حوادث

آب شرب در اصفهان قطع شد

آفتاب‌‌نیوز :

به رغم آنکه سازمان هواشناسی هفته گذشته درباره تغییر الگو‌های بهاری و فرا رسیدن تابستان زودهنگام و لزوم مدیریت منابع آب و انرژی هشدار داده بود، اما بی برنامگی برای تأمین منابع آب اصفهان بسیاری از شهروندان به ویژه ساکنان مناطق مرکزی شهر از جمله خیابان‌های پروین، مولوی، معراج، میدان جمهوری، خیابان فروغی، کاوه و خیابان شهید باهنر را با بی آبی مواجه کرده است.

قطعی آب را اطلاع رسانی نکردند

یکی از ساکنان خیابان باهنر می‌گوید: سه روز است که از ساعت ۱۰ صبح آب منزل ما قطع می‌شود و تا ساعات بامداد آب نیست و این در حالی است که حتی شرکت آبفا در این باره به مردم اطلاع رسانی نکرد تا بتوانیم آب ذخیره کنیم.

شهروند دیگری ساکن یکی از مجتمع‌های مسکونی در خیابان برازنده نیز با ابراز نارضایتی از افت فشار و قطعی آب، می‌گوید: در روز‌های گرم گذشته حدود ۲۰ از شبانه روز را آب نداشتیم و در طول روز آب برای دستشویی رفتن و دوش گرفتن و وضو گرفتن و غذا درست کردن نیست.

او می‌افزاید: آب در شرایطی قطع شده که از قبل اطلاع رسانی نشد و حتی آبی ذخیره نداشتیم.

غافلگیری مسوولان اصفهان از افزایش دما/آب شرب در نصف‌جهان قطع شد

این شهروند اصفهانی خاطرنشان می‌کند: سال‌هاست که با گرم شدن هوا مشکل کمبود آب داریم در حالی که مسؤولان نسبت به حل این مشکل زمانی را اعلام نمی‌کنند.

طرح چرایی افت فشار آب در شورای اداری استان اصفهان

افت و قطعی آب در شهر اصفهان طی سه روز اخیر حتی به جلسه شورای اداری استان نیز کشیده شد به طوری که محمدعلی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه سامانه دوم خط اضطراری آب راه اندازی شده و نباید قطعی آب را در مناطق داشته باشیم، گفت: در این زمینه باید توجه جدی داشت.

وی اضافه کرد: در مدیریت آب میزان بارش امسال نسبت به سال گذشته تاکنون در مجموع در حوزه کشاورزی، آب شرب و بهداشت خوب بوده، اما با توجه به افزایش دما مدیریت منابع آب در شرق و غرب باید نگاه ویژه‌ای شود، امسال نه خشکسالی نه ترسالی کامل است و نیاز به مدیریت ویژه دارد.

خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان تابستان ۱۴۰۱ با آورد ۱.۵ تا ۲ مترمکعب بر ثانیه وارد مدار شد تا جبران کننده کمبود آب سامانه اول آبرسانی برای ۵۸ شهر و ۳۱۰ روستای استان اصفهان باشد.

این درحالی است که با وجود ذخیره ۴۴۲ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود و راه انداری سامانه دوم، هنوز تابستان شروع نشده مردم شهر اصفهان با افت فشار و قطعی آب مواجه شدند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که سامانه دوم آبرسانی به دلیل برخی مشکلات طی روز‌های گذشته در مدار نبوده است.

ساعت ۸:۳۰ شب نمی‌توانم جواب رسانه را بدهم

در همین ارتباط محمد شفائی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به خبرنگار ضمن ابراز بی اطلاعی از وضعیت سامانه دوم آبرسانی، گفت که در این باره باید با مجری پروژه هماهنگ شود و اکنون در ساعت هشت شب و روز تعطیل نمی‌توانم با مسؤول مربوطه برای پاسخگویی هماهنگ کنم.

اما مدیرعامل آبفای استان اصفهان در خصوص علت افت فشار و قطعی آب در شهر اصفهان اظهار داشت: به دنبال افزایش ناگهانی دمای هوا و در نتیجه افزایش تصاعدی و بیش از ۲۵ درصدی مصرف آب در بخش شرب و بهداشت شاهد افت فشار آب در بخشی از مناطق بودیم، اما با توجه به برنامه ریزی‌هایی که از اوایل سال انجام شد و با تاکید مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، منابع تأمین جدید اصفهان بزرگ به منظور تأمین کمبود آب آشامیدنی جمعیت بیش از پنج میلیون نفری تحت پوشش، در مدار بهره برداری قرار گرفت.

گرمای هوای حاره‌ای منجر به ایجاد ناترازی در بخش آب در برخی از مناطق اصفهان شد

حسین اکبریان با اشاره به گرمای هوای حاره‌ای که دو سه روزی است بسیاری از شهر‌های ایران از جمله اصفهان را دربرگرفته است، افزود: سال‌های گذشته عموماً بعد از نیمه دوم خرداد ماه شاهد ناترازی در بخش آب در برخی از مناطق بودیم، اما امسال به دلیل گرمای ناگهانی هوا در روز‌های اخیر، این اتفاق در نیمه اول خرداد ماه افتاد که با توجه به وضعیت به وجود آمده، با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان، آب تولیدی با کنترل فرایند‌های کیفی و فنی به مرور به ظرفیت تأمین سامانه اصفهان بزرگ اضافه می‌شود.

وی ابزار امیدواری کرد به زودی با افزایش ظرفیت خطوط آبرسانی، مشکل افت فشار آب برخی از مناطق حل شود.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان با اشاره به سیستم تله متری و هوشمند سازی شبکه‌های آب استان خاطر نشان ساخت: تلاش این شرکت بر این است که با مانیتورینگ و کنترل تأسیسات آب به صورت لحظه به لحظه آب شرب به صورت عادلانه توزیع شود و در حال حاضر تأسیسات آب بسیاری از نقاط استان اصفهان شامل مخازن آب، ایستگاه‌های پمپاژ، چاه‌ها، شیر‌های فشارشکن، خطوط اصلی انتقال، شبکه توزیع آب، تصفیه خانه‌های آب و آب شیرین‌کن‌ها به وسیله سیستم تله‌متری و تله‌کنترل مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

اکبریان گفت: امسال در برخی از مناطقی از جمله خیابان‌های ۵ رمضان و مولوی با اقدامات اجرایی و تحلیل شبکه توزیع برنامه ریزی شده است و عادلانه تری داشته باشیم.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.