حوادث

هشدار درباره افزایش مرگ‌های خاموش در نیمه دوم سال/ گازگرفتگی ۹۲۶ نفر در سال گذشته

سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بیش از 72 درصد مرگ و میرها در سال گذشته در نیمه دوم سال بوده است ، هشدار داد که تعداد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال افزایش می یابد.

به گزارش ایران تودی ، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که به دلیل سرمای هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم سال ، تعداد افرادی که در این مدت به دلیل گاز مونوکسید کربن مسموم شده اند بسیار بیشتر از نیمه اول سال است. به به سال گذشته ، 672 نفر در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال ، 254 نفر در نیمه اول جان خود را از دست دادند و بیشترین تعداد قربانیان نیش سال گذشته 169 فوت در ژانویه بود.

کاهش خسارت در پنج ماهه نخست امسال

بر اساس این گزارش ، در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی ، میزان مرگ و میر ناشی از تزریق گاز 30.2 درصد کاهش یافته و از 235 پا به 164 فوت در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. il همچنین 33 استان تهران ، 15 آذربایجان شرقی ، 15 آذربایجان شرقی و 14 خراسان رضوی که بیشترین تلفات گاز را در این مدت متحمل شده اند جان باختند.

اخطار دادگاه

براساس آمارهای موجود ، سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال ، به شهروندان خود توصیه می کند در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی در پاییز و زمستان نکات ایمنی را رعایت کنند. بسیار محتاط همه شهروندان هنگام استفاده بهینه از وسایل گرمایشی ، باید به ایمنی و استفاده مناسب از وسایل گرمایشی و توصیه های ایمنی مربوط به نحوه خروج گاز از دودکش این وسایل توجه کنند.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است. منبع اصلی این گاز احتراق ناقص نفت و گاز است ، اما می تواند عمدتا با احتراق هرگونه سوخت ، به ویژه در محیط های بسته و بدون اکسیژن تولید شود. شایع ترین علل مسمومیت ، استفاده از آبگرمکن یا بخاری هایی است که یا از نظر فنی معیوب هستند و بدون دودکش هستند ، یا دارای دودکش هستند که در خانه به درستی کار نمی کند. از آنجا که تمایل این گاز به ترکیب با هموگلوبین در خون 250 برابر اکسیژن است ، افزایش درصد در هوای اتاق منجر به مسمومیت و اکسیژن رسانی در بافتهای مختلف بدن از جمله مغز و قلب می شود. به دلیل بی رنگ بودن و بی بو بودن این گاز تا شروع علائم مسمومیت شدید نمی توان به وجود آن در محیط توجه کرد.

علائم مسمومیت حاد با گاز شامل سردرد ، سرگیجه ، تهوع و استفراغ ، احتمالاً درد شکم ، به دنبال بیهوشی ، تشنج و کما است. تشدید بیماری ممکن است علامتی هشداردهنده در بیماران مبتلا به بیماری قلبی باشد.

سایر علائم مسمومیت شامل سفتی عضلات ، افزایش تعداد تنفس ، کاهش فشار خون و گاهی اوقات تنگی مردمک است. لازم به ذکر است که اگر فردی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان ندهد ، ممکن است دچار نقص های عصبی و روانی پیشرفته ای مانند فلج یا اختلال عملکرد مغز شود. مسمومیت شدید با گاز می تواند کشنده باشد.

چگونه می توان از این مسمومیت با گاز جلوگیری کرد؟

1. به خاطر داشته باشید که هر وسیله گرمایش قابل احتراق که با سوخت های فسیلی (نفت ، گاز ، زغال سنگ) کار می کند می تواند به طور بالقوه مونوکسید کربن تولید کند.

2 از بخاری های استفاده شده و منسوخ بدون دودکش یا با دودکش های غیر استاندارد استفاده نکنید.

3. توجه داشته باشید که استفاده از بخاری های بی صدا به هیچ وجه مانع تولید مونوکسید کربن نمی شود.

4. عدم تهویه مناسب (اتاقها ، گاراژها و غیره)

5- هرگز گاراژ موتور خودرو را بسته نگذارید.

6. قبل از شروع به کار وسایل گرمایشی ، از سالم بودن دودکش ساختمان و عاری از ترک و نشتی اطمینان حاصل کنید و لوله بخاری و آبگرمکن را به درستی به دودکش دیواری وصل کنید.

7. کلیه دودکش ها باید دارای بادگیر (روکش) مناسب باشند.

8. از سلامت دستگاه و سیستم اگزوز در محیط کار و خانه هایی که از اجاق گاز و مشعل استفاده می شود اطمینان حاصل کنید.

9. هر دستگاه گاز باید دارای یک دودکش مستقل باشد که به فضای بیرون منتهی می شود و بنابراین استفاده از آبگرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا جایی که جریان هوا وجود ندارد مجاز نیست.

۱۰- شیب لوله های افقی داخل دستگاهها باید مثبت و زیاد باشد و ارتفاع عمودی لوله خارجی حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

به توجه به دمای دودکش پس از بازکردن بخاری ، خروج گاز را تضمین می کند. اگر دودکش بخاری شما سرد است ، این به این دلیل است که محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش خارج نمی شوند ، در این صورت لازم است هنگام تعمیر نقص ، تهویه موقت در در یا پنجره ایجاد شود. به

به هنگام نصب تهویه مناسب آشپزخانه و حمام ، از قرار دادن آبگرمکن در حمام برای گرم نگه داشتن محیط داخلی و جلوگیری از آتش زدن اجاق گاز در آشپزخانه خودداری کنید.

13. اگر خانه خود را با رادیاتور و سیستم گرمایش مرکزی گرم می کنید ، هیچ مانعی برای آب بندی درها و پنجره ها برای جلوگیری از اتلاف گرما وجود ندارد ، اما اگر از بخاری های گازی برای گرمایش محیط استفاده می کنید ، درب ایجاد کنید. یا پنجره را در فضا ببندید و منافذ را به طور کامل نبندید.

به در صورت بروز علائم سردرد ، سرگیجه و حالت تهوع در ناحیه ای که ممکن است مسمومیت ایجاد شود ، بلافاصله ترک کنید و در خارج از منزل به دنبال سرپناه باشید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

15- در صورت تداوم علائم فوق چند روز متوالی ، در صورت وجود احتمال مسمومیت خفیف با این گاز ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

16. رانندگان وسایل نقلیه سنگین برای استراحت و خواب جداگانه از روشن کردن گاز در اتاق خودرو خودداری کنند.

در صورت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

در صورت آسیب دیدگی ، فوراً تخلیه کرده و با آمبولانس تماس بگیرید. علائم حیاتی قربانی را زیر نظر بگیرید و مطمئن شوید که مجاری تنفسی قربانی باز است.

انتهای پیام