استان ها

دولت جدید بستر مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان فراهم کند

فناوری و دولت آینده(۱۹)؛

دولت جدید بستر مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان فراهم کند

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان به انتظارات فعالان حوزه فناوری و نوآوری از رئیس جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: دولت جدید باید بستر مناسبی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور فراهم کند و بازار‌های فعال و پویا پذیرای خدمات، محصولات و صنایع دانش‌بنیان باشند.

رضا هژبری، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص اینکه از رئیس جمهور دوره چهاردهم چه انتظاراتی وجود دارد که در زیست فناوری اجرا کند، گفت: در دولت جدید قانون جهش تولید دانش بنیان که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد باید به درستی اجرا شود که اگر این مهم تحقق یابد بسیار به توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک خواهد کرد. 

وی افزود: در حوزه منابع مالی نیز تکالیف و وعده‌هایی از سوی اکوسیستم بانک‌ها و صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح شده که متاسفانه برای اجرای این وعده‌ها مقاومت وجود دارد و رئیس جمهور دوره چهاردهم با قدرت اجرایی که دارد باید به ارگان‌های مربوطه مکلف کند که تعهدات و وظایف خود را انجام دهند. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید بستر مناسبی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور فراهم شود و بازار‌های فعال و پویا پذیرای خدمات، محصولات و صنایع دانش‌بنیان باشند.

هژبری عنوان کرد: دولت جدید باید مشوق‌هایی برای حوزه فناوری، نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد و کمک کند که به اهداف خود برسند. دولت شهید رئیسی و همینطور معاونت علمی ریاست جمهوری از این حوز‌ها حمایت می‌کردند، اما کافی نبود و باید عزم جدی تری از سوی رئیس جهور منتخب وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: زمانیکه قوانین جهش تولید دانش بنیان به درستی اجرا نشود و قوه مجریه نتواند از طریق معاونت علمی اجرای این قوانین را پیگیری کند باید رییس جمهور ورود پیدا کند و نظارت دقیقی داشته باشد چه بسا که در حال حاضر قوانین جهش تولید دانش بنیان در بسیاری از سازمان‌ها اجرا نمی‌شود. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که اجرای این قوانین برای ارگان‌های مربوطه به صورت اختیارات وجود دارد نه تکلیف بدین معنی که اگر انجام دهند خوب است و اگر انجام ندهند هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، اما زمانیکه رئیس جمهور جدید از قدرت خود استفاده کند و این قوانین را به صورت تکلیف و تعهد به ارگان‌ها گوشزد کند در سازمان‌ها تکاپو ایجاد می‌شود که وظایف خود را به درستی انجام دهند.

هژبری در پایان گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان قانون محکمی است، اما تضمین اجرای این قانون باید توسط دولت صورت بگیرد و رئیس جمهور منتخب از طریق قدرت خود بسیار می‌تواند کمک کننده باشد همچنین در دولت جدید معاونت علمی نیز باید قدرت بیشتری داشته باشد و دیگر مانند گذشته که در بسیاری از پروژه‌ها به شکل نمایشی حضور داشت نباشد و در دولت چهاردهم در حد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قدرت حاکمیتی داشته باشد.