اقتصادی

چرا بازار کالاهای اساسی آرام نمی‌گیرد؟

کارشناسان علاوه بر کمبود تخصص و ناآگاهی ، مشکلات زیرساختی را ناشی از تخلف کالاهای اساسی می دانند و علاوه بر این موارد ، شواهدی از عدم هماهنگی بین دستگاه های مسئول وجود دارد. اما اخیراً وزارت صمت و کشاورزی در یک نشست مشترک سعی در پوشاندن آن داشت.

به گزارش ایران تودی ، وضعیت در بازارهای اصلی کالاها به ویژه کره ، مرغ ، میوه و تخم مرغ در ماه های اخیر بی ثبات بوده است. اگرچه مقامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) می گویند که افزایش 25 درصدی در تولید روغن مشاهده شده است ، اما گزارش های میدانی نشان می دهد که مردم هنوز در تلاشند تا نفت ، به ویژه روغن جامد را بدست آورند و حتی داده های مربوط به فروش روغن جامد نیز وجود دارد. روی کارتهای ملی حداقل 10 هزار تومن از قیمت مصوب به مرغ ها پیشنهاد می شود و مردم باید خطر ابتلا به بیماری کووید 19 را بپذیرند ، باید 20 هزار و 400 تومان مرغ تهیه کنند و برای تهیه مرغ های بازار باید در صف های طولانی بایستند. . میوه نیز آنقدر گران است که اخیراً گزارش شده است که بذر میوه خریداری شده است. این در حالی است که حداقل بودجه دولت در تولید مرغ ، تخم مرغ و کره استفاده می شود.

به عنوان مثال کارشناسان به دلایل مختلفی برای این وضعیت اشاره می کنند داوود چراغیاستادیار موسسه تحقیقات بازرگانی می گوید این تصمیمات غلط و تجربه ، تخصص و دانش در تنظیم بازار را نادیده می گیرد. وی گفت: تصمیمات سازمان تنظیم بازار متناقض است و این مشکلات ارتباط چندانی با تحریم ها ندارد.

فهیمه بهرامی، یکی از اعضای موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی ، همچنین به توسعه زیرساخت های مربوط به توزیع ، تدارکات ، نظارت بر کالاها ، تقاضا ، موجودی کالا و تغییر در برخی شرایط ، شرایط و قوانین مثبت و منفی معتقد است. طول زنجیره ارزش کالا باید به گونه ای باشد که از افزودن هزینه های غیرضروری یا به عبارت دیگر ، افزایش هزینه مبادله جلوگیری کند.

وی همچنین می گوید در مورد بازار مرغ یا کالاها ، ارزش کالاها فاصله ای را در رفتار واسطه ای در زنجیره ارزش مرغ نشان می دهد ، اما تنظیم کننده یا تنظیم کننده زیرساخت های موجود یا واکنش مردم به اخبار اقتصادی نمی تواند مشکل را حل کند. درستش کن

در عین حال ، به نظر می رسد علاوه بر موارد فوق ، عدم تطابق بین دستگاه های مسئول نیز در شرایط مثر باشد. دو آژانس مسئول کالاهای اساسی ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت ، در این مدت همیشه انگشت خود را به سمت مخالف نشان داده اند. وزارت صمت می گوید وزارت جهاد جوجه کافی تهیه نکرده است ، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی می گوید مشکل در سکوت است. اخیراً رئیس جمهور مجدداً موضوع وزارت بازرگانی را مطرح كرد و عدم تشكیل آن را عامل برهم زدن بازارها عنوان كرد.

ناسازگاری در تولید طیور از آن زمان تاکنون پیشرفت کرده است عباس قبادیمعاون وزیر داخله وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی گفت که به وزارت جهاد کشاورزی دستور داده شده است که 130 میلیون مرغ قرار دهد وگرنه مرغ به کشور وارد می شود ، اما وزارت جهاد گفت این کار انجام شده است. البته برآوردها این را تأیید نمی کنند.

با این وجود ، وزارت صمت و جهاد اخیراً جلسه مشترکی را در زمینه تنظیم و هماهنگی بازار کالاهای کشاورزی برگزار کردند. “خیلی خوب” شرح داده شده. با توجه به نظرات قبلی ، این جای تردید دارد.

انتهای پیام