استان ها

وصیت‌نامه امام خمینی جزو سندهای بالادستی راهگشا است

ایران تودی/گیلان یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی جزو سندهای بالادستی راهگشا است، گفت: اگر نتوانستیم تجربه زیست در حین انقلاب و دوران امام خمینی داشته باشیم اما داشتن، دانستن، شناخت، آگاهی و فهمی که از این وصیت‌نامه امام دست پیدا می‌کنیم می‌تواند تاثیر بزرگی در ادامه راه انقلاب داشته باشد.

تینا چهارسوقی امین در گفت‌وگو با ایران تودی با بیان اینکه متولد سال ۶۶ هستم لذا طبیعی است که خاطره واضحی از حضرت امام خمینی نداشته باشم، اظهار کرد: اولین مواجهه رسمی من با نام امام خمینی و اینکه احساس کنم برای انقلاب و نام امام باید کاری انجام دهم، به مراسم بزرگداشت ۲۲ بهمن مدرسه ابتدایی باز می‌گردد و من هم برای ادای دین؛ آن روزها که رنگ روغن کار می کردم یک نقاشی پرتره از ایشان کشیدم و در واقع اولین احساسی که در منِ کودک ایجاد شده بود این بود که من این پیر فرزانه را دوست دارم و احساس می‌کنم یک انس همچون نوه با پدربزرگش دارم.

سردبیر برنامه تلویزیونی جماران با تاکید بر اینکه البته در ادامه آموزه‌ها و فضای تحصیلی، فضای خانوادگی در این آشنایی و علاقه بی تاثیر نبود، گفت: امتداد آشنایی با امام خمینی را در بستر خانواده دیدم و بعد هم در اثنای سال‌های مختلف تحصیلی این مواجهه‌ها کم و بیش وجود داشت.

چهارسوقی امین در ادامه به حضور در دانشگاه و ارائه وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی به عنوان یک واحد درسی برای دانشجویان اشاره و تصریح کرد: اینکه این وصیت نامه به یک واحد درسی تبدیل و برخی دانشجویان صرفا برای کسب نمره و حتی پاس کردن آن را مرور کنند در همان دوران دانشجویی برایم تعجب برانگیز بود.

وی افزود: هرچند این واحد درسی که روال دانشگاه آزاد بود و واحد درسی سیاسی محسوب می‌شد ولی چرا باید به این شکل تقلیل محتوایی پیدا کند؟ حتی در سال‌های بعد به عنوان مدرس و استاد دانشگاه احساس کردم همین امر همچنان در فضای دانشجویی حاکم است و دانشجویان عملاً نه با ضرورت پیدا کردن بینش سیاسی- اجتماعی، بلکه صرفا به عنوان یک واحد درسی که باید پاس شود به آن نگاه می‌کردند و این رنج بسیار بزرگی بود و همچنان این را بسیار آسیب زننده می‌بینم در صورتی که این وصیت‌نامه جزو سندهای بالادستی راهگشا است و از دانشجو تا کارگزار، مدیر و مقام‌های بالای کشوری باید به این سند بالادستی، همچنان پای‌بند بمانند و پای‌بند بودن به آن است که می‌تواند منش و بینش آنها را هدایت کند.
 
این پژوهشگر، تاکید کرد: این در حالی است که بخش بزرگی از ایدئولوژی انقلاب اسلامی از این وصیت نامه منشا می‌گیرد. اگر نتوانستیم تجربه زیست در حین انقلاب و زمان امام خمینی را داشته باشیم اما داشتن، دانستن، شناخت، آگاهی و فهمی که از وصیت‌نامه سیاسی الهی امام دست پیدا می‌کنیم می‌تواند تاثیر بزرگی در ادامه راه امام داشته باشد.

چهارسوقی امین در ادامه در خصوص مواردی که امام خمینی را تبدیل به شخصیت خاص می‌کند، به سخنان شهید مطهری اشاره کرد و گفت: امام خمینی ۴ منظر ایمانی بسیار مستحکم داشتند که راه و مسیرشان را از زمان شروع نهضت مبارزات اسلامی تا زمان تبعید و بعد هم در بازگشت به ایران و هدایت جریان انقلاب امام را هدایت می‌کرد و یاری می‌رساند.

وصیت‌نامه امام خمینی جزو سندهای بالادستی راهگشا است

وی با بیان اینکه اولین آن ایمان به هدف بود، افزود: آن هدف نجات اسلام و مستضعفین بود و ایمان کامل به درستی این هدف داشتند. دومین مورد ایمان به راهی که داشت، سومین مورد ایمان به مردم بود. امام عقیده داشت این مردم هستند که باید در صحنه باشند و این مردم هستند که جریان‌ساز هستند. مردم هستند که موج انقلاب را پیش می‌برند و در نهایت این سه ایمان تحت لوای ایمان به خداوند بود و آن چیزی که کنش سیاسی، اجتماعی و حتی مذهبی حضرت امام را با همه هم‌عصران خود متمایز می کند پررنگ بودن این چهار عنصر ایمانی در منش و کُنش ایشان است.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه امام خمینی دارای ساختار نظام‌مند فکری همچنین جامعیت در این نظام‌مندی بودند و این دو ویژگی را به زبان مردم بیان می‌کردند، گفت: اینکه امام خمینی زبان مردم را می‌فهمیدند و می‌توانستند به زبان مردم تمام موضوعات را بیان کنند ایشان را از همه کنشگران و رهبران سیاسی هم عصر خود متمایز می کرد.

چهارسوقی امین تصریح کرد: نکته دیگر ماندگاری امام؛ مدل نگاه امام به مردم بود و آن نگاه عاملیت بود. یعنی عاملیت همه قضایا را به مردم می‌سپردند. امام در تمام ساختارهای سیاسی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نه تنها به نهادسازی معتقد بود و باور داشت، بلکه به مردمی‌سازی نهادها هم باور قلبی داشتند و آن را انجام می‌داد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه الان هم بازگشت به مردم؛ راه چاره است، تاکید کرد: امام خمینی هویت از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند و روحیه مبارزاتی مردم را برای بازپس‌گیری جایگاه رسمی خودشان در مدیریت کلان کشور را به خود آنها سپرد. کاری که الان هم باید انجام دهیم بازگشت به مردم؛ که همان خط اصیل فکری حضرت امام خمینی است. اگر مردم ببینند در همه عرصه‌ها به معنای واقعی کنشگری آنها مهم است و به صحنه آمدن آنها جریان ساز و موثر است قطعاً باورمندی آنها بیش از پیش می‌شود و دلسردی و ناامیدی آنها از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحران اصلی ما در میان کودکان و نوجوانان بحران هویت است مخصوصاً در تکثر رسانه‌ای که از هر سو سبک‌های زندگی فردی بر شیوه زندگی جمعی که برآمده از نگاه انقلابی و هویت ساز ایرانی اسلامی است در حال غلبه کردن است، تاکید کرد: کاری که باید انجام داد احیای اندیشه هویت محور امام است.

وصیت‌نامه امام خمینی جزو سندهای بالادستی راهگشا است

چهارسوقی امین در پایان  تصریح کرد: دشمنان زمانی که نتوانستند به شخصیت امام ضربه بزنند ضربه‌ها را متوجه امتداد خط شخصیتی امام کردند و در نبود حضرت امام خطر تحریف چندین دهه است که ما را تهدید می‌کند. این ضربه‌ها اگر پایگاه مردمی قوی نداشته باشد خیلی راحت انجام می‌شود پس قبل از اینکه این خط تحریف بخواهد خودش را در ذهن مخاطبین جای کند باید با ایجاد شناخت صحیح از شخصیت والای امام خمینی، از این تحریفات جلوگیری شود.

انتهای پیام