فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانیان

بهترین روش برای عکس تبلیغاتی

تاریخچه عکاسی تبلیغاتی

بی شک ارتباطات تصویری یکی از قدیمی ترین شیوه های مراودات اجتماعی بین انسانها بوده است. نمونه بازر این ادعا را امروزه در سنگ نگاره های تاریخی با قدمت هزاران سال شاهد هستیم. با پیشرفت تکنولوژی به رسانه ای با ماهیت عکس تبدیل شده. اگر نیاز به عکاسی تبلیغاتی در اصفهان دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

امروزه عکسها مهمترین اجزاء تبلیغات هستند و اهمیت آنها در دنیای ماشینی که مردم کمتر فرصت مطالعه متن های تبلیغاتی را دارند مشخص می شود.

یک جمله معروف میگه: “یک عکس گویاتر از هزار کلمه است

آموزش نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

لازمه فعالیت حرفه ای در این شاخه عکاسی رعایت اصول و استانداردهای این ژانر است.
برای خلق عکسهای تبلیغاتی متفاوت باید از تمام امکانات، بخصوص ایده های خلاقانه برای ایجاد جذابیت بصری عکسهای تبلیغاتی استفاده کنید.

در مواردی تا حد اغوای مخاطب برای متقاعد کردن او پیش بروید و کمی اغراق را چاشنی ایده و اجرای عکسهایتان کنید.
عکاسی تبلیغاتی عموما با قاعده، خلاقیت و تفکر و ذهنیات مشتری همراه است و کاربردهای متعددی مانند اجراء کمپین های تبلیغاتی، طراحی کاتالوگ، پوستر، بیلبورد و … دارد.

نکات مهم در پروسه درخواست سفارش تا تحویل نهایی عکسهای تبلیغاتی

در ادامه سعی کردم نکات مهم در پروسه درخواست سفارش تا تحویل نهایی عکسهای تبلیغاتی را شرح کامل دهم.

·        جلسه تبادل نظر با مشتری

عکاسی تبلیغاتی از جنبه های مختلف تفاوت زیادی با سایر سفارشات عکاسی دارد. در این سفارشات قالبا تفکرات و خواسته های مشتری در ایده و تولید عکسها دخیل بوده و پروسه دریافت سفارش تا تحویل آن طولانی تر است. شروع پروژه های عکاسی تبلیغاتی بطور معمول  با جلسه دریافت نظرات مشتری همراه است.

در این جلسه با دیدگاه و استراتژی کارفرما آشنا می شوید. برای درک سریعتر تفکرات  مشتری سعی کنید یک عکس مشابه با خواسته هایش درخواست کنید. این کار باعث می شود در زمان کمتری به دیدگاه همسو برسید. پس از شنیدن نظرات کارفرما ایده و پیشنهادات خود را هم مطرح کنید.

·        ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی

بعد از تبادل پیشنهادات و رسیدن به تفاهم فکری نوبت ایده پردازی است. ایده پردازی و کانسپت از نکات مهم عکاسی تبلیغاتی است. این ایده برگرفته از نظریات و اهداف مشتری و عکاس است و مسیر تولید عکس تبلیغاتی را مشخص می کند. نکته مهم تصویرسازی واقعی از ایده قابل اجرا برای کارفرما است. نباید تصویر سازی فرا واقعی و بیش از توانایی خود داشته باشید. این موضوع باعث سلب اعتماد مشتری و شکست پروژه عکاسی می شود.

همیشه بیاد داشته باشید که  “رضایت مشتری دلیلی هست بر همکاری دراز مدت و جذب مشتریان جدید

عکسهای تبلیغاتی موفق معمولا از ایده و کانسپتی قدرتمند برخوردار هستند.
وظیفه عکاس است که با استفاده از ایده، تجربه و ابزار مناسب عکسهایی تاثیرگذار و حرفه ای تهیه کند.
برای تولید عکس تبلیغاتی موفق سوالات زیادی باید مطرح شود:

  • جنس محصول ؟
  • موارد و نحوه استفاده محصول؟
  • آیا مصرف کننده محصول رده سنی خاصی رو شامل می شود؟
  • آیا محصول درمکان یا زمان خاصی استفاده می شود؟
  • وسایل مرتبط با محصول کدامند؟
  • رسانه های تبلیغ محصول کدامند؟

 مهمترین و اصلی ترین بخش یک کمپین های تبلیغاتی، عکسهای تبلیغاتی هستند.
عکسها در کمپین های تبلیغاتی و حتی تبلیغات معمول بسیار تعیین کننده هستند. عکسهای تبلیغاتی ضمن داشتن جذابیت بصری باید حامل پیامی متقاعد کننده برای مخاطب باشند. پس لازمه پیش از انجام هر کاری بفکر ایده ای جذاب برای انتقال مفهوم عکس باشید.

·        زمان بندی

بعد از جلسه تبادل نظر با داشتن اطلاعات کامل از پروژه باید اقدام به برنامه ریزی و زمان بندی انجام سفارش کنید.
تمامی موارد از قبیل مدت زمان ایده پردازی، زمان مناسب برای آماده سازی فضا و دکور عکاسی، زمان تهیه و یا دریافت اکسسوار از مشتری، مدت زمان نیاز برای عکاسی، و زمان مورد نیاز برای ویرایش و ارائه عکسها را در نظر بگیرید.

·        بررسی ابزار و وسایل مورد نیاز پروژه عکاسی

بعد از مرحله ایده یابی نیاز به بررسی تجهیزات، دکور و اکسسوار مرتبط با سوژه است. مثلا سفارش عکاسی از مواد غذایی رو در نظر بگیرید، ابتدا باید فضای مورد نیاز برای قرار گرفتن سوژه و اکسسوار در کادر را بررسی کنید.
این کار با در نظر گرفتن ایده های تایید شده انجام می شود.

انتخاب لنز مناسب، تعداد منابع نوری(فلاش) مورد نیاز، نوع دکور و لوازم مرتبط با سوژه از موارد بعدی این بخش است.
مثلا برای عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی به دکوری نیاز دارید که تداعی کننده بخشی از یک آشپزخانه باشد. و یا برای عکاسی از ابزارآلات نجاری بخشی از یک  کارگاه چوب را باید صحنه پردازی کنید. همه اینها ایده شخصی هستند و بی شک با کمی تحقیق و بررسی شما ایده هایی خلاق تر دارید.

·        صحنه پردازی و چیدمان عکسهای تبلیغاتی

 چیدمان سوژه، اکسسوار و سایر عناصر انتخاب شده در کادر از مراحل مهم عکاسی تبلیغاتی دکوراتیو است.
این بخش هم نیاز به تجربه و تخصص خاص دارد چرا که تاثیر زیادی بروی زیبایی و مفهوم عکس خواهد داشت. چیدمان عکس یا به اصطلاح دیزاین صحنه معمولا توسط دستیار عکاس که استایلیست هنریست انجام می شود. اما عکاس حرفه ای این بخش را خود با ظرافت و سلیقه انجام میدهد.

یک ترکیب بندی مناسب را می توان با تمرکز بر سوژه در همنشینی سایر عناصر ایجاد کرد. صحنه پردازی حرفه ای تاثیر مستقیم در انتخاب کادری خلاق و تولید عکسهای جذاب تبلیغاتی دارد. در بسیاری از موارد انتخاب کادر عمودی باعث پویایی و جذابیت عکس می شود. اما گاهی کادرهای افقی  گزینه مناسب تر خواهد بود. تجربه گرافیکی عکاس یا بهره بردن از نظریات یک گرافیست  کمک می کند کادرهای قوی تری انتخاب کنید.

·        اکسسوار عکسهای تبلیغاتی

در کنار فضا سازی نیاز به لوازم و اشیاء مرتبط با سوژه دارید که باید با حساسیت تمام انتخاب شوند. این لوازم که ارتباط کاربری با سوژه دارند به اکسسوار معروف هستند. اکسسوارها  تاثیر زیادی بروی زیبایی بصری و انتقال مفاهیم و ایده های عکسهای تبلیغاتی دارند. اکسسوار هر سوژه متفاوت از دیگریست.

در حالت نرمال تهیه اکسسوار بعهده سفارش دهنده است، اما گاهی اوقات با پرداخت هزینه های مربوطه مسئولیت این بخش به عهده عکاس قرار می گیرد. قالب اوقات اکسسوارها  با هدف القاء مفهوم در عکس حضور دارند. فراموش نکنید جزئیات نقش موثری در زیبایی بصری عکس های تبلیغاتی دارند.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

سبک و نوع نورپردازی در عکسهای تبلیغاتی بسیار متفاوت و خاص تر از عکاسی صنعتی است. نورپردازی صحیح یکی از مهمترین اصول عکاسی تبلیغاتی است.
در عکاسی تبلیغاتی نورپردازی با توجه به ماهیت سوژه، ایده و فضای دکور انجام می شود.

مثلا نورپردازی محصولات صبحانه با سبکی که تداعی کننده نور خورشید از پنجره باشد انجام می شود.
با اینکار در مخاطب حس و فضای صبحگاهی و زمان صرف صبحانه را تداعی می کنید.

نورپردازی عکسهای تبلیغاتی تکنیک های مختلف و متعددی دارد. از این تکنیک ها بسته به ایده و مفاهیم مختلف عکسها می توان بهره گرفت.

نکتهی شماره یک: برای گرفتن عکس‌های تبلیغاتی عالی، صرف زمان برای درک و یادگیری نورپردازی است.

درک نور مهارتی است که در تمام زمینه‌های عکاسی، اعم از ایجاد تصویر تبلیغاتی برای مشتری، عکاسی از کمپین تبلیغاتی پیشرفته، و یا خیلی ساده‌تر گرفتن عکس‌های ارزشمند خانوادگی ترجمه ‌می‌شود. در حقیقت نور می‌تواند تصویری را خراب کند و یا شاهکاری را خلق کند.

اگر بدنبال بهبود عکاسی تبلیغاتی هستید شما ملزم به تشخیص نور و چگونگی نحوه‌ی استفاده از آن هستید.

برای کسب این تشخیص باید نحوه‌ی کار نور و اصول اساسی نور را بفهمید تا بتوانید هنگام عکاسی از آن بهره ببرید.

نکتهی شماره دو: سایز نور در عکاسی تبلیغاتی

اندازه منبع نور در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم است زیرا این همان نکته‌ای است که وضوح یا نرمی سایه‌ها را تعیین می‌کند. یک منبع نور کوچک باعث سایه‌های سخت می‌شود درحالیکه یک منبع نور بزرگ سایه‌های نرم‌تری ایجاد می‌کند.

نور نرم یا نور سخت

درک تفاوت بین نور سخت و نرم در عکاسی تبلیغاتی و بهره بردن از هر دو نوع بسیار مهم است. زیرا سایز سهم بزرگی در سختی یا نرمی یک نور دارد و این نکته بستگی به این دارد که از یک منبع نور کوچک یا منبع بزرگ استفاده می‌کنید.

با توجه به این نکات نتایج بسیار متفاوتی را تجربه می‌کنید.

برای مثال: نورسخت نسبت به نور نرم، بافت بسیار بیشتری را نشان می‌دهد. این نوع از منبع نور اغلب می‌تواند باعث بازتاب‌های خشن، روی پوست یا محصولاتی با سطح براق و بازتابنده شود.

نکتهی شماره سه: موقعیت نور

موقعیت و فاصله منبع نور شما در عکاسی تبلیغاتی -چه نور در جلو باشد، چه در کنار، پشت، پایین یا بالا باشد- به عکاس این امکان را می‌دهد تا جهت سایه‌ها را کنترل کند و همچنین بر میزان بافتی که نشان می‌‌دهد و سطح وضوح آن تاثیر گذاراست.

نکته‌ی دیگری که در گرفتن عکس تبلیغاتی باید بدانید این است که هرچه نور نزدیکتر باشد بزرگتر است، بنابراین نور ملایم‌تر خواهد بود. و اگر نور دورتر باشد کوچکتر و در نتیجه نور سخت‌تر خواهد بود (کاربرد قانون مربع معکوس در اینجا اجرا خواهد شد که در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت).

باید بدانید که نور جلویی تمایل به تولید سایه و بافت کمتری دارد در حالی که نور پایین یا کناری سایه‌های بیشتری ایجاد می‌کند و همینطور بافت بیشتری.

نکتهی شماره چهار: قانون Inverse Square یا مربع معکوس در عکاسی تبلیغاتی

برای سهولت کار برای شما در این قسمت توضیحی از قانون مربع معکوس ارائه می‌دهیم و نحوه کار آن را در فیلم مقدماتی دوره‌ی تئوری روشنایی و تجهیزات نشان می‌دهیم.

 به طور خلاصه باید بدانید که قانون مربع معکوس مربوط به افت نور می‌شود و به فاصله بستگی دارد و البته اندازه‌ی ظاهری منبع نور از سوژه نیز نباید از قلم بیافتد.

اساسا معنای این نکته اینست که هرچه منبع نور از سوژه دورتر باشد افت تدریجی نور که به شی نزدیک‌تر است مقایسه می‌شود، در حقیقت اینجا جایی است که سقوط سریع‌تری از نور خواهید داشت.

نکتهی شماره پنج: تجهیزات نور در عکاسی تبلیغاتی

بدیهی است که تجهیزات نور بر نور در کار تاثیرات فراوان دارد. برای مثال نوری می‌توانند نور نرم، یکنواختی تولید کنند در حالی که یک بازتابنده‌ی استاندارد نور سخت‌تری با کنتراست بیشتری تولید می‌کند.

درک انواع مختلف تجهیزات نور و تاثیرات آن‌ها بدان معناست که شما می‌دانید چگونه با قلم نور برای دستیابی به نتایج بکر و خاص و خلق فضای عالی در عکاسی تبلیغاتی خود هنرآفرینی کنید.

بنابراین بهترین تجهیزات نور برای عکاسی تبلیغاتی کدام است؟

در واقع می‌توان از انواع تجهیزات برای عکاسی تبلیغاتی بهره برد. برای عکاسی با بطری می‌توان اغلب از سافت‌باکس‌ها و انعکاسی استفاده کرد، یا برای عکس‌های تبلیغاتی عینک از ابزار خاصی مانند پیکولیت با ضمیمه‌ی افکن بهره برد.

یا برای عکاسی کلاس‌هایی چون عکاسی تبلیغاتی غذایی با Anna Pustynnikova اغلب از یک استفاده می‌شود.

در هرحال، احتمالا رایج‌ترین ابزار که مورد استفاده قرار می‌گیرد هیچ کدام از این‌ها نباشد مگر یک scim (اسکریم‌ها در واقع پارچه‌های نیمه شفاف فریم‌داری هستند که جنس نور را از حالت تند و تیز به نور نرم و تعدیل شده تغییر می‌دهند).

برای بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی و تجاری از اسکریم‌ها استفاده می‌شود خواه برای عکاسی تبلیغاتی با بطری، جواهرات، لوازم آرایشی، ساعت و یا حتی وسایل الکتریکی.

در حقیقت اسکریم‌ها یک نور با درجه‌بندی زیبا تولید می‌کنند که برای کار با سطوح صاف و انعکاسی در عکاسی تبلیغاتی بسیار ایده‌ال می‌باشند.

نکته شمارهی شش: نور عکاسی تبلیغاتی

دوتصویر پایینی مثال عالی در مورد چگونگی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با نورپردازی بکر فضا یا احساس خاصی ایجاد کرد.

به طور ترکیبی این دو تصویر کاملا یکسان هستند-یک محصول مشابه در همان مکان و در یک بک گراند- اما کاملا حس متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.

هنگامی که نور را درک کردید، می‎بینید که چگونه از ابزارهای موجود می‌توان بیشترین استفاده را برد. بسیاری از عکاسان چنان درگیر و دار تجهیزات هستند که فراموش می‌کنند دانش نور در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم‌تر است.

ویدئوی زیر نمونه‌ی عالی از برخی محصولات عکاسی DIY است و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از لامپ‌های میز کار، یک عکس عالی گرفت!

وقتی دانش نور را کاملا دریافتید می‌توانید با اطمینان عکس‌های تبلیغاتی عالی بگیرید و کنترل خلاقانه‌ای روی تصاویر تولید شده داشته باشید. زمانی که عکاس این دانش را کسب کرد نوبت به انتخاب دوربین و لنز می‌رسد.

نکات مفید دیگر در گرفتن عکسهای تبلیغاتی

شماره یک: دقت کنید لنزی را انتخاب کنید که به شما امکان نزدیک شدن به محصول خود را بدهد.

من اغلب از لنزهای 80 یا 100 میلی متری خود با اکستنشن تیوب استفاده می‌کنم.

شماره دو: زاویه دید در عکاسی تبلیغاتی

قبل از اینکه خود را درست کنید، با زوایای مختلف دید آزمایش کنید و ببینید که هر کدام چگونه محصول شما را نشان داده و چه حسی را ایجاد می‌کنند. من اغلب از زاویه کم عکاسی استفاده می‌کنم زیرا باعث می‌شود محصول تاثیرگذارتر و چشمگیرتر شود.

شماره سه: انتخاب زمینه و سطوح پایه

بیاد داشته باشید انتخاب پس زمینه و سطوح پایه که محصول شما را تعریف خواهد کرد دارای اهمیت فراوانی است. در مورد رنگ و بافت نیز دقت باید کرد تا اطمینان حاصل شود که محصول این میان از قلم نیافتد.

هدف از عکاسی به سبک تبلیغاتی

عکاس ، کارش را با سپردنِ پاسخِ این سوالات در ذهن، آغاز می ‌کند. عکاسان تبلیغاتی، محصول یا مدلی را به طور مستقیم نمایش می ‌دهند یا اینکه از جدیدترین تکنیک‌ های پس از تولید (Post- production)،  برای به تصویر کشیدنِ جایگاه خاصِ کمپانی بهره می ‌گیرند.

هدف از عکس تبلیغاتی، نمایشِ کالای مورد نظر، به بهترین و جذاب ‌ترین شکل و ترغیبِ مشتری به خریدِ آن است. عکس‌ های تبلیغاتی در زندگی روزمره نیز همراه ما هستند؛ در کاتالوگ‌ ها، بروشورها، لیستِ قیمت‌ ها و بیلبوردهای تبلیغاتی! عکاسی تبلیغاتی، الزاماتِ بسیاری را پیش روی عکاسان قرار داده است. عکسهای تبلیغاتی باید پرشور و انرژی باشند و پیامشان را به صورت شفاف و خلاصه در خود بگنجانند. برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، عکاس تبلیغاتی باید از نسخه‌ های مختلف محصولات عکس بگیرد و بهترین آن‌ ها را انتخاب کند.

عکسهای تبلیغاتی معمولاً بدون سایه و پیش زمینه هستند (یا اینکه پیش زمینه‌ هایی شفاف و تک رنگ دارند)؛ البته استثنا هم وجود دارد! هدفِ همۀ فوت و فن‌ های عکاسی تبلیغاتی، نمایش هدف موردنظر به جذاب ‌ترین شکل ممکن و ایجاد ذهنیتی خوشایند در ذهنِ مخاطب و درنهایت، ترغیب به خرید است. ایده، ترکیب ‌بندی (composition) و فضای رنگ  (color space)، نقش بسیار پررنگی در عکاسی تبلیغاتی دارند.

 کیفیتِ عکس نیز به اندازۀ همین موارد از اهمیت برخوردار است. عکستبلیغاتی باید شارپ، و همچنین، از رزولوشن یا وضوح تصویر (resolution) بالا و گسترۀ تونال وسیعی برخوردار باشد. تا چند سال اخیر، عکاسان تبلیغاتی از دوربینهای عکاسی فیلم خور استفاده می ‌کردند؛ اما با روی کار آمدن عکاسی دیجیتال و افزایش محبوبیت‌ آن‌ ها، به این نوع از دوربین‌ ها روی آوردند. در حال حاضر، فرمتِ ذخیره سازی عکس‌ های دیجیتال، RAW است.

سیر تکامل عکاسی با هدف تبلیغات

دنیای تبلیغات که همواره با سرعتی غیرقابل تصور در حال پیشرفت است، میلیون‌ ها فرسخ با ماهیتِ قاعده‌ مند عکاسی استودیویی فاصله دارد. دیوید مکنزی اگیلوی، از پیشگامان تبلیغات مدرن، معتقد است که ” هرگز از آزمون و خطا دست نکشید؛ از این طریق، تبلیغاتِ شما همیشه در حال پیشرفت خواهد بود!” این نقل قولِ کوتاه، نقش پر رنگی در دگرگون کردنِ دنیای عکاسی تبلیغاتی داشته است.

در نخستین سال‌ های پیدایشِ عکاسی استودیویی، بیشتر عکاسان با مشکلی مشابه روبه‌ رو شدند: چگونه نور کافی را برای  (exposure) به استودیوی عکاسی بیاوریم؟
عوامل بسیاری سبب بروز مشکلات   می ‌شدند؛
از جمله، لایه‌ های حساسی (emulsion) که به اندازۀ کافی به نور حساس نبودند  تا بتوانند نوردهی کوتاهی را صورت دهند؛ دوربین‌ ها نیز بسیار ابتدایی بودند و روزنۀ دیافراگمی (aperture) به آن صورت وجود نداشت و عکاسان نمی ‌توانستند
برای عکاسی از لنزهای مختلف استفاده کنند.

بسیاری از استودیوها در طبقۀ بالای ساختمان قرار داشتند و دریچه‌ های بسیاری برای تابشِ نور روز وجود داشت.
آب وهوای نامساعد نیز بر عکاسی اثر می ‌گذاشت؛
به عنوان مثال، هوای بارانی یا وجودِ ابرهای سیاه در گسترۀ آسمان، و در نتیجه، مانع شدن از تابش نور خورشید و نوردهی، بر عکاسی تاثیر می ‌گذاشت.
دسترسی به نور فلاش (flash light) محدود بود و در بیشتر مناطق، امکان هیچ گونه دسترسی به آن وجود نداشت.
فلاش‌ های (flash) اولیه هیچ شباهتی به تکنولوژی امروز نداشتند. فلش‌ ها یک بار مصرف بودند؛ اما امروز از هر فلش می ‌توان هزاران بار استفاده کرد. با  با تمامی این نکات آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.

رواج عکاسی تبلیغاتی

در عصر حاضر، پیشرفت تکنولوژی بسیاری از موانع موجود بر سر راه عکاسان را از میان برداشته است.
در پی این پیشرفت‌ ها، استفاده از عکاسی در تبلیغات رواج یافت و استودیوهای عکاسی به تبلیغات برای شرکت‌ های صنعتی و خانه‌ های مُد پرداختند و  بیشتر استودیوهای جدید و بزرگ، به عکاسی تجاری و تبلیغاتی روی آوردند.
برخی از عکاسان بر مُد یا غذا متمرکز شدند و برخی دیگر به خلقِ عکس‌ هایی تخیلی جهت گسترشِ محصولات و صنایع مختلف پرداختند.

در این بین، پیدایشِ ، کمکِ بزرگی به پیشرفتِ عکاسی تبلیغاتی کرد؛ اما یادمان باشد که نقشِ سنتی عکاس را که هیچ جایگزینی هم ندارد، نمی ‌توان نادیده گرفت! حضور عکاسِ حرفه‌ ای در استودیوهای عکاسی، همواره ضروری بوده و هست. عکاس تبلیغاتی باید استودیویی مجهز و فضایی کافی و مناسب برای عکاسی در اختیار داشته باشد.

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

ترکیب بندی (Composition):  ترکیب بندی، یعنی استفاده از خطوط، الگوها، اشکال و فضا، به گونه‌ ای که آن‌ ها را به شکلی تاثیرگذار به یکدیگر مرتبط سازد؛ همچنین، توانایی نمایشِ موضوع یا تصویر، به قدرتمندترین، سازنده ترین و اثرگذارترین شکل ممکن است. ترکیب بندی به اندازۀ همۀ ابعادِ تکنیکی عکاسی اهمیت دارد. هر عکاس، سبکِ خاص خودش را دارد؛ اما کارِ عکاس، خلقِ  یک ترکیب بندیِ کامل و بی ‌نقص است که تکنیک های آن را می ‌توان از طریق تمرین فراوان آموخت. البته برای این تکنیک در عکاسی، هیچ قانونی وجود ندارد و عکاس در انتخابِ راهِ انتقالِ پیامش آزاد است و می ‌تواند خلاقانه عمل کند؛ اما برخی از ابزارهای ترکیب بندی به خلقِ عکسی کامل و اثرگذار کمک می ‌کند. در عکاسی تبلیغاتی، نمایشِ نام محصول، اهمیت ویژه‌ ای دارد و گاه، اهمیتِ آن از اهمیتِ خودِ محصول هم بیشتر می ‌شود. ترکیب بندی (composition)، به نمایشِ بهترِ نام محصول بسیار کمک می ‌کند.

عمق میدان (Depth offield) : یکی از مهم ‌ترین جنبه‌ های عکاسی تبلیغاتی به شمار می ‌رود. شناختِ موضوع، انتظاراتِ مشتری و هدفِ عکس، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ از این رو، عکاس باید بتواند عمقِ میدان را طبق میلش تغییر دهد تا بتواند موضوع مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. اگر عکاس بخواهد به کلِ تصویر تاکید کند، به عمیق میدان بیشتری نیاز دارد. نورپردازی، بر عمق میدان تاثیر می ‌گذارد؛ اما مشکل خاصی ایجاد نمی ‌کند.

استفادۀ صحیح از سایه (shadow) : گاهی عکاسی تبلیغاتی بدون سایه  بسیار اثرگذارتر است. عکس بدون سایه، بسیار شارپ ‌تر و واضح‌ تر است؛ اما هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سایه در عکسهای تبلیغاتی وجود ندارد. گاهی سایه‌ می ‌تواند یکی از کامل ‌ترین ابزارهای ترکیب‌ بندی باشد. عکاس باید هدفش را بشناسد و از سایه‌ ها به بهترین نحو استفاده کند.

  • نکاتی برای خلقِ یک عکسِ تبلیغاتی عالی
  • برای آفریدن یک اثر منحصر و تاثیرگذار، نیاز به رعایت اصولی است که آن خلق را ماندگار و ویژه سازد؛ برای مثال:
  • عکاسی را با یک منبع نور آغاز کنید. نور تنگستن (tungsten)، یکی از راه‌ های ایده‌ آل برای شروع است؛ چراکه این کار بسیار مقرون به صرفه است و هنگام تنظیمِ نور برای تنگستن، می ‌توانید آنچه را انجام می ‌دهید، ببینید.
  • از ابزارهای مختلف برای بازتابِ نور بر جسم استفاده کنید؛ حتی می ‌توانید از تکه‌ های مقوا برای کنترل نور استفاده کنید.
  • برای گرفتن عکس‌ های جذاب، از لنزهای استاندارد استفاده کنید.
  • آنچه را می ‌خواهید در اولین نگاه، به چشم بیننده بیاید و پیامی را که می ‌خواهید به او منتقل کنید، به خوبی بشناسید.
  • با مشتری صحبت کنید تا منظور و خواستۀ او را به درستی درک کنید و از دیدگاه او مطلع شوید. برقراری ارتباط درست با مشتری و شناختنِ دیدگاه‌ ها و خواسته‌ های او، به خلقِ عکس‌ های موفقی خواهد انجامید.

تفاوت میان عکاسی تجاری (Commercial photography) و عکاسی تبلیغاتی  (advertising photography)

گرچه برخی اشخاص از عکاسی تجاری  و عکاسی تبلیغاتی به جای یکدیگر استفاده می  کنند؛ اما این دو حوزه، کاملاً متفاوت از یکدیگرند. صاحبان کسب‌ وکار باید ویژگی‌ های عکاسی تجاری و عکاسی تبلیغاتی و تفاوت‌ های میان آن‌ ها را به‌ خوبی بشناسند؛ زیرا اگر بخواهید از تبلیغات آنلاین و چاپی، به عنوان یکی از مولفه‌ های استراتژی بازاریابی استفاده کنید، شناختنِ صحیح آن‌ ها به کارتان می ‌آید.

عکاسی تجاری و عکاسی تبلیغاتی، هر دو برای تبلیغات استفاده می ‌‌شوند، نه برای ثبتِ لحظه‌ ها و خاطرات. هدفِ عکاسان، مانند ابزاری که در هر سبک برای رسیدن به اهداف استفاده می ‌شود، متفاوت است.

عناصر عکاسی تجاری

عکاسان تجاری از ساختمان‌ ها، مدل‌ ها، کالا ها، محصولات و مناظر عکس می ‌گیرند، و این عکس‌ ها به هدفِ تبلیغات در کتاب‌ ها، گزارشات، تبلیغات و کاتالوگ‌ ها استفاده می ‌شوند. یک  در بخش‌ های خرده‌ فروشی و کلی ‌فروشی و به منظورِ تبلیغات استفاده می ‌شود. در عکاسی تجاری، کلِ عکس به محصول مورد نظر اختصاص دارد.

 عکس آرشیوی (stock Photo) را که هنگام جست وجوی محصول خاصی در اینترنت به آن برمی ‌خورید در نظر بگیرید. عکس آرشیوی یکی از نمونه‌ های کامل عکس تجاری به شمار می ‌رود، چرا که ماهیت محصول مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به نمایش می ‌گذارد.

عناصر عکاسی با هدف تبلیغات

هدف از عکاسی تبلیغاتی، برانگیختنِ حالات، هیجانات یا احساساتی است که یک محصول می ‌تواند در بیننده ایجاد کند. هدفِ عکاسان تبلیغاتی، همان طور که از نامشان پیداست، فروش یا ایجادِ نیاز به خرید در مخاطب است. عکاسان تبلیغاتی، هنرمندانی هستند که از طریق رنگ، نور و قاب‌ بندی، داستانی اغواگر را روایت می ‌کنند. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در  شرکت کنید.

هدف عکاسی تجاری در مقابل هدف عکاسی به سبک تبلیغاتی

یکی از تفاوت‌ های اصلی عکس تجاری با عکس تبلیغاتی در هدفشان است. هدفِ عکسِ تجاری، ثبتِ ماهیتِ محصولات به بهترین شکل است؛ در مقابل، هدفِ عکاسی تبلیغاتی، ترغیبِ بیننده به خریدِ محصول است.

سبک عکاسی تبلیغاتی در مقابل سبک عکاسی تجاری

کادربندی عکس تجاری به گونه ‌ای است که هیچ چیزی در تصویر، حواسِ بیننده را از محصول پرت نمی ‌کند؛ در نتیجه، نورپردازی و پیش ‌زمینه، تقریباً خنثی است؛ اما در عکاسی تبلیغاتی، موضوع فرق می ‌کند، چرا که هدف، فقط دیده شدن محصول نیست، بلکه ایجادِ احساس یا حالتی خاص نیز اهمیت پیدا می ‌کند.

 به همین دلیل است که تکنیک‌ های عکاسی تبلیغاتی متفاوت از عکاسی تجاری است؛ به عنوان مثال، عکاس تجاری از نور خیره ‌کننده استفاده نمی ‌کند؛ زیرا ممکن است ظاهرِ محصول را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما این مسئله در مورد عکاسان تبلیغاتی صدق نمی ‌کند؛ چرا که آزادی عمل بیشتری در نمایشِ محصولات، خدمات، سبک زندگی و ایده‌ ها دارند. رنگ‌ های زنده،  چند بُعدی و کنتراست‌ های شارپ میان سایه و نور، از مهماتِ عکاسان تبلیغاتی به شمار می ‌رود.

محتوای خبر مخفی کن