فرهنگ و هنر

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

گالری گردی این هفته فرصتی است برای بازدید از نمایشگاه‌هایی همچون «زاستار»، «خواب‌ها»، «از پی»، «شب‌های روشن» و…

به گزارش ایران تودی این هفته نمایشگاه‌های جدیدی در گالری‌های تهران برپاست و دو روز آخر هفته (امروز پنجشنبه ۲۴ و فردا جمعه ۲۵ خرداد) فرصت مناسبی برای بازدید از این نمایشگاه‌ها است.

گالری‌گردهای تهران می‌توانند نمایشگاه‌های مورد اشاره را هم در گزینه‌هایشان در نظر گیرند.

«از ارتفاع ۲۵۳۶ متری در هشت پرده» نمایشگاه انفرادی آیلار دستگیری است که جمعه ۱۸ خرداد در گالری اُ (طبقه ۲) برپا شد؛ این نمایشگاه تا دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ برپا خواهد بود. 

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «سوال اصلی هنرمند در پروسه‌ی کاریش چگونگی شکل‌گیری نقاشی به‌عنوان یک فعالیت ذهنی با متصور شدن خود و فرض کردن بیننده به‌عنوان بخشی از بدنِ نقاشی است. او برای پیدا کردن راه‌حل در طبیعت و محیط پیرامونش جستجو می‌کند تا با مشاهده، درک و برداشت شباهت و تفاوت بین بدن انسان و بدن طبیعت بتواند این تجربه را در فضا و زمان در بدن نقاشی تصور کند.
این مجموعه در دو سال و نیم گذشته براساس تصاویری از تجربه‌ی پیمایش و حضور در دشت لار برای دیدن دماوند از جبهه‌ی جنوب غربی کشیده شده است.

مسیر تاریخی‌ای رو می‌پیماییم. مسیری که قبل‌ها برای رسیدن از لواسانات به آمل می‌پیمودند. در واقع، این مسیرِ قدیم قوشخانه به پلور است که در نهایت به آمل می‌رسد. مسیر ما از پلور، شرقِ دشت و بعد در دره‌ای بین تیزکوه جنوبی در دست راست، گل زرد شمالی در دست چپ ما و رودخانه به سمت سد و دشت لار است. 
حدود هشت کیلومتر راه می‌ریم، از ارتفاع ۲۵۰۰ متر شروع می‌کنیم، تا سه هزار متر بالا می‌ریم، بعد مجدد فرود میایم و در همون ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری که دشت لار قرار داره مستقر می‌شیم. در مسیرمون آلاله های زرد که خاصِ در محل هستن، اسپرس کوهی، باریجه زرد و زنبق دماوندی بنفش رو می‌بینیم. از داخلِ دشت آسمان‌کوه رو هم دیدیم. در نهایت وقتی پای دریاچه و کنار سد لار می‌ایستیم، پشت سرمون قله چاهک و روبرومون دماوند از جبهه‌ی جنوب غربی قرار گرفتن.
ساعت ۴:۴۱‍ دقیقه‌ی بعدازظهره»

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«خواب‌ها» نمایشگاه انفرادی محمدعلی بنی اسدی است که در  گالری اُ برپا شده است. این نمایشگاه جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ افتتاح شد و قرار است تا دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ادامه داشته باشد.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در این مجموعه، آثاری با تکنیک اکرلیک روی بوم را از این هنرمند می‌بینیم. استفاده از رنگ‌های تند و کنتراست رنگی شدید نخستین چیزی است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، این در حالی است که عنصر غالب آثار، فیگورهای انسانی در حال خواب هستند، که تراکم آن‌ها در کنار هم و ترکیب‌بندی‌های نسبتا نامعمول آثار، از مشخصات بارز این مجموعه است.همچنین فیگورها در پس‌زمینه‌ای نامتعارف و نامناسب برای خوابیدن قرار گرفته‌اند. هنرمند آگاهانه شخصیت‌هایش را چنان پرداخت کرده که با وجود دقت در تصویرکردن چهره‌ها و بدن، هویت آن‌ها چندان مشخص نیست؛ اگر هم هست، هویتی معمول و آشنا نیست. هویتی است نه نژادی، نه جنسی و نه اجتماعی، اما هویتی‌ست انسانی. پس‌زمینه در بعضی آثار مانند تخت‌خوابی پر از رنگ با نقش‌های انتزاعی یا الهاماتی از تاریخ هنر، از سزان گرفته تا هولباین تصویر شده. همین امر امکان مشخص پنداشتن هویت مکانی را هم غیرممکن می‌سازد.
این خواب، این خستگی مفرط و همه‌گیر در نقاشی‌ها، ایده‌ی محوری آثار این مجموعه‌ی‌ بنی‌اسدی است. هنرمند خود می‌گوید:

«برای انتخاب عنوان نمایش “خواب‌ها” تردید داشتم. همه‌ی منظور من از نقاشی با چنین موضوعی، ساختن ترکیب‌بندی‌هایی بود که کمتر به آن‌ها پرداخته بودم و فرصتی بود برای من تا به تجربه‌های تازه‌ای که در ذهن داشتم بپردازم. اما انتخاب این نام، خواب‌ها، برای من کامل نبود و به ناگزیر عنوان انگلیسی “Exhausted Sleep” را برگزیدم زیرا در توضیح اولین عکسی که برای نقاشی ـ از روی آن ـ انتخاب کردم این اصطلاح آمده بود و منظور مرا به درستی می‌رساند.»

تاکید هنرمند بر خواب است، چه این خواب نشانی از عدم توجه باشد و نقد شود، چه این چشم بستن تنها انتخاب این دوران باشد و ستوده شود.»

برای بازدید از طبقه اول و دوم گالری اُ باید به خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه ی دوم رفت. 

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«زاستار» نمایشگاه گروهی به کیوریتوری پژمان دادخواه است که جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ در گالری ثالث افتتاح شد؛ این نمایشگاه تا سه شنبه ۲۹ خرداد ادامه خواهد داشت.

 گالری ثالث در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ واقع شده است. 

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«از زخم خود رویید» نمایشگاه انفرادی بهاره نوری‌زاده است که شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ افتتاح شد و تا یکشنبه ۳۱ تیر ادامه خواهد داشت. 

گالری دوست در خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره ۴ واقع شده است. 

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «دانه برای رویش زخم می شود. پوسته آن شکافته می شود و اولین زخم نخستین جوانه است. ریشه می گستراند و چنگ می زند بر خاک… و اولین برگ زخم می زند بر خاک… و رویش سرآغاز گیاه است. نطفه زخم است، پوست به دور زخم کشیده می شود و آنرا می پوشاند. و اینچنین کودک به دیگر تبدیل می شود و اگر نشود خون جاری می شود…»

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«دو گیان» نمایشگاه انفرادی سیما باقرزاده است که جمعه ۱۸ خرداد در گالری عصر برپا شد؛ این نمایشگاه تا جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ در میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ ادامه خواهد داشت. 

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «سیما باقرزاده مسیرش را از دیدن و بازنمایی آغاز کرد و در مجموعه پیشین اش گیاهان آپارتمانی را با جزییات لطیفی به تصویر کشید، گیاهانی که گاه در نور و تاریکی دراماتیکی نهان و آشکار می شدند.
او گرچه در مجموعه اخیرش با نام  «دوگیان» همچنان فرمهای گیاهی پیشین را استفاده کرده اما این بار بیش از هر چیز روایتگر گذر زمان و فرسایش  است. در برخی آثار لایه های نازک کاغذ روی هم قرارگرفته و هر طراحی چون روحی شفاف لایه زیرین را هم نمایش میدهد، فرایندی که از یک سو تاکیدی است برگذر زمان و از سوی دیگر مخاطب را با نوعی عدم قطعیت مواجه می کند.
مجموعه «دوگیان» نامش را از کلمه ای کردی به معنای دو روح و دوجان وام گرفته، کلمه ای که با زایش و رشد گیاهان در ارتباط است اما  گیاهان اینجا بهانه اند تا موقعیت انسانی ما در مواجه با سوال بودن یا نبودن را روایت کنند. مرکب از کاغذ نشت می کند و جابه جا پیدا و پنهان می شود و هر اثر نمایانگر لحظه ای است درست روی مرز وجود و عدم.
هنرمند در این مجموعه نه گیاهان که زیبایی رو به زوال و خاطره ی سرسبزیشان را نمایش می دهد، تجربه ای فلسفی از بودن و پس آن فراموشی و محو شدن.

آوین فرهادی
خرداد ۱۴۰۳»

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«فیل در تاریکی» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی به کیوریتوری «مولود عظیم پور» است که از ۲۵ خرداد تا ششم تیرماه در گالری سیحون برپا می‌شود.
 مولود عظیم پور کیوریتور این نمایشگاه است. در این نمایشگاه ۱۲ اثر از هشت هنرمند نقاش در معرض دید مخاطبان هنرهای تجسمی قرار می‌گیرد. 

در استیمنت این نمایشگاه آمده است: «پیوستگی بیان و نوعی استمرار بصری، از نمودهای مدرنیسم ایرانی است. پیل در تاریکی فارق از این ویژگی نیست. یعنی از ابتدای راه تا به انتهای آن جریان به همین منوال است.هیچ کس زاغچه‌ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت. سهراب سپهری این مجموعه درکی از جهانی که فقط قادر به دیدن آن در محدوده‌ی دید خود هستیم و بر کل آن احاطه‌ای نداریم پیش روی ما قرار می‌دهد. نگاهی سحرانگیز در عالم معنا که می‌تواند از هر نقطه آغاز شود. ترکیب در این آثار، بازی نور و سایه، رنگ‌ها، خط‌ها، و تمام عناصر که جایگاهی خاص در اثر دارند. از نگاه مخاطب مهمترین کیفیتی که در تجزیه و تحلیل این آثار مشهود است جلوه مدرنیستی آنهاست، درک و تحلیل تصاویر این مجموعه عملکردهای هنرمندان در لایه‌های مختلفی از شناخت اثر میسر می‌باشد. در برداشت اول، این آثار را می‌توان آثاری پنداشت که برآنند تا بر مبنای قواعد ساختاری نقاشانه تابلوهایی زیبا و دلپذیر ارائه نمایند. در لایه‌های عمیق‌تر تداعی معانی در ترکیب‌بندی و عناصر آن‌ها نمایان است.»

نمایشگاه فیل در تاریکی از ۲۵ خردادماه تا ششم تیرماه در گالری سیحون واقع در خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برپاست.

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

 نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «رها» نیز در گالری پردیس ملت برگزار می شود. نمایشگاه گروهی نقاشی «رها» به کوشش و گردآوری علیرضا مرادی و با حضور ۱۹ هنرمند، روز جمعه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود. 

مهگل احمری، فرشته پایدار، سمیرا ایوبی، مستوره پوردرویش، رویا تقوی، روژان جعفری، فرگرل چاوشی، سید ساجده حسینی، شاه پری رحمانی، مریم ساعی کیا، شهره شصتی، سعیدرضا علیخانی، امین فولاد شکن، گیتی متولیان، فریبا میریان، سعیده نائینی، فاطمه نائینی، ثریا نصرتی و آزاده وزیری هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. 

نمایشگاه «رها» روز جمعه بیست و پنجم خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود و تا ۶ تیرماه ادامه دارد. 

برای بازدید از نمایشگاه می‌توان همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ به گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کرد.

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

نمایشگاه انفرادی نقاشی«آبرنگ، انعکاس» مجتبی احمدخان، عصر جمعه، ۲۵ خرداد در نگارخانه بهارک آغاز به کار می‌کند.

«آبرنگ، انعکاس» با دو مجموعه اثر جداگانه با دو متریال آبرنگ و آیینه، نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی مجتبی احمدخان به شمار می‌رود.
این نمایشگاه انفرادی، از روز شنبه ۲۶ خرداد آغاز به کار کرده تا روز چهارشنبه ۳۰ خرداد سال جاری از ساعت ۱۷ الی ۲۰ قابل بازدید خواهد بود. 

نگارخانه بهارک در میدان ونک، ده ونک، کوچه شهید صابری، پلاک ۱ واقع شده است.

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«از پی» نمایشگاهی انفرادی است که جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ افتتاح شده و تا جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در گالری مژده ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه آثارِ عظیم مرکبات‌چی به نمایش گذاشته شده است. 

گالری مژده در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک واقع شده است. 

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:‌«در آثار عظیم مرکباتچی موقعیت هایی ساده، روزمره و گاه پیچبده و بغرنج و همینطور رؤیا و کابوس به صحنه هایی دراماتیک بدل شده از گذر این تبدیل استعاره ها و تمثیل های تصویری وی ساخته می شوند. بیان تصویری او در ارتباط با تئاتر همچون صحنه ای از یک پرده است که در آن لحظه منجمد شده ولی از طریق داد و ستد بیان و صحنه پردازی تئاترال نوعی حرکت و جنبش قابل شناسایی و پیگیری است و این حرکت موجب نوعی صیرورت و جنبش در نقاشی است. عظیم مقیاس نقاشی همچون یک نویسنده، دراماتورژ و کارگردان است که قاب هایش را تصویر و تخیل کرده، صحنه پردازی و نورپردازی نموده و برای هر کنشگر تصویر میزانسن و حرکت میسازد و از این طریق چند بیان را در نقاشی کنار هم نشانده و بدین ترتیب نقاشی تنها عرصه تصویر نیست، بلکه مبدل به عرصه ای برای صداء نور، حرکت و بازی می شود و این گونه معنا در داد و ستد مداوم و تمرین و تکرار در استفاده از عناصر بینارسانه ای میشود.

مونا مبارکشاهی
اردیبهشت ۱۴۰۳»

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«تقلای خاموش» نمایشگاه انفرادی مژده سوری  در گالری ویستا است که جمعه ۱۸ خرداد افتتاح شد. این نمایشگاه تا دوشنبه ۲۸ خرداد ادامه خواهد داشت. 

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است:‌ «در این مجموعه تضاد و تناقضی آشکار در طبیعت به تصویر کشیده شده است. در برخی از آثارم گیاهان میوه و با گل داده‌اند و در برخی دیگر آفت زده در گوشه ایی طرد شده‌اند. گیاهانی که در شرف نابودی هستند اما هنوز پایدارند؛ به ستوه آمده‌اند اما هنوز سبزند و نشانه‌هایی از حیات در آنها دیده می شود. پرداخت جزئیات و فضاهای خالی و رها شده جنبه ای از سلوک در همراهی با طبیعت است. طبیعتی که پذیرنده و التیام بخش است.

مژده سوری
خرداد ۱۴۰۳»

 گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ واقع شده است. 

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«سبزه ها را دریاب» نمایشگاه انفرادی آثارِ سیروس ولی‌زاده است که در گالری اچ برپاست. این نمایشگاه جمعه ۱۸ خرداد افتتاح شده و تا جمعه ۱ تیر در گالری اِچ ادامه خواهد یافت. 

برای بازدید از این نمایشگاه باید به خیابان شریعتی، روبروی دولت، کوچه میرزا تاراج، پلاک ۱۰ رفت. 

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:‌ «

سیروس 
چند وجهی است!

گاهی در آسمان دل و زمانی
در لایه های فراموش شده گل….
با نگاهی سر به فلک کشیده !!
همچون کبک های بیقرار و سرفراز شکفته از برف های به جان خفته!!

نور و نوایش !!
انسان را به گلستان عشق می برد!!
با گلبانگی از افکار دلان….

جائیکه در آغوش جان پرندگان عاشق !! نغمه وفا ….
و آوای صفا …
سر به کهکشان دل ها می کشد!!
و انسان و دل اش را !!
بر بستر نگاهش !!
به طغیان
 و آرام می سپارد!!
و….

جهانگیر فضائلی »

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

نمایشگاه «شب‌های روشن» نیز با آثار شهریار توکلی در  نگارخانه آریا برپا شده است. این نمایشگاه جمعه ۱۸ خرداد افتتاح و تا جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. 

برای بازدید از این نمایشگاه باید به خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ رفت. 

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:‌ «شب قشنگی بود. از آن شب هایی که فقط در جوانی دیده می شوند.
«شب های سفید»/ داستایفسکی»

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«شکل مجسم» نیز عنوانِ نمایشگاه انفرادی مهدی اسدی است که این روز ها در گالری جاوید برپا شده؛ این نمایشگاه جمعه ۱۸ خرداد افتتاح شد و تا دوشنبه ۲۸ خرداد ادامه خواهد داشت. 

 گالری جاوید در میدان فاطمی، خیابان جویبار، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک یک، واحد یک واقع شده است. 

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

«مکالمه با پشت دست» عنوان نمایشگاه انفرادی یوریک کریم مسیحی است که جمعه ۱۸ خرداد در گالری دنا افتتاح شد. این نمایشگاه تا جمعه ۱ تیر ادامه خواهد داشت. 

در بیانیه این نمایشگاه آورده شده است: «مکالمه با پشت دست
گیسو و نگاه و چشم و دست و دهان
کلامی با شما و زنانی که نگاهشان می‌کنید:
«فلسفه از حیرت در ساده‌ترین چیز آغاز می‌شود.» [افلاطون] و ماییم، هر یک از ما، که تعیین می‌کنیم ساده‌ترین چیز کدام است و کجاست و کیست و چیست، و وقتی از نگریستن به جایی ساده، حتی بی اهمیت و پیش پا افتاده، به حیرت می‌افتیم، و آن، آنجا، آن کس، دیگر نه ساده و بی اهمیت که اینک اصل و محورِ وجودیِ سوژه‌ای‌ست که به چشم و گوش دیگران شایسته‌ی دریغ از یک نگاه یا گوش‌سپاری است، چه این منظر پرده‌ی نقاشی و چهارچوب عکاسی باشد، چه آواز موسیقی و یا هر گونه‌ی شِنُفدیداریِ دست و فکر و خیال آدمی، و چه -مثلاً- تماشای جایی باشد متروک، یا دیدنِ یکی رهگذرِ ناشناس در ترکیب با ریخت و شکلِ پیاده‌رو و خانه‌ای که از جلوی آن می‌گذرد و کسی از روبه‌روش می‌آید یا نمی‌آید، یا مشاهده‌ی جایی از سر و تنِ انسانی که آن جاها در شناساییِ او به عدد و نظر نمی‌آید، بی‌اهمیت است، یا جاهایی از او که جالب است و نظرگیر و هویت‌ساز، همچون سر و چشم و دست و بازو، یا دهان بعد از مکالمه‌ی یکسویه با پشت دست به خون‌افتاده، که از شرمساری و سرافکندگی و سنگینیِ نگاه و سخنِ دیگران آن را پنهان بکنی یا نکنی، و تا دیروز ضارب و مضروب می‌خواستند که ندیده‌اش بگیرند و یا عادی‌اش بشمارند، عادی، بی‌اهمیت، ساده، ساده‌ترین؛ اما امروز روز دیگری است.

یوریک کریم‌مسیحی»

گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴، زنگ۲ واقع شده است. 

این هفته کجا گالری‌گردی کنیم؟

انتهای پیام 

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.