فرهنگ و هنر

برگزاری مراسم مذهبی میلاد مسیح(ع) در کلیسای بتلِحِم

ایران تودی/اصفهان همزمان با 6 ژانویه که از نظر ارامنه ارتدوکس روز میلاد و غسل تعمید حضرت عیسی مسیح است، مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید حضرت مسیح و برکت آب در کلیسای بیت لحم برگزار شد. اصفهان.

امروز جمعه (25 دی ماه) همزمان با 6 ژانویه 2023، کلیسای تاریخی بیت لحم، بیت لحم یا بتکهم اصفهان میزبان ارامنه ارتدوکس اصفهان برای برگزاری مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید حضرت عیسی مسیح(ع) بود. . و آب برکت با حضور «اسقف سیپان کاشجیان» پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران شد.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

ارامنه ارتدوکس هر ساله روز تولد حضرت عیسی مسیح (ع) را در 5 ژانویه در کلیساهای ارامنه اصفهان و در 6 ژانویه در کلیسای بیت لحم جشن می گیرند. بر اساس تقویم مذهبی ارامنه ارتدوکس، روز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) برابر با 6 ژانویه است و جشن کریسمس ارامنه ارتدوکس ایران در این روز جشن گرفته می شود. این در زمانی است که مسیحیان کاتولیک و پروتستان روز 24 دسامبر را روز میلاد پیامبر می دانند.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

تفاوت تاریخی بین 25 دسامبر و 6 ژانویه برای تولد مسیح به این دلیل است که تا اواسط قرن چهارم، همه کلیساها 6 ژانویه را به عنوان روز تولد مسیح جشن می گرفتند. اما در اواخر قرن چهارم پس از میلاد، مراسم دیگری اسقف رم را مجبور کرد تا تاریخ دیگری را برای برگزاری این مراسم تعیین کند. در آن زمان جشن باستانی تولد خدای خورشید (میترا) در 25 دسامبر برگزار می شد، بنابراین اسقف رم، روز تولد مسیح را به 25 دسامبر منتقل کرد و در روز ششم ژانویه، غسل تعمید مسیح را جشن گرفت. او دستور داد که سنت های تولد میترا خنثی شود و به تدریج همه کلیساها از آن پیروی کردند.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

با این وجود، ارامنه ارتدوکس همچنان طبق آداب و رسوم قدیمی خود این مراسم را در روز 6 ژانویه برگزار می کنند و امسال نیز همین مراسم با شرکت ارامنه ارتدوکس در کلیسای بیت لحم اصفهان طبق همان آیین قدیمی برگزار شد و صلیبی به داخل آن پرتاب شد. آب دعاهای مخصوصی برای برکت آب و شفای بیماران و پاک شدن گناهان خوانده می شد.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

کلیسای بیت‌اللحم را می‌توان باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان دانست، به‌ویژه اینکه بزرگ‌ترین گنبد را در میان کلیساهای جلفای اصفهان دارد. این بنا که توسط خوجه پترس ولیکانیان، تاجر معروف صفوی اصفهان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است، در شمال دو کلیسای هاکوپ و مریم مقدس قرار دارد. این کلیسا در دو طبقه ساخته شده و از نوع تالارهای گنبدی مستطیل شکل است. گنبد کلیسا دو ضلعی است که با تذهیب و کتیبه‌های تاریخ‌های مختلف تزیین شده است و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشیده شده است و همگی دارای تصاویر دوازده حواری برگرفته از کتاب مقدس هستند. عیسی مسیح، قیام حضرت مسیح (ع) و حرکت حضرت پطرس، آب و همچنین تصویر آسمان چاپ شده است.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

مراسم مذهبی میلاد و غسل تعمید حضرت مسیح و برکت آب امروز و همزمان با 15 دی ماه در این کلیسا برگزار شد. بخش مهمی از این مراسم به قرائت سرودهای مذهبی اختصاص داشت که در آن بخش هایی از کتاب مقدس با حضور «اسقف سیپان کاشجیان» رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران قرائت شد. گروه کر، مروری بر داستان زندگی عیسی مسیح.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

بخشی از این مراسم، عشای ربانی بود که به آن عشای ربانی یا شکرگزاری، توزیع مراسم مقدس، راز محراب و راز متبرک نیز می گفتند. منشأ این آیین، آخرین شامی است که عیسی مسیح (ع) در شبی که توسط سربازان رومی دستگیر شد، با رسولانش خورد. به همین دلیل این مراسم شام را شام آخر می نامند. جزئیات این مراسم در کتاب مقدس آمده است: «در حالی که هنوز مشغول غذا خوردن بودند، عیسی نان گرفت و پس از شکرگزاری، آن را شکست و به شاگردان خود داد و گفت: «بگیرید، بخورید، این بدن من است. «سپس جام را گرفت و پس از شکرگزاری، به شاگردان داد و گفت: همگی از آن بنوشید که این خون من است، برای عهدی که برای بسیاری برای آمرزش گناهان ریخته می شود.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

نکته قابل توجه این است که مسیحیان ارمنی 7 روز قبل از سال نو روزه داری را آغاز می کنند و در آیینی به نام «عشای ربانی» در روز عید با خوردن فرآورده های گوشتی و حضور در کلیسا با «نان فطیر» به روزه خود پایان می دهند. سریع نگه داشتن؛ امروز همزمان با مراسم مذهبی ولادت و غسل تعمید حضرت عیسی مسیح و برکت آب، این نان به عنوان نمادی از بدن مسیح متبرک شده و هر تکه آن در بین مردم توزیع می شود. شركت كنندگان.

مراسم مذهبی میلاد مسیح (ع) در کلیسای بیت لحم

همچنین بخشی از این مراسم «تبریک آب» نام داشت که برای برکت دادن یک کاسه بزرگ آب با روغن مقدس، شفای بیماران و همچنین برکت دادن به خانه، بین افراد حاضر در کلیسا توزیع می شد.

در این مراسم رهبر مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران به قرائت دعای میلاد حضرت مسیح (ع) پرداختند، مسیحیان در این روز برای همه جهان صلح و آرامش آرزو کردند.

انتهای پیام