عمومیکسب و کار ایرانیان

ساعت گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس‌های اتوماتیک معمولا پیچیدگی بالایی دارند و اجزای مختلفی هم تشکیل شده‌اند. یکی از اجزای مهم در در آن‌ها، ساعت گیربکس اتوماتیک است. این بخش وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد و از وظایف عمده آن باید به تعیین زمان دقیق تعویض دنده اشاره کنیم. در این مطلب به دلیل اهمیت بالای این بخش از گیربکس، در خصوص علائم خرابی آن و همچنین تعمیر آن صحبت خواهیم کرد. بنابراین برای اطلاعات بیشتر حتما ادامه مطلب را از دست ندهید.

فهرست مطالب

ساعت گیربکس اتوماتیک چیست؟

علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک

دستگاه تست ساعت گیربکس اتوماتیک

 

ساعت گیربکس اتوماتیک چیست؟

ساعت گیربکس اتوماتیک در حقیقت مرکز کنترل گیربکس و بخش کلیدی تعمیر گیربکس اتوماتیک است. تمامی بخش‌های گیربکس توسط همین ساعت گیربکس کنترل می‌شوند و همین می‌تواند اهمیت بالای این بخش را به خوبی بیان کند. این بخش از گیربکس از شیرهای برقی، سوپاپ و همچنین گذرگاه تشکیل شده است. این بخش با این که ساختار پیچیده‌ای دارد، اما عملکرد آن کاملا ساده و قابل‌درک است.

در حقیقت ساعت، روغن گیربکس را به محل مد نظر منتقل می‌کند و همچنین در زمان لازم دنده را نیز تعویض خواهد کرد. بنابراین می‌توانید تصور کنید که در صورت خرابی و مشکل در این بخش، ممکن است چه اتفاقاتی برای خودرو و گیربکس خودرو شما رخ دهد. ساعت گیریکس در درون گیربکس و بخش پایینی در زیر صافی قرار گرفته است. تنظیم صحیح ساعت گیربکس، عملکرد سایر بخش‌های آن را نیز بهبود خواهد بخشید. بنابراین باید به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک

همانطور که متوجه شدید، ساعت گیربکس اتوماتیک بخش بسیار حساس و مهمی در گیربکس است. از این رو باید با علائم خرابی این بخش آشنا بود و در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس مراجعه کرد. در زیر مهم‌ترین علائم خرابی این بخش از گیربکس آورده شده است.

 

تعویض شدن دنده به شکل اشتباه

یکی از علائم اصلی خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک تعویض شدن اشتباه دنده‌ها است. بنابراین هرگونه مشکل در تعویض دنده باید جدی گرفته شود و به طور مثال اگر دنده به جای بالا رفتن کم شد، باید حتما این علامت را جدی بگیرید.

لغزش حین تعویض دنده

این مشکل را معمولا در گیربکس‌های دستی دیده‌اید؛ اما در گیربکس‌های اتومات هم چنین عیب و مشکلی دیده می‌شود. در واقع وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، با افزایش دور موتور، سرعت تغییری نخواهد کرد.

تعویض نکردن دنده

دیگر مشکل و عیب در ساعت گیربکس اتوماتیک، مربوط به عدم تعویض دنده است. همانطور که گفته شد یکی از وظایف اصلی ساعت، تعویض دنده در زمان مشخص و دقیق است و اگر این اتفاق رخ ندهد، ممکن است ساعت گیربکس دچار مشکل شده باشد و باید در زمانی سریع نسبت به تعمیر آن اقدام موثری صورت بگیرد.

صدای عجیب و تعویض دنده سخت

تعویض دنده باید ب شکل کاملا روان و راحت انجام شود. اما اگر این تعویض دنده توسط راننده احساس شود و سخت و خشن بودن آن مشخص باشد، باید به ایراد در ساعت گیربکس شک کرد. همچنین به گوش رسیدن صدا‌های غیرعادی نیز می‌تواند بیانگر مشکل در این بخش باشد.

نشتی روغن

شاید جالب باشد که بدانید نشتی روغن گیربکس نیز ممکن است نشانگر مشکلی در ساعت آن باشد. بنابراین حتما هر نوع نشتی را جدی بگیرید و به مرکزی تخصصی و قابل‌اطمینان مراجعه کنید.

 

دستگاه تست ساعت گیربکس اتوماتیک

علائمی که بیان شد ممکن است به طور قطعی مشکل در ساعت گیربکس را نشان ندهند. ساعت بخش مهم و گران‌قیمتی در گیربکس است و در صورتی که بررسی دقیقی از آن صورت نگیرد، ممکن است با تشخیص اشتباه ساعت تعویض شده، اما مشکل و عیب در گیربکس همچنان پا برجا باشد.

در چنین حالتی نقش دستگاه تست ساعت گیربکس اتوماتیک بسیار پررنگ خواهد بود. این دستگاه می‌تواند به طور دقیق ساعت گیربکس را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل به کارشناسان اطلاع دهد. بنابراین اگر مشکل از بخش دیگری باشد، لازم به پرداخت هزینه‌های اضافی نخواهد بود و تشخیص اشتباهی نیز داده نمی‌شود.

 

جمع‌بندی

ساعت گیربکس اتوماتیک وظایف مهم و حساسی در گیربکس دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که از کارکرد درست این بخش مطمئن شوید. با توجه به علائم خرابی و موارد گفته‌شده در این مطلب، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به مرکز تخصصی تعمیرات این بخش مراجعه کنید. مرکز تخصصی تعمیرکار با استفاده از دستگاه تست ساعت گیربکس، به راحتی خرابی‌ها و عیب‌های موجود در این جزء را بررسی کرده و در صورت وجود خطا، با بهترین روش‌ها نسبت به رفع آن اقدام خواهد کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از شرایط و قیمت‌ها، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

منبع خبر :
https://tamircar.net/%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/