علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

سیر سیاه را از کجا بخریم

خواص برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها

شاید اکثر شما تنها با سیر سفید آشنا هستید و برای اولین بار است که نام سیر سیاه را می شنوید. سیر سیاه مانند سیر سفید خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در این بخش از بهداشت و سلامت نسخه های مختلف سیر را به شما پیشنهاد می کنیم ولی قبل از هرچیز باید بدانید که به دلیل خاصیت انرژی زایی که سیر سیاه دارد خوردن آن قبل از خواب توصیه نمی شود.

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه همان سیر سفید تخمیر شده است که 4 تا 5 برابر خواص درمانی بیشتری از سیر معمولی دارد. سیر تازه را برای تخمیر شدن به مدت 50 تا 90 روز در دمای 60 تا 77 درجه و در رطوبت 80 تا 90٪ نگهداری می کنند. سیر پس از تخمیر، حالت ای پیدا می کند و رنگ آن سیاه و مزه شیرینی پیدا می کند.

سیر سیاه نسبت به سیر تجاری حاوی مواد مغذی بسیاری است و خواص درمانی و بافت نرمی دارد و در آسیا به خصوص ژاپن به عنوان ادویه، کاربرد زیادی دارد. سیر سیاه شیرین، برای پختن و برای خوردن با شکم خالی ایده آل است؛ پس آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

تفاوت سیر معمولی و سیر سیاه

سیر تازه تقریباً 63٪ آب، 28٪ کربوهیدرات (فروکتان ها)، 2.3٪ ترکیبات گوگردی، 2٪ پروتئین (آلییناز)، 1.2٪ اسید آمینه آزاد (آرژنین) و 1.5٪ فیبر دارد.

سیر سیاه نسبت به سیر تازه، آلیسین کمتری دارد، اما آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید غلظت بیشتری دارد.

سیر سیاه به طور قابل توجهی فعالیت بیولوژیکی بسیار بالاتری از سیر تازه دارد و اسیدهای آمینه، پلی فنول ها و فلاونوئیدها در آن افزایش می یابد.

مواد مغذی موجود در 15 گرم سیر سیاه

  • کالری:40
  • پروتئین:2 گرم
  • چربی:0 گرم
  • کربوهیدرات:8 گرم
  • فیبر:3 گرم
  • قند:4 گرم

سیر سیاه همچنین حاوی مقادیر خوبی از موارد زیر است:

سیر سیاه برای چه چیزی مفید است؟

سیر سیاه خواص بیشماری دارد که در این میان چند نمونه از آنها را بیان می کنیم :

سرشار از آنتی اکسیدان

سیر سیاه آنتی اکسیدان و قدرت هضم بالایی دارد، سیر سیاه حاوی سولفور لینولئیک اسید پلی فنول است و 18 از 20 آمینو اسید مورد نیاز بدن را تامین می کند.

10 برابر بیشتر از سیر تازه است زیرا از بروز بیماری های قلبی جلوگیری و فشار خون را کاهش می دهد و خون را رقیق می کند. سیر سیاه به دلیل خاصیت چربی زدایی از خون مانع از تنگی عروق و رگ ها شده و از فشار خون و خطر سکته جلوگیری می کند.

پیشگیری و درمان سرطان

سیر سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان خاصیت ضد سرطانی قوی دارد، زیرا آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد در بدن را که عامل سرطان هستند را از بین می برد. همچنین ترکیبات آلی گوگرد یا ترکیبات اورگانوسولفور موجود در سیر سیاه نیز نقش مهمی در از بین بردن رادیکال های آزاد دارد. بر اساس پژوهش ها سیر سیاه سرعت رشد سلول های سرطانی در و حجم و وزن تومورهای سرطانی را کاهش می دهد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خوردن سیر سیاه باعث کاهش وزن و کاهش می شود. مصرف سیر سیاه باعث تنظیم سوخت و ساز چربی و در نتیجه لاغری می شود.

مصرف سیر سیاه سبب کاهش چربی مضر خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) و کلسترول خون شده و در نتیجه سطح چربی کل، تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش می یابد.

درمان بیماری کلیوی

تحقیقات نشان داده است که سیر سیاه به علت اینکه دارای است، ادرار آور بسیار خوبی است و برای افرادی که از بیماری های کلیوی و ورم و حفظ آب در بدن رنج می برند، مفید است.

مقابله با ویروس ها و باکتری ها

همانطور که گفتیم سیر سیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سیستم دفاعی را بهبود می بخشد. خوردن سیر سیاه با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کرده و برای افرادی که خیلی سریع بیمار می شوند، مناسب است.

سیر حاوی مواد لینولئیک است که می توانند به درمان مختلف از جمله زود انزالی کمک کنند. چنانچه در مطلب خواص سیر در بخش سلامت نمناک هم خواندید این ماده در سیر تازه بیشتر وجود دارد؛ اما اینکه سیر سیاه روی مشکلات نعوظ (و نه زود انزالی) موثر باشد، هنوز به اثبات نرسیده است.

بدن انسان می تواند از طریق عملی به نام هموستاز، میزان قند خون را کنترل می کند. اگر هموستاز به خوبی انجام نشود، قند خون از حد استاندارد افزایش یافته و باعث بیماری دیابت می شود. سیر سیاه از طریق افزایش سطح انسولین یا کاهش مقاومت به انسولین باعث بهبود عمل هموستاز در خون شده و قند خون را کنترل می کند. همچنین سیر سیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و پژوهش ها نشان می دهند که خوردن آنتی اکسیدان ها باعث پیشگیری از و مشکلات مربوط به آن می شود.

درمان مشکلات قلبی عروقی

سیر سیاه نیز مانند سیر تازه برای قلب مفید است؛ زیرا هر دو پلاک های چربی درون خون با رسوب در دیواره رگ ها باعث تنگ شدن رگ ها و عروق شده و باعث کاهش جریان خون و افزایش فشار خون و و قلبی می شوند، را کاهش می دهد. سیر سیاه به خاطر داشتن ماده هیدروکسی متیل فورفورال (5‐HMF) خواص ضد التهابی داشته و از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین (گرفتگی رگ ها و عروق) پیشگیری می کند، بنابراین مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی بهتر است سیر مصرف کنند.

درمان ورم مفاصل و دردهای ماهیچه ای

تحقیقات نشان داده است سیر سیاه برای درمان ورم مفاصل و دردهای ماهیچه ای مفید است، زیرا درون سیر سیاه ماده ای به نام سولفور موجود است که باعث کاهش دردهای ماهیچه ای شده و برای ورم مفاصل مفید است.

مبارزه با خستگی های مزمن

مصرف سیر سیاه با خستگی های مزمن ناشی از کار زیاد مبارزه می کند و برای ورزشکارانی که می خواهند، مقاومت بدنشان را بالا ببرند توصیه می شود.

سیر سیاه التهاب گلو و حنجره را در زمان سرماخوردگی و کاهش می دهد و بیماری های تنفسی و آسم را درمان می کند.

خوردن سیر سیاه مانند نسخه طبیعی در کاهش استرس موثر است و اعصاب را آرام و با مشکل و بدخلقی مبارزه می کند.

درمان حساسیت و التهاب

سیر سیاه مانع از واکنش های آلرژیک و حساسیتی بدن می شود و همچنین به عنوان یک ماده مفید در درمان بیماری های حساسیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشگیری از بیماری های مغزی

سیر سیاه خاصیت ضد التهابی خوبی دارد. خاصیت ضد التهابی سیر سیاه باعث پیشگیری از بیماری های مغزی مانند: و می شود. مصرف همزمان سیر سیاه با مونوسدیم گلوتامات می تواند مانع از آسیب به سلول های مغزی شود. مونوسدیم گلوتامات ماده موجود در گوجه و است که در صورت مصرف زیاد به بعضی سلول های مغزی آسیب می رساند.

درمان مشکلات کبد

سیر سیاه خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و یک غذای مناسب برای محافظت از کبد در برابر آسیب های کبدی ناشی از مصرف الکل است. سیر سیاه می تواند چربی انباشته شده در کبد را کاهش دهد؛ بنابراین خاصیت محافظتی برای کبد دارد و برای افرادی که به مبتلا هستند مفید است.

درمان مشکلات پوستی

مصرف سیر سازی پوست را بالا می برد و برای افرادی که مشکلات پوستی مانند:قرمزی و ، و دارند، مفید است. آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه از جلوگیری می کند و در از بین بردن رادیکال های آزاد که موجب بیماری های زیادی می شود، کمک می کند.

خواص سیر سیاه برای مو

سیر برای تقویت مو و از بین بردن باکتری ها و قارچ کشی مفید است. نحوه استفاده از سیر برای به صورت استفاده، بر روی پیاز موها و از طریق ترکیب با روغن یا شامپو است.

چگونه سیر سیاه را بخوریم تا خواص آن را دریافت کنیم؟

روش رایج مصرف سیر سیاه در میان کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی:1 تا 3 بوته را روزانه به صورت ناشتا البته با مشورت پزشک میل کنید.

تکه های سیر را می توانید صبحانه با نان بخورید.

ورزشکاران بوته های سیر را به وعده های غذایی و اسموتی اضافه و قبل از تمرین های ورزشی میل می کنند.

اگر دوست دارید سیر را به سس تارت،برنج یا اضافه کنید.

سیر سیاه را می توانید در دمای منزل داخل ظروف پلاستیکی و شیشه ای، طولانی مدت نگه دارید.

عوارض سیر سیاه

طبق تحقیقات، مصرف سیر سیاه ایمن و بی ضرر است. اما مصرف بیش از حد سیر سیاه هم می تواند عوارضی داشته باشد و باعث مسمومیت شود؛ پس روزانه بین نیم تا یک حبه سیر سیاه مصرف کنید و بیشتدر حالی که سیر سیاه آلیسین کمتری نسبت به سیر تازه معمولی دارد، اما غلظت بیشتری از بسیاری از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید را در خود جای داده است. به همین دلیل است که سیر سیاه از محبوبیت بیشتری نسبت به سیر معمولی برخوردار است.

  • کنترل قند خون با سیر سیاه

مانند سیر خام تازه، سیر سیاه نیز می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. کاهش قند خون بالا از مشکلات جدی چون علائم دیابت، اختلال عملکرد کلیه و موارد دیگر جلوگیری می کند. مقادیر بیشتر آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه نیز ممکن است به جلوگیری از عوارض مربوط به دیابت منجر شود.

  • محافظت از قلب با سیر سیاه

خواص سیر خام تازه به دلیل توانایی کمک به ارتقاء سلامت قلب شناخته شده است. سیر سیاه نیز همان اثرات محافظتی را دارد و می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کرده و از خطر بروز بیماری های جلوگیری کند.

ادعایی که درباره اثرات لاغری سیر سیاه مطرح می شود مربوط به توانایی سیر سیاه در کاهش سطح کلسترول، چربی خون و سطح تری گلیسیرید است. همچنین تاثیرات مثبتی که سیر سیاه بر روی قند خون دارد می تواند در کاهش چربی شکمی به فرد کمک کند.

  • سیر سیاه با سرطان مقابله می کند

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی سیر سیاه می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه در این مورد نشان داده است که سیر سیاه می تواند به کاهش رشد سلول های سرطانی روده بزرگ کمک کند. ترکیبات موجود در سیر سیاه همچنین می تواند رادیکال های آزاد بدن را نیز مسدود کند. این خواص سیر سیاه می تواند آسیب سلولی را کاهش دهد و به کاهش رشد و گسترش بالقوه سلول های سرطانی در بدن کمک کند.

  • مصرف سیر سیاه و سلامت مغز 

سیر سیاه با آنتی اکسیدان های خود می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از بروز بیماری هایی چون بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. همچنین می تواند حافظه را بهبود بخشیده و سایر عملکرد های مربوط به مغز را نیز ارتقاء دهد.

  • سیر سیاه و تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه با کاهش التهاب می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب سلولی می شود جلوگیری می کنند. سیستم ایمنی سالم به این معنی است که بدن شما قادر است به طور موثرتری با عفونت ها و باکتری ها مبارزه کند.

سیر سیاه با ترکیبات موثر آنتی اکسیدانی که دارد به بهبود سلامت کبد شما کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این ماده غذایی می تواند به کاهش آسیب کبدی، کاهش رسوبات چربی در کبد و تعادل مجدد اندازه سلول های کبدی کمک کند.

ارزش غذایی سیر سیاه

هر 15 گرم سیر سیاه پوست، حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی: 40 کالری
پروتئین: 2 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 8 گرم
فیبر: 3 گرم
شکر: 4 گرم

سیر سیاه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین و مواد معدنی زیر است:

ویتامین سی
ویتامین های گروه ب
فولات
کلسیم
منگنز
منیزیم
فسفره
روی
آهن

علاوه بر ویتامین و مواد معدنی گفته شده، سیر سیاه غنی از اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به سیر معمولی است.

عوارض جانبی سیر سیاه

سیر خام و سیر سیاه با عوارض جانبی همراه نیستند.
اما خوردن سیر خام به مقدار زیاد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل، افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از خوردن سیر در مقادیر بالا خودداری کنند.
علاوه بر این، افرادی که پس از مصرف سیر خام واکنش آلرژیک را تجربه می کنند نیز باید از مصرف سیر سیاه خودداری کنند.

اگرچه ممکن است با سیر خام آشنایی بیشتری داشته باشید، اما سیر سیاه می تواند یک ماده غذایی خوشمزه در رژیم غذایی شما باشد.

طعم شیرین و حالت ژلاتینی آن باعث شده است که بتوان آن را به انواع خوراک گوشت و سبزیجات اضافه کرد.

برخی از روش های استفاده از سیر سیاه در آشپزی

آن را به سس سویا اضافه کنید و هم بزنید.
برای چاشنی سوپ از سیر سیاه استفاده کنید.
آن را با پنیر خامه ای ترکیب کنید.
می توانید سیر سیاه را با سس مایونز یا هوموس مخلوط کنید.
سیر سیاه خرد شده را می توانید به سالاد و یا مایه ماکارونی اضافه کنید.
سیر سیاه را با روغن زیتون مخلوط کرده و به سالاد اضافه کنید.

در آخر

در فرآیند تهیه سیر سیاه فعالیت آنتی اکسیدانی سیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در حقیقت، آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه دلیل اصلی خواص آن برای قلب، کبد، قند خون، مغز و پیشگیری از سرطان است.
به نظر نمی رسد سیر سیاه عوارض جانبی عمده ای داشته باشد، اما اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا به سیر آلرژی دارید، باید از مصرف مقادیر زیاد آن اجتناب کنید.

مواد تشکیل دهنده دمنوش ستین مصفی خون که با نام دمنوش تخصصی کبد چرب نیز شناخته می‎شود از گیاهانی چون کاسنی، گزنه، قاصدک، علف لیمو، به لیمو، چای سبز می باشد

دمنوش لاغری بیز با دارا بودن گیاهان کاملا طبیعی در روند کاهش وزن موثر است. جهت قیمت سیر سیاه دکتر بیز کلیک کنید

بیشتر بخوانید: دمنوش لاغری بیز قیمت