اقتصادی

طراحی اتصالاتی برای پایداری موقت سازه‌ها در روزهای اول بعد از زلزله

تیمی از محققان موسسه بین المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی اتصالاتی را طراحی کرده اند که می توان از آنها برای تثبیت موقت سازه های آسیب دیده در اثر زلزله استفاده کرد تا بتوان به موقع آنها را بازسازی کرد.

دکتر فریبرز نطقی الهی، سرپرست پروژه و عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت وگو با ایران تودی. وی با بیان این مطلب گفت: به خصوص در زمان وقوع زلزله در شهرهای بزرگ بسیاری از ساختمان ها در شرایط ناپایدار به دلیل وجود ساختمان های زیاد فرو می ریزند. در حالی که بسیاری از این سازه ها برای بازسازی باید به طور کامل تخریب شوند، از سوی دیگر، تعدادی از سازه ها را می توان با اقدامات ساده مقاوم سازی کرد.

وی ادامه داد: در این میان نمی توان در کوتاه مدت درباره سلامت تعدادی از ساختمان ها تصمیم گیری کرد اما با توجه به اینکه پس لرزه های دیگر باعث آسیب به این سازه ها می شود، این امر می تواند به خطری بالقوه برای مردم تبدیل شود. این ساختارها به طور جدی مورد بحث قرار نگرفته است.

ناتکی الهی گفت: بر این اساس تحقیقاتی را در پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با هدف مقاوم سازی این سازه ها در شهرهای بزرگ آغاز کردیم. چرا که در یک زلزله بزرگ در شهری مانند تهران تعداد زیادی ساختمان بر اثر زلزله فرو می ریزند اما فرو نمی ریزند و باید از روش های ساده و ارزان برای رسیدن به حداقل پایداری این ساختمان ها استفاده کرد. تا در پس لرزه های احتمالی تخریب نشوند.

مجری پروژه به جزییات این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: در این پروژه با استفاده از فناوری دمپر، اتصالات را طراحی کردیم و با استفاده از این اتصالات، نقاط آسیب دیده ستون را مقاوم سازی کردیم و نتیجه مطلوب بود.

رئیس الهی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش می توان سازه های آسیب دیده از زلزله را در روزهای اول پس از وقوع زلزله با هزینه کمتری تثبیت کرد تا در زمان مناسب در مورد آنها تصمیم گیری شود.

طراحی اتصالات پایداری موقت سازه ها در روزهای اول پس از زلزله

به گفته وی، با استفاده از این روش می توان عمر ساختمان های حساس مانند بیمارستان ها و مخابرات آسیب دیده در اثر زلزله را به طور موقت بهبود بخشید تا تا زمان اجرای سازه جایگزین، عملکرد آنها حفظ شود.

این عضو هیات علمی پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی، جنس این اتصالات طراحی شده را فولاد مخصوص دانسته و در طراحی آن از روش های دمپر فلزی استفاده شده است و بدین ترتیب ظرفیت جذب انرژی بالایی در این سیستم ها ایجاد شده است. پرانتز.

وی در پایان با بیان اینکه در این پروژه از فلسفه کمک فنر در طراحی براکت ها استفاده می کنیم، یادآور شد: تحقیقات آزمایشگاهی این پروژه به پایان رسیده و به دستاوردهای مهمی دست یافته است.

انتهای پیام