حوادث

زلزله ای که شهر ۲۵۰۰ ساله را دوباره جوان کرد!

ایران تودی/ کرمان 5 ژانویه در 5:26 بعد از ظهر. این دقیقاً زمان و تاریخ رویداد وحشتناکی است که در سال 1982 رخ داد، دقیقاً 18 سال پیش. 12 ثانیه زمان زیادی نیست، اما در مورد رعد و برق، آن 12 ثانیه برای ویران کردن بم کافی بود.

مرضیه زنگی، یکی از هموطنان بمی، به ایران تودی گفت: با چشمانم اثری از وحشت دیدم. شاید آن روزها هیچکس باور نمی کرد که شهری دیگر از زیر ویرانه های بم جوانه بزند و ققنوس از خاکستر بم بیرون بیاید.

وی ادامه می دهد: مردم بم به پا خاستند; تنگ و قوی، چنین نخ های قوی؛ زخمی از دلی فراموش نشدنی و اندوهی که در تاریخ جاودانه خواهد ماند، کوشیدند شهرهای خود را بازسازی کنند. اما این بار قوی تر و قوی تر از قبل است.

زنگی گزارش می دهد: خرابه ها از شهر خارج شده است. باغ ها دوباره جان گرفتند. دانش آموزان به مدرسه رفتند. مساجد، بیمارستان ها، استادیوم ها، پارک ها ساخته شد. بازارها و مغازه ها رونق گرفتند و جوانان زندگی جدیدی را آغاز کردند. نوزادان بم پس از زلزله چشمان خود را باز کردند و کوچه های شهر بار دیگر به استقبال عابران و مسافران رفتند… و در تمام این سال ها به فکر درمان غم بزرگ مردم این شهر و جهان نبودند. بازسازی جمعیت این شهر فراموش شده بود.

وی خاطرنشان می کند که قلعه 2800 ساله بم بازسازی شده است، اما مردم بم فراموش نکرده اند و نمی دانند که در طلوع زمستان تلخ در 14 دی ماه چه بر سر این شهر آمده است.

از ارگ بم دیدن می کنم و آنجا می نشینم تا با بازدیدکنندگان صحبت کنم. در اینجا گردشگران آلمانی از بزرگترین ساختمان آجری دیدن کردند.

خانم کلودیا خود را معلم بازنشسته معرفی می کند و به ایران تودی می گوید: من برای اولین بار به بم سفر کردم و امروز از اینکه بمی را زنده می بینم بسیار خوشحالم، امروز تاریخ ایران را می فهمم و تاریخ ایران فرهنگ غنی را نشان می دهد. این کشور.” بلکه مردم مهربان و خونگرم این منطقه.

او از خانه سیستانی ها در قلعه قدیمی آلمانی دیدن می کند و می گوید: خیلی خوشحالم که مالیات ما برای این بنای تاریخی پرداخت شده است.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان و استاد تاریخ جناب آقای پورمحمدی گفت: بازسازی بم از نظر وسعت تخریب بسیار خوب بوده است البته نواقصی مانند مبلمان شهری و روشنایی معابر وجود دارد که شهرداری برای رفع آن تلاش بیشتری خواهد کرد. آی تی؛” من و دخترم برای اولین بار به باما سفر کردیم، اما عظمت قلعه مثال زدنی است و من از این بنا لذت می برم زیرا به تاریخ علاقه دارم.

در ادامه این گفتگو سخنان فرماندار بم را دنبال می کنیم؛ هادی شهسوارپور درباره منطقه بم 1400 با توجه به نزدیک شدن به هجدهمین سالگرد زلزله بم می گوید: بم 1400 دارای فرصت ها و فرصت های خوبی از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری است و همچنین به دلیل موقعیت استراتژیک آن بسیار حائز اهمیت است. به خوبی لذت می برد.

به گفته وی، یکی از برکات زلزله بم برای کشور تشکیل سازمان مدیریت بحران و ساخت و سازهای بزرگ روستایی در کشور بود.

فرماندار بم می گوید بیش از 90 درصد شهر بم در زلزله سال 1361 ویران شد و پس از زلزله اقدامات متعددی انجام شد که بدون شک یکی از بزرگترین حوادث تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. . در سطح ملی اتفاق افتاد.

شهسوارپور می گوید: همچنین ساخت و سازها و مقررات شهری نیز کنترل ها و سختی هایی بود که از میوه هایی که پس از 2800 زلزله وارد شده بود به وجود آمد.

فرماندار بم می گوید: هنوز مشکلاتی در شهر در زمینه زیرساخت ها و شهرسازی وجود دارد و یکی از دلایل این مشکلات اعلام زودهنگام اتمام بازسازی بم در سال 86 بود چرا که هنوز در بم هستیم. . زمین درگیر کوچه ها و جاده های آسفالت نشده است. .

شهسوارپور ادامه داد: جفا در بحث احیای شهر وام هایی برای این امر در نظر گرفته است که با اختصاص این وام ها و قیر رایگان شاهد بهسازی جاده های خاکی بم خواهیم بود.

او می گوید بیش از 3000 کوچه زمینی در بم وجود دارد و حل این مشکلات نیازمند عزم ملی است.

وی گفت: امیدواریم در سالگرد زلزله دقت لازم را داشته باشیم و اعتبارات لازم را برای حل مشکلات شهرستان از سوی مسئولان مرکزی تخصیص دهیم.

وی توضیح می دهد: یکی از اتفاقات تاریخ پس از زلزله بم این است که 5 دی در تقویم به عنوان روز امنیت و زلزله نامگذاری و گرامی داشته می شود.

شهسوارپور تاکید می کند: بم با قدمتی 2500 ساله با وجود قلعه قدیمی بم یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان و به دلیل 18 سال بازسازی یکی از جوان ترین شهرهای کشور است زیرا پس از زلزله بم 100 ٪ ساختمان های شهری

فرماندار بم خاطرنشان می کند: پس از زلزله بیش از ۲۸ هزار شهرک و بیش از ۷ هزار ساختمان تجاری در بم ساخته شد.

شهسوارپور می گوید: هر ساله در 5 دی ماه، در هفته فرهنگ بم، سلسله برنامه هایی برای گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم و نمایش توانمندی ها، پتانسیل ها و فعالیت های شهرستان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه هفته فرهنگ از یکم تا هشتم دی ماه ادامه دارد، می گوید: همایش سرمایه گذاری در مجموعه قلعه جدید، بزرگداشت 14 دی، یادمان شهدا و دیگر برنامه های فرهنگی در این هفته از مهم ترین فعالیت ها است. .

به گزارش شهسوارپور، بم 1400 فرودگاه، 12 هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف این شهرستان، دانشگاه علوم پزشکی، ورزشگاه، راه آهن و … دارد. یکی از شهرهایی است که تمامی زیرساخت ها از جمله. کشور با توجه به ظرفیت های خود زمینه های لازم برای سرمایه گذاری و توسعه را دارد.

وی تصریح می کند: در بخش صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی جدید برج بم مشوق بزرگی برای سرمایه گذاران و بخش خصوصی کشور است و با بیش از 500 هزار خودروساز محل مناسبی برای اشتغال، رشد و توسعه است. توسعه کشور، سال و شهر وجود خواهد داشت.

به گفته وی، در بحث کشاورزی، مضافتی یکی از برندهای مطرح منطقه است که بهترین خرمای دنیا را تولید می کند.

فرماندار بم ادامه می دهد: بم با داشتن چهار اثر ثبت شده جهانی شامل قلعه تاریخی، باغ شهر بم و دو آبراه اکبرآباد و قاسم آباد بروات در بحث گردشگری اهمیت زیادی دارد. جهان در بم واقع شده است.

وی می گوید کویر زیبای حاشیه شهر بم می تواند با یک سرمایه گذاری مطمئن آینده روشنی را برای منطقه و کشور رقم بزند چرا که بم تمام ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی را دارد. هر چقدر هم که سرمایه گذاری کنند، شاهد رشد و توسعه بیشتر در منطقه خواهیم بود.

وی یادآور می شود: مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در بم پس از زلزله یکی از بزرگترین دستاوردهای دینی و فرهنگی و همچنین حضور مدال آوران جهان و تیم فوتبال بانوان بم با بیش از هفت عنوان قهرمانی لیگ برتر بود. مسابقات قهرمانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهسوارپور، با گذشت 18 سال از زلزله، بم یکی از شلوغ ترین شهرهای استان کرمان است و بم همچنان زنده است.

به گزارش ایران تودی، ساعت 5 و 26 دقیقه بامداد جمعه 5 آذرماه 1382، زمین لرزه ای به بزرگی 6.6 ریشتر ساعت 12 و 26 دقیقه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زلزله بم که حدود 50 هزار کشته برجای گذاشت، سومین زلزله ویرانگر تاریخ ایران بود.

انتهای پیام/