عمومی

تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس با تلاش جهاد دانشگاهی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، علی احمدی‌زاده صبح جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی از موارد مهم در بسیاری از جوامع است و به همین دلیل ارتقای امنیت غذایی به‌ویژه آبزیان و نیل به خودکفایی و تولید دانش فنی جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس یک الزام است که در برنامه ششم توسعه کشور برای تولید ۲۰۰ هزار تن در سال تاکید شده است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها بر حفظ امنیت غذایی تاکید داشته‌اند، از این رو جهاد دانشگاهی بوشهر نیز در زمینه امنیت غذایی کشور به ویژه آبزیان گام‌هایی مهمی را برداشته است که ازجمله آن می‌توان کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی‌باس برای پرورش در قفس و کسب دانش فنی تولید غذای طنده آبزیان از جمله انواع ریزجلبک ها، روتیفر و آرتیمیا اشاره کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر یادآور شد: توسعه صنعت آبزی پروری مدرن با استفاده از اصلاح نژاد و کسب دانش فنی و تولید غذای زنده جهت تکثیر آبزیان دریایی و گونه‌های دیگر آبزیان از دیگر طرح‌های در دست اقدام جهاد دانشگاهی واحد بوشهر است که در حال انجام می‌شود.

احمدی‌زاده یادآور شد: کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی‌باس برای پرورش در قفس گام دیگر این نهاد در حفظ امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر و داشتن بیشترین مرز آبی بالغ بر ۸۵۰ کیلومتر، بسترسازی جهت تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس در جهاد دانشگاهی بوشهر در فاز اول پروژه بااعتبار ۸ میلیارد تومان فراهم‌شد که این پروژه مهم استان بوشهر را به قطب تولید و تکثیر بچه ماهی تبدیل می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر بیان کرد: ساخت مجتمع آبزیان دریایی این سازمان با ۲۰ هزار مترمربع در شهرک زیست فناورانه بوشهر در طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه پنج میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس به‌عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی جهاد دانشگاهی در سال ۹۸، کشور را از واردات بچه ماهی که در حال حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز خواهد کرد.

احمدی‌زاده ادامه داد: فاز اول این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هزار مترمربع با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد و در این مجتمع برای توسعه فناوری در کنار تولید و تکثیر بچه ماهی، تولید غذای زنده آبزیان همچون تولید آرتمیا، روتیفر و انواع ریز جلبک‌ها نیز – برنامه‌های تدوینی استان در عرصه دریا -اتفاق خواهد افتاد.

تولید غذای آبزیان

این مقام مسئول گفت: برای فاز دوم پروژه جهاد دانشگاهی بوشهر سه هکتار زمین در حال انجام است که در آن تولید غذای آبزیان نیز انجام خواهد شد تا با گسترش بحث زیست فناورانه با توجه ظرفیت استان زنجیره تولید و پرورش ماهی در قفس را تکمیل کند.

وی بیان کرد: در این راستا اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه با مشارکت ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در حال نهایی شدن است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر تاکید کرد: هدف از پروژه‌های تولید بچه ماهی سی‌باس و خوراک آبزیان این سازمان در گام نخست رفع نیازهای استان و در قدم‌های بعدی رفع نیازهای ملی و حتی صادرات به منطقه و کشورهای دیگر است.

احمدی‌زاده خاطر نشان کرد: یکی از کارهای مهم جهاد دانشگاهی استان بوشهر استفاده از متخصصان و نخبگان حوزه آبزی پروری از سراسر کشور در اجرای تولید فناوری و دانش فنی جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس است.

وی اظهار کرد: وابستگی در تأمین بچه ماهی، عدم توسعه تولید واکسن، وابستگی در خوراک آبزیان پرورشی، سرانه پایین مصرف آبزیان و عدم تکمیل زنجیره‌های تولید از جمله مهمترین چالش‌های شناسایی شده کشور ایران برای پرورش ماهی در قفس است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر افزود: در راستای تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر کسب فناوری تولید قفس پرورش ماهی را انجام داده و در حال تولید صنعتی تورهای پرورشی است که در دریای خزر و خلیج فارس با موفقیت نصب شده است که در این نمایشگاه نیز ارائه شده است.

احمدی‌زاده با اشاره به واکسن‌های آبزیان تولیدی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از موضوعات مهم در تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس کسب دانش فنی تولید واکسن بچه ماهی است که جهاد دانشگاهی تهران فناوری را تولید و به صورت صنعتی در حال ارائه به بازار است.