استان ها

نکات کلیدی در مواجه با تب دانگ/ شناسایی مکان‌های تولید مثل پشه آئدس

نکات کلیدی در مواجه با تب دانگ  شناسایی مکان‌های تولید مثل پشه آئدس

مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی گفت: بیماری تب دانگ در کشورهای عمان، امارات، قطر، عربستان، افغانستان، پاکستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی بومی است و از طریق گزش پشه آئدس منتقل می‌شود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شادی رضائی مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی با اشاره به اینکه تب دانگی یک عفونت ویروسی نوپدید است، گفت: که در سال‌های اخیر به یک چالش عمده بهداشت و درمان در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شناخته می‌شود 

وی افزود: این بیماری در کشورهای عمان، امارات،قطر، عربستان، افغانستان، پاکستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی بومی است و از طریق گزش پشه آئدس (Aedes)که مخزن این بیماری است به افرادی که در این کشور‌ها زندگی می‌کنند منتقل می‌شود و هرساله طغیان‌هایی را ایجاد می‌کند.

رضائی گفت: علائم این بیماری به‌صورت تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و استفراغ  و بثورات پوستی خود را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: این بیماری معمولاً 2 تا 14 روز بعد از ورود ویروس به بدن شروع می‌شود.

رضائی ادامه داد: لازم است پرستارانی که در بخش ipd ، اورژانس، پاراکلنیک و درمانگاه‌ها مشغول به کار هستند، با علائم هشدار این بیماری آشنا باشند و به‌محض مشاهده این علائم گزارش آن را برای واحد کنترل عفونت بفرستند.

مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی تشریح کرد: علائمی که پرستاران باید برای گزارش به واحد عفونی مشاهده کنند، تب بالای 38 درجه و سابقه سفر به کشورهای آلوده ازجمله امارات به همراه عوارضی همچون کبودی روی پوست که ناشی از ضربه نباشد یا خونریزی از لثه و بینی و همچنین خونریزی از دستگاه گوارشی است.

وی افزود: در هنگام ترخیص بیماران مبتلابه تب دانگ آموزش‌هایی باید داده شود تا اگر بیمار علائمی مثل استفراغ بیش از 3 بار در طول 24 ساعت، درد و حساسیت ناگهانی در ناحیه شکم، خونریزی از ناحیه لثه و بینی، تنفس سریع و کوتاه به همراه خستگی مفرط را مشاهده کرد سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کند.

راهکار کاهش تولید مثل پشه آئدس

رضائی بابیان اینکه رعایت نکات بهداشتی محیط و پاک‌سازی‌های محیط محل کار و محل زندگی برای کاهش تولیدمثل این پشه‌ها بسیار مفید است، گفت: تخم‌ریزی این پشه‌ها در آب‌های راکد است و ترجیحاً زباله‌های پلاستیکی، ظروف یک‌بارمصرف و لاستیک‌ها که احتمال جمع شدن آب در آن‌ها است را نباید در محیط‌زیست رها کرد.

مدیر بخش کنترل عفونت بیمارستان فارابی ادامه داد: آب‌های زیر گلدان و مخزن‌های آب کولرگازی از دیگر محل‌های مناسب برای تولیدمثل این پشه‌ها است و باید در فاصله زمانی کم آن‌ها را خالی کرد.

نکات مهم برای مسافرین جنوب کشور و کشور‌های همسایه 

رضائی تأکید کرد: مسافرین بهتر است از لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنند، همچنین بهتر است از لباس‌هایی با رنگ روشن استفاده شود تا خطر گزیدگی کمتر شود.

وی افزود: پشه آئدس بیشتر در ساعت‌های 4 تا 6 صبح و 6 تا 8 شب گزش انجام می‌دهد و بهتر است در این بازه‌های زمانی مسافرین عزیز از حضور بیرون از خانه جلوگیری کنند.

رضائی گفت: مسافرین عزیز بهتر است از لوسیون‌ها و اسپری‌های بدن که خاصیت دورکنندگی حشرات را دارند استفاده کنند.