عمومی

آیت الله سیدرضی شیرازی درگذشت

بر اساس گزارش های اینترنتی، آیت الله حاجی سید رضی شیرازی از مجتهدان و فیلسوفان برجسته تهران دقایقی پیش درگذشت. در طول سالیان متمادی تعداد زیادی از ادیان و ملیت های مختلف (حدود 500 نفر از سال 1351) با استفاده از استدلال های کلامی و فلسفی به اسلام و جعفری گرویده اند.

حضرت آقاسید رضی در سال 1307 (هجری 1345) در نجف اشرف دیده به جهان گشود. وی نوه میرزای شیرازی بزرگ است. پدرش آیت الله میرزا محمد حسین شیرازی نوه میرزای بزرگ شیرازی و مادرش رضوان الله علیه دختر آیت الله شیخ محمد کاظم شیرازی بود. مادر استاد سید رضی شیرازی پیش از کتاب «شرح لمعه» نزد پدر به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و اشعار فقهی سید بحرالعلوم را قرائت کرد. میرزا محمد حسین از شاگردان آیت الله نایین بود و خارج از اصول استادش تدریس می کرد.

در سال 1338 به تدریس در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) دعوت شد. در آن زمان اساتید بزرگی چون محمدعلی لواسانی، سید کاظم عصار، رشید، ترابی، سید محمود طالقانی، وحید گلپایگانی و شیخ ابوالفضل نجم آبادی در آن مدرسه تدریس می کردند. وی به عنوان جوان ترین معلم، قسمت اول شعر را تدریس می کرد و پس از دستگیری سید محمود طالقانی به مدت یک سال به جای او به تدریس پرداخت.

در سال 1344 به درخواست سید احمد خوانساری برای عبادت عمومی به مسجد شفا آمد، این مسجد به دستور سید حسین طباطبایی بروجردی در شهر یوسف آباد تهران تأسیس شد. از آن پس امامت جماعت مسجد شفای تهران را بر عهده داشت و در خانه به تدریس علوم اسلامی پرداخت.

دروسی از شرح شعر: ابیات حکیم الهی در حکمت الهی، ملا هادی سبزواری (1212-1290ق) و موضوعات مرتبط با آن (1049 بیت) در حکمت به شعر معروف است. این ابیات به وصف جامعی که در قصیده آمده است نیز نزد حکما شناخته شده است. این کتاب مجموعه ای از سخنرانی های سید رضی شیرازی و توضیحات لازم برای فهم تک تک بیت های شعر است. این اثر اولین بار در سال 1383 در دو جلد و بیش از 2000 صفحه توسط انتشارات ویزدم منتشر شد و به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

چشم انداز ناب: کتابی که در سال 1350 برای تحکیم پایه های نسل جوان، برای حل گره های فکری آنها نوشته شده است. این اثر ارزشمند دوره ای است که مبانی مذهب شیعه به صورت بدیع و استدلالی مطرح می شود و ده ها نکته دقیق علمی و فلسفی در آن تبیین می شود. نسخه اصلی این کتاب با عنوان نقد و طرح اندیشه های اعتقادی به زبان های اسپانیایی و عربی ترجمه شده است.

مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی): مجموعه تقریرات وی در مسجد شفا در 3 جلد با عناوین تفسیر، اخلاق و عقاید توسط انتشارات اطلاعات منتشر و تنظیم شد.

الاسفار الاسفار: کتاب الحکمة المطلیة فی الاسفار العقلیة الاربعه مهمترین اثر صدر المطلّهی (ملاصدرای شیرازی) است که زمینه ساز فهم صحیح کلامی شد. و اصول عرفانی

تاکنون 4 اثر در باب زندگی علمی، فقهی و فلسفی سید رضی شیرازی منتشر شده است:

1- مدافعان شرع: نگاهی به سیره علمی و اخلاقی حضرت سید رضی شیرازی به کوشش جمشید سعیدی سمیرمی.

2- مجموعه زندگانی نیاکان، جلد 23: رادیو و تلویزیون، کتاب کتی است که توسط مرکز مطالعات اسلامی برای معرفی چهره های برجسته علم و اندیشه تهیه و تولید شده است.

3- از طریق معرفت: مجموعه مصاحبه ها و پژوهش هایی است که توسط مرتضی رسولی پور محمد رحیمی گردآوری و نوشته شده است که شامل تحقیقات وی، تحریم تنباکو و رویدادهای حساس انقلاب اسلامی و مبارزات این روحانی مومن و انقلابی می باشد. .

۴- زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی فقیه دانا و حکیم تونا: مجموعه مقالاتی که در بزرگداشت سید رضی شیرازی توسط انجمن فرهنگی و مفاخر منتشر شده است.

او که از نوادگان میرزای شیرازی بود، چندین دهه ریاست مسجد حفا در یوسف آباد تهران را بر عهده داشت. آقاسید رضی شیرازی در سال 1358 توسط گروه فورگان ترور شد.

/ 6262