استان ها

توسعه اشتغال خانگی ۲۳۰۰ مازندرانی توسط جهاد دانشگاهی

ایران تودی/مازندران رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه در طرح ملی توسعه اشتغال خانگی ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از فعالان از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون مورد هدف خدمات توسعه‌ای جهاد دانشگاهی قرار گرفتند، گفت: بحث شبکه سازی و اتصال بازار این فعالان از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته بوده است.

محمدرضا شافعیان در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت‌های پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، اشتغال‌زایی و تجاری سازی است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت اشتغال، سیاست‌های کلان دولت در توسعه مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح توسعه ملی مشاغل خانگی وزارت کار در زمینه پوشاک، فرش، صنایع دستی، تولیدات غذایی اقدام به مداخلات توسعه‌ای با هدف پایدار سازی مشاغل خرد و خانگی کرده است.

وی افزود: در همین راستا با مصوبه کارگروه سرمایه‌گذاری و اشتغال استان مرکز پایدار سازی مشاغل خرد و خانگی را در جهاد دانشگاهی ایجاد و در حال حاضر در حال توسعه زنجیره ارزش صنف پوشاک، فرش و همچنین شناسایی مکان بازارهای موجود استان با هدف تسهیل‌گری و دسترسی فعالان مشاغل خرد و خانگی به بازارهای قابل دسترس هستیم.

شافعیان برنامه ویژه جهاد دانشگاهی در بحث تجاری سازی، ترویج، نوآوری و فناوری به صورت مشارکت در رویدادهای کارآفرینی را از اقدامات این نهاد علمی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش پوشاک و فرش به دنبال افزایش مشارکت‌های صنایع و خانه‌های خلاق هستیم.

وی برگزاری نخستین جشنواره فن بازار پوشاک مازندران در ۲۸ آذرماه تا ۲ دی ماه ۱۴۰۱ را اقدام موثر در حوزه نوآوری پوشاک با حضور بیش از ۱۷۰ طراح لباس دانست و ادامه داد: در همین راستا در تدارک برگزاری فن بازار پوشاک مشاغل به صورت تخصصی در منطقه شمال کشور هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، اظهار کرد: سیاست جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال پایدارسازی با ایجاد شبکه‌های کسب و کار و توسعه زنجیره ارزش در زمینه‌های مزیت‌دار استان است.

این مسئول یکی از اهداف جهاد دانشگاهی را تاثیرگذاری در نگرش کارآفرینانه در آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی دانست و گفت: دغدغه کلی جامعه و خانواده، آینده شغلی فرزندان است که با یکسری جریانات موجود آموزشی، ترویجی و فرهنگی در جامعه پاسخگوی این مسئله به شکل کامل نیست؛ به همین منظور در سازمان تجاری سازی و فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی در حال تدوین برنامه‌هایی برای دانشجویان و دانش آموزان هستیم.

شافعیان افزود: به همین دلیل با اداره کل آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و جلسات متعددی با هدف توسعه نوآوری در بخش دانش آموزی اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه سال آینده در حوزه فرش در تدارک برگزاری نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های فرش دست بافت استان با هدف توسعه زنجیره ارزش این صنعت هستیم، تصریح کرد: همچنین تولیدات و اقدامات نوآورانه و صنایع خلاق در صنعت فرش مورد توجه قرار گرفته است که برپایی نمایشگاه گام نخست برای برندسازی فرش دست بافت مازندران است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اعلام اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت کار در حال انجام است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به واسطه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در حال ایجاد جامع‌ترین بانک اطلاعاتی مشاغل خرد و خانگی استان است.

شافعیان با اشاره به اینکه تاکنون اطلاعات بیش از ۱۲۵ هزار نفر از فعالان مشاغل خانگی و حدود بیش از ۳ هزار نفر از پشتیبان‌های مشاغل در این بخش احصاء شد، افزود: همچنین اطلاعات بیش از ۱۴۰ مکان بازار ارائه محصولات مشاغل خرد و خانگی تهیه و آماده ارائه خدمات به نهادهای دستگاه‌های اجرایی فعالان اقتصادی شده است.

انتهای پیام