اقتصادی

ورود جهاد دانشگاهی به حوزه استراتژیک تولید بذرهای هیبرید

ایران از نظر تولید سبزی و صیفی رتبه پنجم یا ششم را در جهان دارد ، اما متأسفانه سالانه میلیون ها دلار صرف واردات بذر هیبرید می شود. جهاددانشگاهی حدود 5 سال پیش به منظور کاهش وابستگی خارجی در این حوزه و رفع نیازهای داخلی وارد حوزه استراتژیک تولید بذر هیبرید شد.

دکتر. الیاس آریاکیا ، مدیر بانک گیاه و مدیر پروژه فناوری بذر ترکیبی در گفت وگو با ایران تودی با بیتون بذر بذر محلی دانه ای است که هر سال کشاورز از محصول خود می گیرد ، مقداری بذر می گیرد و برای سال بعد استفاده می کند. این نوع بذر عملکرد کمتری دارد و مستعد ابتلا به آفات و بیماری ها است. در مقابل ، دانه های ترکیبی وجود دارند که در برابر آفات و بیماری ها مقاوم تر هستند و عملکرد بهتری را تولید می کنند.

برجسته: به عنوان مثال ، شما دو نمونه خیار را مشاهده می کنید که یکی از آنها دارای بینایی است و از دانه های محلی یا محلی تهیه شده است. این نوع خیار در بازار ارزان تر است و با قیمت پایین تری عرضه می شود. اما خیار گلخانه ای یا خانه شکل و ظاهر خوبی دارد. این نوع خیار از دانه های ترکیبی ساخته شده است که ظریف تر و قابل فروش هستند و همچنین عملکرد بیشتری دارند.

مدیر بانک گیاهی مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی ایران افزود: دانه های ترکیبی از فرآیند تولید مثل بدست می آیند ؛ یعنی بهترین گونه ها انتخاب می شوند و هیچ گونه دستکاری ژنتیکی انجام نمی شود. و انتخاب صفات و در نتیجه بدون تغییر ژن.

98 درصد بذرهای ترکیبی بهاره و سبزیجات وارداتی است

دکتر. آریاکیا تاکید کرد: ما مشکلات زیادی در بخش بهار و سبزیجات در کشور داریم. ایران پنجمین یا ششمین تولید کننده سبزیجات و بذر تابستانی در جهان است ، اما متأسفانه سالانه میلیون ها دلار برای واردات بذر ترکیبی اختصاص داده می شود و طبق آخرین داده ها ، 98 بذر صیفی جات و سبزیجات وارد می شود. در این رابطه ، وابستگی خارجی بسیار زیاد است و روزی را تصور کنید که از مسئله بذر به عنوان تهدید و فشار بر کشور استفاده می کنند. ما دانه های هیبریدی را با قیمت بالا وارد می کنیم و محصول را با قیمت پایین صادر و می فروشیم. ما باید بذرهای ترکیبی را در داخل تولید کنیم ، آنها را با قیمت پایین ضرب کنیم و محصولات را با قیمت مناسب بفروشیم.

حفظ نمونه های ژرم پلاسم بومی و کاربرد در فرایند تولید بذر ترکیبی

مدیر بانک گیاه گفت: تولید بذر هیبرید در کشور از جنبه دیگری بسیار حائز اهمیت است. با واردات بذرهای ترکیبی از خارج از کشور ، نمونه های ژرم پلاسم محلی و بومی که در نقاط مختلف کشور رشد کرده اند به مرور فراموش می شوند و نمونه های وارداتی با عملکرد بهتر جایگزین می شوند.

جهاد دانشگاهی ، رئیس پروژه بذر هیبرید در مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی ایران ، می گوید: «حدود پنج سال پیش ، جهاد دانشگاهی وارد حوزه استراتژیک تولید بذر هیبرید شد. ماهیت جهاد دانشگاهی متفاوت است و وقتی شروع می شود ، باید به نتیجه دلخواه برسد. شعار من این است که جهاد دانشگاهی یا راهی پیدا می کند یا راهی می سازد و هرگز آماده حرکت در یک جهت نیست. پروژه تولید بذر ترکیبی یکی از پروژه های فناوری جهاد دانشگاهی است. در این راستا تا کنون یک هکتار گلخانه ایجاد شده و نیروهای لازم در آن دخیل بوده اند. برای تولید بذرهای ترکیبی ، به متخصصان در زمینه های مختلف از جمله بیوتکنولوژی ، فیزیولوژی ، اصلاح ، کشاورزی ، باغداری و گیاه شناسی نیاز داریم و همه آنها در این پروژه مشارکت دارند.

دکتر آریاکیا گفت: “ما از پلاسمای میکروبی بومی کشور در فرآیند تولید بذر ترکیبی استفاده می کنیم.” ما در حال حاضر روی فناوری تولید دانه های ترکیبی برای دانه های خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل و کاهو کار می کنیم که ژرم پلاسم آن از شهرهای مختلف کشور جمع آوری می شود. ما حدود 100 نوع مختلف بذر کاهو تولید کرده و در تلاش هستیم تا آنها را ثبت کنیم. پروژه بذر ترکیبی یک پروژه چهار ساله است که آغاز و اولین سال راه را جشن می گیرد.

وی افزود: این موارد نشان دهنده اهمیت ورود به عرصه جهاد دانشگاهی در زمینه بذر هیبرید است. این سازمان نه تنها وظیفه خود می داند که نیازهای کشور را برآورده کند ، بلکه باید وارد زمینه هایی شود که نیازهای جهاد دانشگاهی را برآورده می کند ، زیرا ماهیت این سازمان نه تنها تحقیقاتی بلکه فناوری است و توسعه فناوری ای است که خروجی کاملاً برای جامعه است

انتهای پیام