز گذشته آتش‌سوزی در مریوان را داشتیم که خاموش شد. اما بحثی که الان وجود دارد آتش سوزی در چند منطقه کهگیلویه و بویراحمد است که چند نقطه محدود نیز می‌باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا این آتش سوزی‌ها دیر خاموش می‌شوند؟ بیان کرد: ما از لحاظ تجهیز نیرو‌های خود مشکلی نداریم، اما گاهی آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور اتفاق می‌افتد که خوشبختانه مردم نیز همکاری خوبی دارند. من از مردم تشکر و خواهش می‌کنم هم در مصرف آب و هم در بحث آتش‌سوزی که در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد، همکاری داشته باشند. در بحث تامین هلکوپتر‌هایی که باید آتش را خاموش کنند، لازم است که دستگاه‌های نظامی ورود کنند و باید از محل بحران اعتباراتی به آن‌ها تعلق گیرد تا این اتفاق بیافتد. ما در تلاش هستیم تا پایگاه ملی اطفای حریق شکل بگیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسشی درباره اظهاراتی مبنی بر این‌که اگر میانکاله مجوز محیط زیستی ندارد پس چرا مصوبه دولت دارد؟ بیان کرد: دولت موضوعی را مصوب می‌کند. اما بحث مجوز محیط زیستی بعد از مصوبه دولت است. بعد از این‌که دولت مصوب کرد باید کار‌های اداری آن انجام شود. سال ۹۱ و ۹۲ هیات وزیران هرگونه بارگذاری صنعتی که آلاینده باشد در شمال کشور را ممنوع کرد. سال ۹۹ نیز از طریق کمیسیون اقتصادی دولت پیش می‌برند. در حالی که حتما باید در قالب کمیسیون زیربنایی و محیط زیست دولت دنبال شود. مصوبه دولت در خصوص میانکاله در کمیسیون اقتصاد است. بزرگ‌ترین علامت سوال اینجا است. مصوبه طرح‌های توسعه‌ای دولت حتما باید از طریق کمیسیون زیربنایی و محیط زیست باشد. اما مصوبه میانکاله در کمیسیون اقتصاد دولت است. استاندار نیز برای اجرایی این پروژه نمی‌تواند مقابل دولت قرار گیرد. این پروژه مصوبه محیط زیست ندارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای مقابله با آلودگی هوا در تهران در دستور کار قرار دارد؟ بیان کرد: در شرایط جوی کنونی و باتوجه به کاهش بارش‌ها در این فصول با آلودگی مواجه هستیم. اما خوشبختانه تعداد روز‌های آلوده ما نسبت به سال قبل خیلی کاهش داشت. اما الان پدیده گرد و غبار است که خیلی از نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده است. از طریق کشور افغانستان و منطقه سرخس و کشور ترکمنستان است که این پدیده کشور را تحت تاثیر قرار داده است، ما قبلا پیگیری کردیم و حضوری به کشور ترکمنستان رفته و با مسئولان آنان صحبت کردیم. طرح‌های مشترکی باید اجرایی کنیم. دستگاه‌های مسئول نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.