فرهنگ و هنر

سایه روشن درگذشت حجاج ایرانی در ایام حج+جدول مقایسه‌ای

در حالی که بسیاری از کشورهای اسلامی با آمار بزرگی از تلفات جانی در حج امسال روبه رو هستند، آمارهای مقایسه‌ای نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد با وجود شرایط سخت و گرمای شدید امسال، تعداد زائران جان باخته ایرانی در حج روند کاهشی داشته است.

به گزارش ایران تودی، در حالی آمار فوتی‌های حجاج سایر کشورها بسیار بالاست که هموطنانمان نسب به سال گذشته تلفات و خسارت جانی کمتری را در حج داشته‌اند.

در همین راستا دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشورمان، با تأکید بر این اصل که نسبت فوتی‌های امسال در حج از سال گذشته بسیار کمتر است، اظهار داشت: تعداد فوتی‌ها ایران در عملیات حج ۱۴۰۳ حتی نسبت به بعضی کشورها که تعداد زائرانشان کمتر از ایران است هم بسیار کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سخت و گرمای زیاد و محدودیت‌هایی که وجود داشت، با همکاری زائران و افزایش کیفیت و کمیت خدمات پزشکی تا کنون حافظ سلامتی و جان حجاج عزیزمان بوده‌ایم.

سایه روشن درگذشت حجاج ایرانی در ایام حج+جدول مقایسه‌ای

این گزارش حاکیست، بر اساس داده‌های جدول‌های مقایسه‌ای، در سال ۱۴۰۲ تا پانزدهم ذی‌الحجه ۲۱ تن از ایرانیان در حج جان باختند ولی امسال علی رغم دست و پنجه نرم کردن با گرمای شدید هوا تا صبح دیروز ۱۶ تن فوت شده‌اند.
همچنین نمودارمیزان جان باختگان ایرانی در ایام تشریق (عرفات، مزدلفه و منا) کاهش چشمگیری از مرگ و میر را نشان می‌دهد، چراکه در حج ۱۴۰۲ تعداد ۱۰ تن از هموطنانمان دراین ایام جان سپردند و امسال هم این آمار به ۷ نفر کاهش یافته است.

سایه روشن درگذشت حجاج ایرانی در ایام حج+جدول مقایسه‌ای

علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ پیش از ایام تشریق تعداد ۱۳ تن و امسال ۵ زائر درگذشتند.

بر اساس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر 16 نفر جان باخته تا پایان روز گذشته اول تیر ماه از زائران بیت الله الحرام در مکه و مدینه از کاروان‌های استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، کردستان، خراسان رضوی، گلستان، اردبیل، خوزستان، و اصفهان هستند. بر همین اساس یک نفر در مدینه، ۶ نفر در منا و ۹ نفر در مکه جان سپرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات عرب گزارش داد که ۶۵۸ مصری در جریان حج امسال جان باخته‌اند. اندونزی نیز اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نفر از اتباع این کشور جان خود را در موسم حج امسال از دست داده‌اند و هند نیز از مرگ ۹۸ تن از زائران خود خبر داده بود.

انتهای پیام