عمومیکسب و کار ایرانیان

بررسی رادیواکتیویته سنگ گرانیت

نحوه انجام آزمایش بررسی میزان گاز رادون سنگ گرانیت

در این آزمایش در واقع میزان گاز رادون موجود در هوای دو ساختمان یکی با نمای داخلی سنگ های کربناته و دیگری ساختمانی که برای قسمت های مختلف نمای داخلی آن از جمله کف،پله، کانتر و…سنگ گیوتین کار شده است. البته از عوامل دیگری که می تواند در این اندازه گیری تاثیر گذار باشد گاز رادون که در زمین و خاک وجود دارد و تغییرات فصلی(در فصل زمستان غلظت گاز رادون به علت کمتر بودن تهویه بیشتر است) است که در این بررسی هر دو یکسان در نظر گرفته شده است.

واحد اندازه گیری بکرل بر مترمکعب (Bq.m^3) است. حال آزمایش در ساختمان گرانیتی در سه قسمت سالن و اتاق ها اندازه گیری انجام شد. در واقع اندازه گیری در فضای بسته و در ارتفاع حدود یک متری اندازه گیری شد.

حال نتایج اندازه گیری در ساختمان کربناتی به این صورت بود که متوسط غلظت رادون در فصل پاییز  Bq.m- 3)11) که بسیار کمتر از  حد مجاز EPA است.

متوسط میزان غلظت گاز رادون در ساختمان گرانیتی هم 9 (Bq.m- 3) اندازه گیری شد که بسیار بالاتر از سنگ های کربناته است اما به حد مجاز EPA و یا حتی WHO نیز نمی رسد. البته در هر دو ساختمان غلظت گاز رادون در مکان های دربسته که تهویه مناسبی نداشته باشد، بیشتر از مکان های با تهویه مناسب بود. لذا تهویه مناسب در هر مکانی از جمله اقدامات مناسب جهت کاهش غلظت گاز رادون است. به همین خاطر است که در فصول سرد سال میزان غلظت گاز رادون قابل مشاهده تر است.

آشنایی با سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از انواع سنگ‌های آذرین درونی است که به سنگ خارا هم مشهور است. این سنگ از بافتی با دانه‌های متوسط تا درشت برخوردار است و کانی‌های متفاوتی در آن به چشم می‌خورد. درصد متعدد کانی‌ها در سنگ گرانیت باعث شده تا این سنگ در رنگ‌های مختلفی یافت شود و از این نظر بسیار قابل توجه و کاربردی باشد. در واقع سنگ گرانیت را میتوان در رنگ‌هایی چون صورتی و قرمز تا مشکی و خاکستری مشاهده کرد. سنگ گرانیت جزو سنگ‌های سفت و سخت به شمار آمده و استحکام و مقاومت بسیار زیادی دارد. برای همین است که از این سنگ ساختمانی در بخش‌های مختلف میتوان استفاده کرده و به کمک آن جلوه و زیبایی بیشتری به محیط بخشید.

از جمله مزایای سنگ گرانیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و مقاومت بسیار بالا
  • مقاومت خوب در برابر حرارت، سایش، مواد شیمیایی
  • تخلخل کم و جذب آب پایین
  • زیبایی و یکدست بودن سطح
  • رنگ های متنوع و جذاب

معادن سنگ گرانیت در ایران

سنگ گرانیت از سنگ‌هایی است که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران یافت می‌شود. این سنگ از معادن مختلفی در سطح کشور برخوردار است و با همان نام شناخته می‌شود. برای مثال سنگ گرانیت مشکی نطنز، از جمله گرانیت‌های مشکی رنگ است که از معادن شهرستان نطنز در استان اصفهان مورد استخراج قرار می‌گیرد. همچنین معادن این سنگ ساختمانی در شهرهای دیگری چون مشهد، همدان، گیلان، یزد، زنجان، طوس و غیره نیز یافت می‌شود. البته باید اشاره شود که طرح و رنگ سنگ‌های گرانیت در هر منطقه با هم متفاوت است و از این نظر گرانیت‌های ایران تنوع بسیار زیادی دارند. برای مثال سنگ گرانیت سفید بروجرد با گرانیت‌های سفید زاهدان، نطنز و نهبندان متفاوت است. برای همین است که ایران از جمله کشورهایی است که نه تنها به واردات سنگ گرانیت نیازی ندارد، بلکه برخی از نمونه‌های آن را به دیگر کشورها صادر می‌کند.