فرهنگ و هنر

ورود نقاشی ۳۰ میلیون دلاری به بازار هنر

یکی از تابلوهای نقاشی «ژان میشل باسکیا» که ارزش آن ده‌ها میلیون دلار برآورد شده است،‌ به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار هنری حراجی پیش‌رو هنر قرن بیست و یکم «کریستیز» به مزایده گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایران تودی، تابلو نقاشی «از گوشت خوک در غذای نسخه ایتالیایی ملوان زبل خبری نیست» اثر «ژان میشل باسکیا» نقاش نامدار آمریکایی که در سال ۱۹۸۲ میلادی توسط این هنرمند خلق شده است، در حراجی پیش رو «کریستیز» که در ماه مه در نیویورک برگزار می‌شود به عنوان یکی از آثار برجسته این رویداد به مزایده گذاشته خواهد شد.

«آرت‌نیوز» نوشت، کارشناسان ارزش تقریبی این اثر هنری را حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. تقریبا هر سانتی‌متر از این نقاشی ۱۵۲ سانتی‌متری مملو از اعداد، شکل‌ها و کلمات خط‌خورده است.

کارشناس هنر قرن بیستم و بیست و یکم حراجی «کریستیز» از این اثر هنری «باسکیا» به عنوان یکی از نقاشی‌هایی که این هنرمند در دوران اوج خود خلق کرده و در آن ترکیب ماهرانه‌ای از نمادها، متن و پرتره را به تصویر کشیده است، یاد کرده است.

البته حراجی‌های «ساتبیز» و «فیلیپس» نیز در ماه «مه»‌ آثار گران‌قیمتی از «باسکیا»‌ را ارائه خواهند کرد که این مسئله گواهی بر این است که نام این هنرمند حتی در بازاری که به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از سال‌های اخیر است، همچنان قدرتمند باقی مانده است. در حراجی «ساتبیز» یک نقاشی بدون عنوان با همکاری «وارهول»‌ که به سال ۱۹۸۴ میلادی تعلق دارد،‌ درحالی ارائه خواهد شد که ارزش آن حدود ۱۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.

همچنین حراجی «فیلیپس»‌ میزبان تابلو نقاشی ۲.۵ متری «بدون عنوان»‌ خواهد بود که در آن «ایکاروس»، یکی از شخصیت‌های اساطیر یونانی در حین سقوط از آسمان به تصویر کشیده شده است. انتظار می‌رود که این نقاشی به قیمت ۴۰ الی ۶۰ میلیون دلار فروخته شود.

علاوه بر این یک نقاشی «بدون عنوان»‌ دیگر از این هنرمند نیز ارائه خواهد شد، که با نام «پرتره بازیکن مشهور» شناخته می‌شود، که ارزش آن بین ۶.۵ تا ۸.۵ میلیون دلار برآورد شده است.  دو هفته بعد از حراجی این دو نقاشی در نیویورک نیز نقاشی «بومی با چند تفنگ، انجیل، آموریت‌ها در سافاری»(۱۹۸۲) با قیمت تخمینی ۱۲ الی ۱۸ میلیون دلار در هنگ کنگ به مزایده گذاشته می‌شود.

نقاشی‌های «باسکیا» به ویژه در آسیا با موفقیت به فروش می‌رسند. در مه سال ۲۰۲۲ بود که یک نقاشی «بدون عنوان» متعلق به سال ۱۹۸۲ میلادی به قیمت ۸۵ میلیون دلار فروخته شد. این درحالی است همان نقاشی حدود ۶ سال قبل‌تر به قیمت ۵۷.۳ میلیون دلار در حراجی «کریستیز»‌ چکش خورده بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.