عمومی

گلستان‭ ‬را‭ ‬خانوادگی‭ ‬بخوانیم؛ جایزه‌ای مردمی برای شناختن سعدی

دومین جایزه گلستان امسال برگزار می شود. به گفته حجت‌الاسلام زائری، ماجرا از این قرار است که وی پس از بی‌خانمانی، قرنطینه طولانی مدت و تعطیلی مدارس و جوامع در پی شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. . همین امر باعث شد تا وسیله و بهانه ای برای جذب مردم به ویژه کودکان به حج آماده کند. فعالیت های اجتماعی و مشارکتی. فعالیتی که می تواند همزمان در خانواده و اعضای آن شور و نشاط ایجاد کند خانواده را دور هم جمع کند.

وجه دیگر ماجرا این است که زائر دغدغه دیگری دارد: سست شدن ارتباط مردم با ادبیات کلاسیک فارسی. او می گوید: «هرچه جلوتر برویم، این ارتباط ضعیف تر می شود. در حالی که نسل های پیشین در دوران تحصیل و یا حتی در دوران دبستان با کلیله و دمنه، مثنوی، دیوان حافظ آشنا بودند، مشخص است که نسل جدید بسیاری از خطاها را در نوشته های خود و نیز مشاهیر و شخصیت های ادبی و فرهنگی نمی دانستند. یا گلستان سعدی.و بعضی از بین رفتند. من نگران این دوری بودم و فکر می کردم باید کاری کرد بچه ها گلستان سعدی را بهتر بشناسید.

حجت الاسلام زائری سال گذشته جایزه گلستان را اهدا کرد. او در اولین قدم به برخی نهادهای فرهنگی از جمله مسئولین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسئولان شبکه نهال و پویا و جایی که فکر می کردند مفید است پیشنهاد داد اما پذیرفته نشد. شاید اراده خدا نبود که جایزه گلستان را سازماندهی شده مدیریت کرد. اول از همه باید از صفحه اینستاگرامم شروع می کردم. برای اطلاعات اولیه از فالوورهای پیج خواستم در این مورد کمکم کنند. انتظار نداشتم توجه زیادی را به خود جلب کند، اما خوشبختانه استقبال خوبی از این مسابقه شد و خیلی ها شرکت کردند.

جایزه گلستان به صورت مشارکتی اعطا می شود. در ماه مبارک رمضان افراد، نهادها و سازمان های فرهنگی دست به دست هم داده و چهره هایی را جمع آوری می کنند و در پایان به برندگان این جایزه اهدا می شود. سال گذشته مبلغ جایزه از حدود پنج میلیون تومان به 50 افزایش یافت. به یک میلیون تومان رسید و خوشبختانه توانستیم به تعداد بیشتری از شرکت کنندگان مسابقه به خصوص به مخاطبان اصلی خود یعنی کودکان و نوجوانان هدایایی بدهیم. جایزه گلستان نیز بسیار مورد استقبال و استقبال قرار گرفت.

تلفیقی از آموزه های دینی و شیرین فارسی

سادی از یک سو ادبیات روشنگرانه ای دارد و کاربرد محتوای آموزشی آن در زندگی روزمره کاملاً محسوس است. از سوی دیگر توصیه های اخلاقی و محتوای دینی- معرفتی سعدی در گلستان چنان که گویی بخشی از معارف دینی خود را به مردم عرضه می کند. در ماه مبارک رمضان مخاطب نیز از زیبایی کلام سعدی شگفت زده می شود، شاید طراوت و سرزندگی زبان فارسی امروز ما حاصل کار سادی ما و دیگران باشد.

زبان سادی که قرن هاست از آن می گوییم طراوت و جذابیت و زیبایی، نظمی است که می تواند سرمشق زبان سادی به ویژه در گلستان و زبان و ادبیات فارسی باشد. از این منظر اگر با ادبیات سادی آشنا باشد رویکرد، علاقه، زبان و ذوق ادبی او بیشتر می شود.

تعزیری یک اسکن ناشناخته انجام داد، اما می دانست که مثل سوختن است، شمع در تاریکی است. جنبش می گوید: «ما تا جایی که می توانیم مخاطب را به یکی دعوت می کنیم. اسکن ها و مشکلات همیشه نقش جرقه را بازی می کنند. اگر بتوانم به اندازه سهم و ثروت اندکم این جرقه را ایجاد کنم، اگر کودک یا نوجوانی علاقه مند باشد، اگر به بقیه آثار کلاسیک فارسی، گلستان سعدی و بقیه ادبیات کلاسیک فارسی نگاه کنیم، این پویش کار خودش را کرده است. کار. . مثل بچه هایی که می توانند کمیک یا همان کتاب مصور بخوانند کنجکاو باشید. البته این اولین قدم است و قدم های بعدی را خودشان باید بردارند

گلستان را خانواده بنامیم

سال گذشته شروع معرفی گلستان به مسابقه گذاشته شد. شرکت کنندگان بخشی از آن را که در یک ویدیوی یک دقیقه ای قرار می گرفت بیرون آوردند. این فیلم را با هشتگ جایزه گلستان اجرا و آپلود کردند. امسال ادامه دیباچه از ابران رحمت بی شمار است و وقتی نوبت به ویدیوی یک دقیقه ای می رسد با رقابت همخوانی دارد. از همه تماشاگران با هر سن و اصالتی خواسته می شود که همان بخش «خواندن» را ایجاد کنند تا ارزیابی اثر دشوار و پیچیده نباشد. این ویدیوها باید با هشتگ جایزه گلستان آپلود شوند تا در مسابقه Find امسال شرکت کنند.

زائری درباره واکنش مخاطبان به این مسابقه می گوید: یکی از اتفاقاتی که این مسابقه ما را مجذوب خود کرد، مشارکت خانواده بود. خانواده ها با هم همکاری کردند تا ویدیوها را بسازند، به ویژه برای کودکانی که به آنها نیاز دارند. این مسابقه و این ویدیوی 1 دقیقه ای باعث ایجاد شور و هیجان در خانواده های موفق در ماه رمضان سال گذشته شد. چند خانواده دور هم نشستند و «گلستان» را خواندند و حفظ کردند و اقوام و آشنایان هم به مسابقه دعوت شدند.

حجت الاسلام زائری و همکارانش سه معیار را برای داوری پویش جایزه گلستان در نظر می گیرند: اولی حفظ و خواندن صحیح قطعه گلستان است. دومی خلاقیت در تولید ویدئو است و سومی ملاک اصلی نیست، بلکه میزان توجه سایر کاربران به ویدئوهاست که انتخاب نهایی بین دو نفر است.

زائری گفت: سال گذشته جمعی از دوستان شعر و ادب اعم از شاعران، نویسندگان، روزنامه نگاران و ادبا این مسابقه را قضاوت کردند اما اسامی داوران به دلیل عدم استخدام آنها اعلام نشد.

وی توضیح می دهد: با داوران مشورت می کنیم و در صورت موافقت اسامی را اعلام می کنیم. حضور هیئت داوران این مسابقه و تمامی کسانی که در اجرای این مسابقه همکاری می کنند آزاد است و کل مبلغ اهدایی این مسابقه توسط علاقمندان و خیرین مشخص می شود.

دیوار را نباید رها کرد

جایزه کوستانای تلاش بزرگی است. زائران از کسانی که می خواهند در پویش شرکت کنند کمک می خواهند و کسانی که نگران هستند وارد منطقه شده اند. او می‌گوید: «افرادی که به این جایزه کمک کردند، تنوع جالبی هستند. به عنوان مثال سال گذشته در دفتر یکی از دانشمندان مشهور دو ایرانی حضور داشتند که بخشی از این جایزه را از خارج از کشور اهدا کردند. گروه های مختلفی در تهیه جایزه این مسابقه شرکت کردند و اعداد مختلفی تا سقف 10 میلیون و 100 هزار تومان دادند. برای برخی از شرکت کنندگان فقط حمایت از جنبش فرهنگی مهم بود، اما نتوانستند تا آنجایی که می توانستند برای تهیه جایزه برای مسابقه هزینه کنند.

زائری گفت که اسامی کسانی که در مراسم اهدای جوایز شرکت کرده‌اند فاش نشده است، در تبلیغات شک نکنید، سال‌ها طول می‌کشد تا کار با گلستان تکمیل شود، اما بعداً برخی پیشنهاد کردند که گلستان این نمایش را برای دیگر آثار کلاسیک انجام دهد. آثار زبان فارسی و به طور کلی رسالت آن ترویج ادبیات و کلاسیک فارسی است.

زائری این پیشنهاد را اینگونه توضیح می دهد: اگر این کمپین ادامه پیدا کند در آینده به جز موارد دیگر چاره ای وجود نخواهد داشت. ما این کمپین را برای سال اول با منابع بسیار محدود اجرا کردیم، اما امسال گسترش یافته است. ما بیشتر از آن استقبال می کنیم، شاید در آینده این پویایی آنقدر توسعه پیدا کند که ما باید همین کار را انجام دهیم، اما گلستان، من برای روی آوردن به متون کلاسیک دیگر مردد هستم، زیرا آثار دیگر شاعران کلاسیک مانند دیوان حافظ توجه ها را به خود جلب می کند. . شعر حافظ حداقل به بهانه شب یلدا در مجالس خانوادگی خوانده می شود. برای شاهنامه فردوسی هم بنیاد فردوسی داریم که شاهنامه خوانی را ترویج می کند، اما به نظر من گلستان سادی رها شده است.

یکی دیگر از برنامه های زیارت حج برای گلستان سعدی وجود دارد، به مردم پیشنهاد دادیم در اولین روز تیرماه که بالاترین روز سال است، روز سال است، برنامه ای را صرف کنید تا گلستان را طولانی ترین شب بخوانید. در طولانی ترین روز سال نیز سعدی می خوانیم. امیدوارم در این راستا سال پر برکتی داشته باشیم، من و حافظ در طولانی ترین شبانه روز با سعدی برویم.

/ 6262