فرهنگ و هنر

انتشار گزارش‌­های باستان‌­شناسی پس از ۱۱ سال وقفه

انتشار نشریۀ «گزارش‌­های باستان‌­شناسی» پس از ۱۱ سال وقفه، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایران تودی، روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۳۸ خورشیدی «ادارۀ کل باستان­‌شناسی» نشریۀ «گزارش‌­های باستان‌­شناسی» را در چهار مجلد به چاپ رساند که حاوی گزارش‌­های ارزنده‌­ای از کاوش­‌های باستان­‌شناسی در تخت‌­جمشید، پاسارگاد، حسنلو و شماری دیگر از محوطه‌های باستانی ایران بود.

انتشار این مجلدها در همان دهه متوقف شد، اما در سال ۱۳۷۶ با هدف ایجاد بستری برای انتشار گزارش برنامه­‌های میدانیِ باستان‌­شناختی دوباره انتشار آن توسط پژوهشکدۀ باستان‌­شناسی از سر گرفته شد و در یک دهه، هفت شماره از آن منتشر شد. سپس در سال ۱۳۹۱ آخرین شمارۀ آن با عنوان شمارۀ ۸ منتشر شد. شمارۀ هفتم گزارش‌­های باستان­‌شناسی دربرگیرندۀ مقاله­‌های ارائه­‌ شده در «نهمین گردهمایی سالانۀ باستان­‌شناسی ایران» و شمارۀ هشتم دربرگیرندۀ برخی از مقاله­‌هایی بود که در سال ۱۳۸۶ در «همایش بین­‌المللی باستان‌شناسی ایران؛ حوزۀ غرب» ارائه شده بود.

به­‌رغم فراز و فرودهایی که گزارش­‌های باستان­‌شناسی داشت، مقالاتی که طی سال­‌ها در این مجلدها به چاپ رسید باعث گردش اطلاعاتِ دست‌­اول برنامه­‌های میدانی شد و به ­فراوانی مورد ارجاع جامعۀ باستان­‌شناسی قرار گرفت.

اکنون ۱۱ سال از انتشار آخرین شمارۀ گزارش­‌های باستان‌­شناسی می­‌گذرد و علی­رغم اهمیت این مجموعه، مدت­‌ها بود که به دست فراموشی سپرده شده بود. پژوهشکدۀ باستان­‌شناسی پس از وقفه‌­های چندی که در انتشار گزارش­‌های باستان­‌شناسی ایجاد شده است، تلاش می­‌کند تا با انتشار شماره‌ه­ای تازه، انتشار آن را از سر گیرد.

پژوهشکدۀ باستان­‌شناسی به عنوان متولی طرح­‌ریزی و مدیریت پروژه­‌های پژوهش میدانی باستان‌شناسی ایران، نیز حجم اطلاعاتی را که در طول سال در نتیجۀ پژوهش­‌های میدانی تولید می‌­شود، بسیار چشمگیر دانست اعلام کرد: وظیفۀ ذاتی خود می­‌دانیم که زمینه­‌های انتشار گزارش پژوهش‌­های باستان‌­شناسی را فراهم کنیم. از این­‌رو، از علاقمندان و فرهیخته­‌گان گرامی دعوت می­‌شود گزارش­‌های میدانی خود را برای انتشار طبق شیوه‌­نامه به پژوهشکده باستان­‌شناسی ارسال کنند.

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.