عمومیکسب و کار ایرانیان

سوالات متداول در خصوص فیلینگ و پکینگ

اهمیت کاربری پکینگ در برج خنک کننده

پکینگ کولینگ تاور را می‌توان قلب آن به شمار آورد. پارامتری بسیار مهم که انتخاب صحیح آن باعث بهبود قابل توجه راندمان خنک کاری دستگاه می‌شود. کیفیت یا همان میزان املاح و سختی کل آب، دمای آب ورودی برج خنک کن و میزان آلایندگی محیط از فاکتور های تاثیرگذار در انتخاب نوع پکینگ مناسب می‌باشند. پکینگ گرید اسپلش به صورت ویژه برای افزایش راندمان سیستم خنک کاری برج خنک کننده جریان مخالف طراحی شده است اما توانسته قدرت و کارایی خو پرسنل واحد فنی و تعمیرات معمولا زمان عوض کردن پکینگ برج و یا خریدن مدیا جدید، نیاز به اطلاعات فنی در مورد انواع فیلینگ و طبقه بندی آنها دارند.

برآورد قیمت، انتخاب و عوض کردن فیلینگ

به عنوان مثال برای تعویض پکینگ فیلم PVC با پکینگ تریکل اسپلش PP، باید به سطح مفید تبخیر توجه کرد. عموما با توجه به این مطلب که سطح مفید تبخیر فیلینگ نت اسپلش آلمانی، در حدود 0.75 پکینگ فیلم گام 19 است، زمان تعویض فیلینگ، باید ارتفاع نت اسپلش های جدید و جایگزین، در حدود 25 الی 30 درصد از پکینگ های قبلی بیشتر باشد. به عنوان مثال می توان در شرایطی که 60 سانتیمتر پکینگ فیلم لانه زنبوری با گام 19 میلیمتر قرار دارد، برای حفظ راندمان تبخیر برج، معادل 90 سانتیمتر پکینگ اسپلش ضد رسوب استفاده کرد. (پکینگاسپلشطرحهویتکآلمانی – مشابهنمونهشرکتآریابنیز)

در این مطلب و به صورت تخصصی به سوالات رایج در مورد پکینگ برج خنک کننده پاسخ داده می شود.

-عمر مفید پکینگ جنس PVC و پکینگ PP یا پلی پروپیلن چقدر است؟

پاسخ : به صورت کلی پکینگ های PP عمر مفید بیشتری از پکینگ PVC دارند. به عنوان مثال فیلینگ نت اسپلش ضد رسوب عمر مفیدی در حدود 10 الی 15 سال دارد. در حالیکه فیلینگ و پکینگ PVC که از نوع فیلم هستند عمر مفیدی در حدود 2 الی 5 سال دارند که اگر دمای آب بالا باشد یا رسوب کولینگ تاور زیاد تر از حالت عادی شود ممکن است نیاز باشد پکینگ فیلم PVC هر سال تعویض گردد.

-شستشو، سرویس و از رسوبگیریپکینگفیلمآسانتراستیاپکینگاسپلش؟

پاسخ : پکینگ و فیلینگ نوع فیلم پس از رسوب گرفتن سخت تر از پکینگ اسپلش سرویس می شود. در اکثر موارد پکینگ های اسپلش به راحتی و با استفاده از واتر جت شسته شده و کلیه رسوب ها از روی پکینگ حذف می شود. معمولا سرویس و شستشوی پکینگ نت اسپلش در بازه 3 الی 5 ساله باید انجام شود.

تمیز کردن و رسوب زدایی پکینگ فیلم با نوع نت اسپلش متفاوت است. در بسیاری از موارد پکینگ فیلم پی وی سی که ورقه های آن به وسیله چسب به هم متصل شده پس از مدت 1 الی 2 سال خشک و شکسته می شوند و در هنگام سرویس دوره ای کولینگ تاور به عنوان ضایعات دور انداخته می شوند. فیلینگ فیلم پی پی که کیفیت و استحکام بیشتری دارد و ورق های آن به وسیله اتصال جوش حرارتی به هم متصل شده را می توان بعد از 1 تا 2 سال با اسید شستشو داد. باید توجه داشت که پکینگ فیلم PVC را نمی توان به وسیله اسید شست.

-پکینگ مناسب برای آب چاه و آب سخت چیست؟

معمولا اگر شرایط آب چاه خیلی بحرانی نباشد،  بهترینگزینهاست. خاصیتپکینگ اسپلش مقاومت در برابر رسوب و سختی آب است. این نوع پکینگ در صورتی که رسوب بگیرند به راحتی و با واتر جت تمیز می شوند.

عکس بلوک پکینگ نت اسپلش ضد رسوب یا تریکل اسپلش ازجنس PP

-اگر در آب برج خنک کننده اسید باشد از چه پکینگ یا فیلینگ باید استفاده کرد؟

در مواردی که در آب کولینگ تاور اسید وجود داشته باشد و یا شرایط آب قلیایی باشد، پکینگ با جنس PVC به سرعت از بین میرود. موقعی که آب اسیدی یا قلیایی است باید از پکینگ PP – جنس پی پی استفاده شود. مشکل فیلینگ فیلم پی وی سی در شرایط اسیدی علاوه بر صدمه دیدن ورقه ها و لایه های پکینگ، از بین رفتن چسب پکینگ نیز هست.

تصویر بلوک پکینگ فیلم گام 19 پی وی سی که در آب اسیدی خرد شده و باید پکینگ تعویض شود.

-آیا امکان تعویض پکینگ چوبی برج خنک کننده با پکینگ نت اسپلش ضد رسوب وجود دارد؟

بله. پکینگ های قدیمی چوبی بدلیل سطح مفید تبخیر پایین و تشکیل رسوب و جلبک، همیشه در زمان تعمیرات مشکلات فراوانی را برای واحد تعمیرات و نگهداری ایجاد می کنند. تعویض فیلینگ چوبی اشباع با پکینگ نت اسپلش ضد رسوب می تواند به بالا رفتن راندمان برج خنک کننده کمک کرده و در عین حال از ایجاد جلبک و بیو فیلم در کولینگ تاور جلوگیری نماید.

فیلینگ نت اسپلش بهترین انتخاب برای تعویض با پکینگ چوبی است

– با توجه به تفاوت راندمان پکینگ فیلم با اسپلش ضد رسوب، پکینگ نت اسپلش برای تعویض چقدر باید بیشتر باشد؟

با توجه به این مساله که سطح مفید پکینگ فیلم در حدود 150 متر مربع بر متر مکعب است و سطح مفید تبخیر پکینگ نت اسپلش ویژه، 130 متر مربع در متر مکعب است، به صورت میانگین به ازای ارتفاع 60 سانتیمتر پکینگ فیلم، باید 90 سانتیمتر یعنی دو بلوک پکینگ اسپلش ضد رسوب استفاده کرد.

سطح مفید تبخیر پکینگ نت اسپلش و پکینگ اسپلش FC 70 . 34

بهترین گزینه برای تعویض پکینگ رندوم اسپلش یا رندوم مدیا چیست؟

مدیای رندوم اسپلش که شکل استوانه ای دارد در اصل مدیا ای برای تصفیه فاضلاب است. این مدیا بعد از مدتی به عنوان پکینگ از سوی برخی تولید کنند برج خنک کننده معرفی شد. مشکل اصلی رندوم اسپلش، نحوه قرار دادن آن در برج خنک کننده و سپس سرویس آن ها در زمان تعمیرات کولینگ تاور است. فیلینگ رندوم اسپلش استوانه ای به صورت عمده به داخل برج خنک کننده در شرایطی که کف آن توری نصب شده ریخته می شود. البته توری ها به مرور زمان شکم داده و در برخی موارد پاره می شوند که در نتیجه مدیای رندوم به داخل مخزن ریخته می شود. علاوه بر این مساله در زمانی که نیاز به رسوب گیری است، تخلیه این پکینگ ها بسیار سخت است.

استفاده از توری برای ریختن پکینگ رندوم اسپلش در برج خنک کن

بهترین گزینه برای جایگزینی و تعویض رندوم اسپلش، استفاده از پکینگ با کیفیت تریکل (نت) اسپلش است که عمر مفید بسیار بالایی دارد و چیدمان و خارج کردن آن از کولینگ تاور بسیار آسان است.

کیفیت نمونه پکینگ نت اسپلش پلی پروپیلن چگونه مشخص می شود؟

پکینگ تریکل اسپلش برج خنک کننده در ایران دو سایز متفاوت دارد. نمونه اول ابعاد 920*450*600 میلیمتر و نمونه دوم پکینگ اسپلش ضد رسوب به ابعاد 1000*300*300 میلیمتر. در موارد فراوانی و به دلیل اختلاف قیمت زیاد این دو مدل، کارفرما در زمان خرید دچار تردید می گردد. دلیل اختلاف قیمت بالای این دو نمونه کیفیت تولید و عمر مفید آنها است. مواردی که در هنگام خرید پکینگ برج خنک کننده طرح آلمانی باید مورد توجه قرار بگیرد عبارت است از :

– عدم استفاده از مواد بازیافت در تولید پکینگ، به عنوان مثال پکینگ تولید شده از مواد بازیافتی بوی بسیار نامطبوعی دارد و به راحتی از روی بو قابل تشخیص است. استفاده از مواد بازیافت در پکینگ باعث کم شدن استحکام، کم شدن شدید عمر مفید، مقاومت پایین در مقابل اسید و دمای بالا و به مرور زمان شکم دادن پکینگ و بعضا خرد شدن آن می شود.

– استفاده از پین طولی، که در نمونهپکینگهایبابلوکسایزبزرگ (920*450*600) استفادهمیشود،موجب بالا رفتن استحکام بلوک پکینگ می گردد. عموما در نمونه های ارزان قیمت سایز کوچک پکینگ اسپلش، بدلیل کوچک بودن ابعاد ورق ها، امکان استفاده از پین طولی نیست و به همین دلیل این نمونه ها استحکام کمی دارند.

فیلینگ یا پکینگ اسپلش گرید چه مشخصاتی دارد و در چه شرایطی استفاده می شود؟

پکینگ اسپلش گرید عملکردی مشابه پکینگ نت اسپلش دارد با این تفاوت که به صورت بلوکی نیست، سطح مفید تبخیر آن پایین تر است و فواصل خالی بین آن زیاد است. از نظر اصول طراحی برج خنک کننده، فیلینگ گرید اسپلش برای آب بسیار آلوده برج خنک کن استفاده می شود و در مواردی به کار می رود که در آب علاوه بر ناخالصی، امکان وجود سنگ وقطعاتدیگریباشد.

به همین دلیل است که در اکثر موارد امروزه پکینگ اسپلش گرید را با نمونه تریکل اسپلش آلمانی تعویض می کنند. برای مقایسه مناسب سطح مفید تبخیر در نمونه PP پکینگ نت اسپلش در حدود 90 است در حالیکه در نمونه آلمانی پکینگ نت اسپلش ضد رسوب هوی تک یا تو اچ آلمان، این عدد در حدود 130 متر مربع در متر مکعب است. پروانه فن برج خنک کننده دارای اهمیت بالایی می‌‌باشد، زیرا هوا را به صورت مکانیکی درون دستگاه به جریان می‌‌اندازد. پروانه باید بتواند بر فشار استاتیکی سیستم غلبه کند و مقدار دبی مورد نظر را تامین نماید.