عمومی

پتروشیمی میانکاله و ۱۰ نکته!

1. علی سلاجقه میانکاله رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که تجارت پتروشیمی برلی برای همیشه تعطیل شده است.

2. موفقیت در تعطیلی پتروشیمی میانکاله برای کسانی که فکر می‌کردند فعالیت‌های زیست‌محیطی در ایران عواقبی ندارد، نشان می‌دهد که چنین بوده است. این موفقیت را به جامعه محیط زیست تبریک می گویم.

3. برای کسانی که فکر می کنند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کاری از دستش برنمی آید، پرونده پتروشیمی میانکالا نشان داده که البته اگر بخواهد می تواند کاری انجام دهد.

4. ما به حسن روحانی رای دادیم، برای او کمپین زدیم، اما او هیچ کاری برای محیط زیست انجام نداد. چه اصرار بر اجرای طرح گردشگری در عاشورا و چه اصرار بر انتصاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس نهادی که چهار سال است همه ما را ناامید کرده است.

5. علی سلاجقه همکار من در دانشگاه است و طبیعی است که همه جا به او کمک کنیم. جامعه زیست محیطی ایران با وجود زخم هایش هنوز یکی از فعال ترین جامعه در کشور است و عشق به سرزمین و حفظ تنوع زیستی کشور هسته اصلی آن چیزی است که همه ما معتقدیم. باید قدر این جامعه را بداند و با این نهاد ارتباط نزدیک تری داشته باشد.

6. اقدامات نمادین مانند توقف ساخت پتروشیمی در اهر و تخریب ویلا بسیار مفید و ارزشمند است و به جامعه انرژی مثبت می دهد. آنچه من شخصا از جناب آقای سلاجقه می خواهم اصلاح فرآیندهایی است که منجر به تصویب پروژه هایی مانند پتروشیمی میانکالا و سد چم شیر نشده است.

7. یک واقعیت ساختار قدرت در ایران این است که برای موفقیت در کاری نیاز به حمایت بخشی از دولت دارید. فعالان محیط زیست اپوزیسیون نیستند. هرکس بخواهد این جریان اجتماعی را جزئی از حکومت یا مخالف حکومت بداند، اشتباه بزرگی می کند. ما مثل پزشکان بدون مرز هستیم. ما طرف هیچ نیروی درگیری نیستیم. به همین دلیل باید با همه افراد تاثیرگذار مذاکره و گفتگو کنیم تا به نتیجه برسیم.

8. به جای شکایت، خود را به دو سلاح مسلح کنیم: اول دانش و دوم قانون. متأسفانه ما راه حل های حقوقی را به خوبی نمی دانیم و نمی دانیم چگونه کار می کنند. همیشه با یک وکیل مشورت کنید.

9. توقع من از آقای سلاجقه این است که در مقابل سد چم شیر و پروژه گردشگری آشوراد محکم بایستد، اگر آرام بگیرد این اتفاقات به نام ایشان تمام می شود.

10. از زحمات بسیاری از دوستان باید تشکر کرد، اما محمد دسمه و حر منصوری دو سرباز در خط مقدم بودند. از هر دوی شما بسیار متشکرم.