حوادث

هواشناسی 1403/03/23؛ تشدید بارش باران در برخی استان ها

آفتاب نیوز :

بر اساس پیش بینی کلی نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی طی 24 ساعت آینده در شمال استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی و برخی مناطق خراسان شمالی ابرناکی، بارش پراکنده، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است.

روز پنجشنبه بارش ها در شمال غرب تشدید شده و گستره آن به استان های زنجان، قزوین، کردستان، همدان، مرکزی، البرز، تهران، قم، شمال سمنان، ارتفاعات البرز در استان مازندران، غرب اصفهان، برخی مناطق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی کشیده می شود. ضمن این که در برخی مناطق استان یزد و کرمان احتمال وقوع رعدوبرق و بارش های خفیف وجود دارد.

روز جمعه بارش ها در آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، سواحل دریای خزر، ارتفاعات کرمان و شمال استان های سمنان، چهارمحال و بختیاری و فارس ادامه خواهد داشت. شنبه و یکشنبه هفته آینده علاوه بر مناطق ذکر شده در استان های آذربایجان غربی و کردستان بارش روی می دهد.

 به گزارش ایران تودی، امروز در شرق، جنوب غرب،، جنوب، روز پنجشنبه در شرق، شمال شرق، مرکز، جنوب و جنوب غرب، روز های جمعه تا شنبه نیز در شرق، شمال شرق و مرکز ایران وزش باد شدید رومی می دهد که در مناطق مستعد همراه با گردوخاک است.

 طی 3 روز آینده شرق دریای عمان و روز های پنجشنبه و جمعه شرق خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: جمعه 1403/03/25

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای تا 24 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا 1.5 متر در تنگه هرمز (سه شنبه تا جمعه) و مناطق ساحلی و بویژه دور از ساحل استان خوزستان (اوایل وقت پنج شنبه تا بامداد جمعه)

افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای تا 28 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا 1.8 متر در مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/03/23: تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر در شرق خلیج فارس.

پنج شنبه 1403/03/24: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و تنگه هرمز در خلیج فارس.

جمعه 1403/03/25: تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و مناطق دور از ساحل استان خوزستان در شمال خلیج فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تور های صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در تردد ها و فعالیت دریایی به ویژه تردد شناور های سبک، قایق های صیادی و نیمه سنگین، اختلال در فعالیت سکو های نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور های سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکو های نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی

زمان پایان: شنبه 1403/03/26

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/03/23: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، ارتفاعات استان های قزوین، البرز، تهران، مازندران، گیلان و سمنان، شمال فارس، یزد، شمال هرمزگان، جنوب غرب کرمان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی.

پنجشنبه 1403/03/24: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، شمال همدان، زنجان، نیمه شمالی مرکزی، نیمه شمالی اصفهان، یزد، نیمه غربی کرمان و شمال و شرق هرمزگان، نیمه شمالی سمنان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال استان های تهران، البرز، قزوین و غرب قم.

جمعه 1403/03/25: اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، شرق لرستان، نیمه غربی اصفهان، یزد، شرق چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی کرمان، قم، البرز، تهران، نیمه شمالی سمنان، دامنه و ارتفاعات استان های گیلان، مازندران و گلستان و خراسان شمالی.

شنبه 1403/03/26: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، نیمه شمالی تهران، ارتفاعات سمنان، مرکزی، غرب قم، نیمه غربی اصفهان، یزد، نیمه شمالی کرمان و دامنه و ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال آب گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به ویژه در جاده های کوهستانی و گردنه ها، احتمال خسارت به سازه های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت طبیعت گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی دهانه پل ها، کانال ها و آب رو ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: شنبه 1403/03/26

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/03/23: تهران، سمنان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب فارس.

پنجشنبه 1403/03/24: تهران، سمنان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، بوشهر.

جمعه 1403/03/25 و شنبه 1403/03/26: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو های تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده ای، عدم جابه جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه های موقت، احتیاط در فعالیت های کوه نوردی، احتیاط در فعالیت های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهن سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال ها، بسته نگه داشتن درب سالن های پرورشی.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.