استان ها

کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری ایران تودی استان سمنان، بهمن اخلاقی گفت: کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی با حضور استاندار سمنان، مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء، نماینده مردم شریف شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان شهرستانی و استانی افتتاح شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: این بنا با مدیریت صندوق توسعه و احیاء و با سرمایه گذاری 20 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی مرمت، احیاء و تجهیز شده است و در قالب هتل سنتی با کاربری اقامتی ـ پذیرایی در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری استان سمنان، به زائران حرم امام هشتم و گردشگران خدمت رسانی می کند.

بهمن اخلاقی گفت: با افتتاح کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی تعداد 24 اتاق اقامتی سنتی با ظرفیت مجموعاً 80 نفر به امکانات گردشگری استان سمنان افزوده شد.

او افزود: کاروانسرای ایوانکی همچنین دارای دو سالن مجزا برای مراسم و پذیرایی است که جمعاً 300 نفر گنجایش دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: راه اندازی این مجموعه، علاوه بر اینکه موجب رونق منطقه و افزایش گردشگر می شود، به طور مستقیم نیز برای 68 نفر اشتغال زایی در پی داشته است.

بهمن اخلاقی بابیان اینکه این کاروانسرا از معروف ترین کاروانسراهای استان سمنان است که قدمت آن به دوره صفوی بازمی گردد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران و با شماره ثبت 1763 به ثبت رسیده است افزود: کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی نخستین منزلگاه کاروان هایی بود که از تهران عازم خراسان می شدند.

ساختمان این کاروانسرا از سنگ و آجر بناشده و دارای تزئینات آجرکاری است، همچنین این کاروانسرا ازنظر معماری چهار ایوانی است که دارای پلانی مربع شکل و به صورت شرقی – غربی است.

46