حوادث

رگبار و رعد و برق در ۲۰ استان

آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ امروز (۱۳ خرداد) در مازندران، گیلان، اردبیل، شمال و شرق آذربایجان شرقی، شرق گلستان، شمال خراسان شمالی و ارتفاعات شرقی تهران، دوشنبه (۱۴ خرداد) در ارتفاعات استان‌های گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات غربی مازندران و سه‌شنبه (۱۵ خرداد) در غرب آذربایجان غربی، شرق گیلان، مازندران، قزوین، مرکزی، قم، شمال اصفهان، نیمه جنوبی زنجان، شمال همدان، ارتفاعات استان‌های البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی چهارشنبه (۱۶ خرداد) در اردبیل، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، گیلان، مازندران، شمال اصفهان، ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان و جنوب سیستان و بلوچستان، پنج‌شنبه (۱۷ خرداد) در آذربایجان شرقی، اردبیل، شرق آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، قم، گیلان، مازندران، شمال اصفهان، ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان و جنوب سیستان و بلوچستان و جمعه (۱۸ خرداد) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات استانهای زنجان، همدان، مرکزی، البرز، قزوین، تهران و کرمان دور از انتظار نیست.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد نسبتا شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی اشاره کرد. به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و بویژه دوراز ساحل یکشنبه در تنگه هرمز، دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب استان بوشهر، در خلیج فارس، شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان و سه‌شنبه در غرب دریای عمان و مناطق دور از ساحل استان خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب و هوایی خطرغرق‌ شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست و سازمان هواشتاسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌کند.

به گزارش ایران تودی هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.