فرهنگ و هنر

آلبوم موسیقی شاگرد «تاج اصفهانی» شنیدنی شد

آلبوم موسیقی «حال بُستان» با صدای فضل‌اله شاهزمانی، آوازخوان مکتب اصفهان در هنرسرای خورشید اصفهان، به همت دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان با حضور هنرمندان و مردم اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایران تودی، در این رونمائی منصور اعظمی کیا (پژوهشگر، ردیفدان و آوازخوان مکتب اصفهان) گفت: از آنجائی که هویت هر هنرمند بر اساس سه پارامتر مکتب (تربیت شاگردان)،سبک (فرم شخصی در اجرا)، شیوه (مطالب محتوائی موسیقی ردیف) شکل می‌پذیرد و این اصل در همه هنرهای هفتگانه جاری است. از طرفی خصیصه‌های ذاتی سبک ساز و آواز اصفهان به گونه‌ای است که تمامی تربیت‌شدگان در این مکتب در صورت هوشیاری و اندیشمندی می‌توانند خود را از معاصرین و گذشتکان مجزا کنند و استقلال هنری خود را نشان دهند، کارنامۀ هنری استاد فضل‌اله شاهزمانی نیز به خوبی نشانگر موجودیت و اعتبار مکتب، شیوه و سبک در هنر آواز ایرانی بوده و هست.
 

آلبوم موسیقی شاگرد «تاج اصفهانی» شنیدنی شد

در ادامه برنامه  مستندی از فضل‌اله شاهزمانی پخش شد و سپس شاهزمانی با حضور پشت تربیون کار خود را مرهون عشق و علاقه به آواز و موسیقی ایرانی طی سال‌های فعالیتش عنوان کرد.

آلبوم موسیقی شاگرد «تاج اصفهانی» شنیدنی شد

در آخر برنامه گروه موسیقی برادران سعیدی (از شاگردان استاد فضل اله شاهزمانی) به اجرای برنامه پرداختند و هنرمندان؛ امیرمهدی مقدم (عود)، سیاوش عابدزاده (تار)، امیر محمدزاده (کمانچه) و ایمان بهلول (تنبک) قطعاتی را در مایه شور و ابوعطا با آواز علی و محمد سعیدی اجرا کردند.

آلبوم موسیقی شاگرد «تاج اصفهانی» شنیدنی شد

فضل‌اله شاهزمانی متولد اول اردیبهشت ۱۳۲۹ از تربیت‌شدگان مکتب استاد حسین یاوری و جلال تاج اصفهانی و بازنشسته صدا و سیمای مرکز اصفهان است که از دهه ۵۰ به امر تدریس آواز ایرانی مشغول و از جمله فعالیت‌های فرهنگی هنری او می‌توان به تأسیس واحد آموزش موسیقی صدا و سیمای مرکز اصفهان اشاره کرد. شاهزمانی آثاری را نیز به آهنگسازی مرحوم سیروس ساغری و جمشید برازنده برای مرکز اصفهان تولید کرده که از جمله آنها آهنگ «ایران» است که در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق تولید و از رادیو پخش شد.
 

آلبوم موسیقی «حال بُستان» مجموعه‌ای از ساز و آوازهای شاهزمانی است که در مایه‌های، سه گاه، شور، اصفهان و ماهور با هنرمندان صاحب نام اصفهان از جمله؛ حسن منصوری، مسیح کبوتری، مسعود کبوتری، عباس علیخانی، محمد گلستانه‌زاده و مجید حسابی اجرا شده که به همت دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، توسط شرکت فرهنگی هنری شمیم داودی کهن منتشر شد.

آلبوم موسیقی شاگرد «تاج اصفهانی» شنیدنی شد

آلبوم موسیقی شاگرد «تاج اصفهانی» شنیدنی شد

انتهای پیام