اقتصادی

ظرفیت صادرات گاز آذربایجان به اروپا دو برابر می‌شود

مدیر کنسرسیوم خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی (تاناپ) گفت: جمهوری آذربایجان در نظر دارد در سال جاری صادرات گاز طبیعی به اروپا را از طریق این خط لوله افزایش دهد و این میزان را در آینده به 16.2 میلیارد متر مکعب افزایش دهد. آهسته. تدریجی

به گزارش ایران تودی، اتحادیه اروپا در ماه جاری اعلام کرد که به دلیل افزایش هزینه های انرژی در منطقه و عرضه محدود از روسیه، تقاضای گاز بیشتری از جمهوری آذربایجان دارد.

این هفته، اقدام مسکو برای به رسمیت شناختن دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین در نتیجه تحریم‌های غرب، نگرانی‌ها را در مورد قطع برق روسیه افزایش داده است و اقدام علیه مسکو شامل تصمیم آلمان برای تعلیق روند صدور مجوز است. قیمت گاز به ویژه در عملیات تحویل آینده افزایش خواهد یافت.

در رقابت با مسکو برای یک بازار پرسود اروپایی، باکو خط لوله ترانس آناتولی را به عنوان گزینه جایگزین برای تامین گاز پیشنهاد کرده است.

سالتوک دوزیول، مدیر اجرایی کنسرسیوم خط لوله ترانس آناتولی، گفت: «در حال حاضر، این خط لوله با 100 درصد ظرفیت کار می کند. ما به نقطه باثباتی در حمل و نقل گاز برای نیازهای ترکیه رسیده ایم و سالانه 5.7 میلیارد متر مکعب گاز را انتقال می دهیم. در مجموع امسال قصد داریم 16.2 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه و اروپا صادر کنیم که شامل تحویل 10.5 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا می شود.

دوزیول گفت: قرار است ظرفیت در مرحله دوم به 23.7 میلیارد مترمکعب و در مرحله سوم به 31 میلیارد مترمکعب افزایش یابد که ساخت بخش‌های جدید خط لوله 4 تا 5 سال طول می‌کشد.

به گزارش رویترز، کنسرسیوم خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی طولانی ترین بخش کریدور گاز جنوبی، مجموعه ای از خطوط لوله گاز از میدان شاه دنیز در جمهوری آذربایجان است.

انتهای پیام/