فرهنگ و هنر

انتشار رمانی درباره قیام مردم هزاره در ترکیه

رمان “نجف بیگ” نوشته مهدی هزاره در ترکیه منتشر شد.

به گزارش ایران تودی ، این رمان در مورد قیام های مردم هزاره علیه نسل کشی خانه های آن زمان (قیام کوهستان) توسط DZDEMIR OFSET A MATBAACILIK در ترکیه منتشر شد.

در قسمت مقدماتی این کتاب آمده است: بسیاری از ملل و اقوام جهان با وجود سابقه ضعیف ، مردم عادی را قهرمانانی کرده اند که دارای فرهنگ غنی و شهرت زیادی در عرصه جهانی هستند. با این حال ، مردم هزاره ، با تاریخ غنی و قهرمانان بزرگ خود ، نامی شایسته مقام و ارزش و قهرمانان خود در عرصه جهانی ندارند. یکی از این قهرمانان نجف بیگ شیران (شیرو) است که علیرغم فضای خفقان آور زمان خود ، پس از جنایت هولناک مناره و نسل کشی عبدالرحمن خان اوگان برخاست و شخصیت وی را احیا کرد. مقابله با مظلوم و ستمگر.
نجف بیگ با “سنگ موم” قیام را آغاز کرد و توانست از پیشروی مهاجمان جلوگیری کند. تصرف خانه های آن زمان به بهانه مراتع و چمنزارها برای استفاده از عشایر آغاز شد. نتیجه اشغال بود ، که منجر به قتل ، غارت و تجاوز شد (مناطقی مانند بهسود ، لعل ، سرجنگل و بامیان). در طول 18 سال قیام نجف بیگ ، یک هکتار از اراضی ارزگان پس از اشغال به دست مردم نیفتاد. قیامی که شعار آن این است که ملت باشد و در دوران حکومت مورد حمله قرار نگیرد ، رمز پایداری آن است. دولتی که در آن هیچ کس در طول 18 سال ثبات خود خاطره تلخی از بی عدالتی ندارد. گرچه این قیام به جان بسیاری از نویسندگان هزاره تمام شد ،
اما او میراثی ارزشمند از خود به جای گذاشت. این میراث بیداری مردم هزاره برای تلاش برای محافظت از سرزمین های خود بود. این بیداری منشأ سایر جنبش ها در کشور هزاره بود. شورش بزرگان مانند ملا خداداد لورانی ، گوربو زوار سدهه و ابراهیم خان گوسوار. در واقع ، می توان گفت که نجف بیگ شورش هایی را علیه ظلم آغاز کرد ، از حقیقت دفاع کرد و دست به نسل کشی زد.

انتهای پیام