حوادث

سرقت حساب‌های بانکی ۸۵ درصد کم شد

اخبار آفتاب:

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، نظارت مداوم بر وقایع سایبر در شبکه بانکی قبل و بعد از معرفی کد پویا دوم یکی از اقداماتی بود که بانک مرکزی برای اطمینان از اثربخشی آن انجام داد.

بر این اساس ، نتایج نظارت بر حوادث سایبر در شبکه بانکی نشان می دهد که افشای برخی از داده های حساس کارت ATM در 9 ماهه اول سال 1398 ، با وجود برخی افزایش ها ، با روند نزولی شدید از ژانویه به ویژه در بهمن و مارس اتفاق افتاد. مواجه شده؛ بنابراین ، تعداد وقایع مشاهده شده در این گروه در مارس 2017 در مقایسه با میانگین نرخ وقایع شناسایی شده در ماه های اول سال (قبل از معرفی کد پویا دوم) 90٪ کاهش یافته است.

علاوه بر این ، وقایع مرتبط با “فیشینگ دروازه پرداخت” در 9 ماهه اول سال 1398 روند صعودی مشابهی داشت ، اما از ابتدای زمستان 1398 ، تعداد چنین اتفاقاتی در اسفند 1398 نسبت به روند وقایع این دسته کاملاً کاهش یافته است. . کاهش 85٪ در ابتدای سال را نشان می دهد (قبل از استفاده از کد پویا دوم).

از طرف دیگر ، داده های ارائه شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر تعداد تصمیمات دادگاه صادر شده به بانک ها و مؤسسات اعتباری در زمینه جرایم سایبری ، به همراه کاربرد کد پویا دوم ، کاهش چشمگیر تعداد این سفارشات را نشان می دهد.

لازم به ذکر است که در اوایل سال 1398 ، در مقایسه با نیمه اول سال 1397 ، پلیس FATA تصمیم به حفاظت از دارایی ها با افزایش 400 درصدی تعداد موارد دسترسی غیرقانونی اینترنت و افزایش نگران کننده در پایان این کار داد. مشتریان بانک باید یک برنامه اقدام مشترک را در سیستم بانکی تهیه کنند و پویایی رمزهای عبور کارت بانکی دوم را تا پایان سال 2009 در دستور کار قرار دهند.

این طرح به دنبال پوشش بخشهای مختلف جمعیت در سطوح و سلیقه های مختلف و در سنین مختلف بود. بنابراین ، برای ایجاد تعادل بین امنیت و سهولت استفاده ، راه حل های مختلفی تهیه شده و به کار گرفته شده است ، از جمله تهیه اس ام اس رمز عبور پویا به همراه برنامه های رمزنگاری و استفاده از اصطلاحات رایگان برای معاملات کم خطر (مبالغ زیر 100000 تومان).

لازم به ذکر است که سختی سوءاستفاده از کارتهای بانکی بزرگترین دستاورد پویایی کد دوم کارتهای بانکی است و سیستم بانکی تلاشهای خود را برای بهبود مداوم امنیت خدمات بانکی و انجام فعالیتهای تقلبی سخت تر ادامه خواهد داد. امید است با صبر و حمایت مردم از مسیری که در جهت حمایت از دارایی های مدیون سیستم بانکی در نظر گرفته شده حمایت کند.

از آنجا که رابط بین مشتریان و خدمات بانکی فرهنگ استفاده از این خدمات و تلاش برای افزایش امنیت در خدمات بانکی بدون ترویج فرهنگ استفاده قابل اعتماد از این خدمات است ، به اندازه کافی مؤثر نخواهد بود؛ علاوه بر تلاش های سیستم بانکی برای بهبود امنیت ابزارهای پرداخت ، انتظار می رود مشتریان با جلوگیری از رفتارهای مخاطره آمیز و حفظ هوشیاری ، نقش موثری در جلوگیری از فعالیت های کلاهبرداری و محافظت از دارایی های خود داشته باشند.