استان ها

افزایش سهم GDP ایران در صنایع خلاق به شرط اعتماد رئیس جمهور

فناوری و دولت آینده (۹)؛

افزایش سهم GDP ایران در صنایع خلاق به شرط اعتماد رئیس جمهور

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش سهم GDP ایران در صنایع خلاق در دولت جدید گفت: هر فردی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرد باید اهمیت مسئله صنایع خلاق را درک کند.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طی سال‌های اخیر در دنیا توجه ویژه‌ای به حوزه صنایع خلاق شده است. در ایران هنوز به جایگاه مناسبی در حوزه صنایع خلاق نرسیده ایم.

وی افزود: هم اکنون در دنیا سهم GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور‌ها از صنایع خلاق ۴ درصد، اما سهم تولید ناخالص داخلی ایران کمتر از ۲ درصد است. در مرحله نخست باید سهم GDP صنایع خلاق را به ۴ درصد_نرم جهانی_ برسانیم یعنی اگر اکنون گردش مالی و اقتصاد صنایع خلاق ۴ تا ۵ میلیارد دلار است حداقل به ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار در میان مدت برسد.

وی اظهارکرد: اکنون در دنیا هدف گذاری شده است که سهم اقتصاد خلاق در GDP به ۱۰ درصد برسد از اینرو ما یک افق میان مدت و بلند مدتی داریم که این عدد در ایران حداقل به ۴۰ میلیارد دلار برسد. تحقق این امر مستلزم یک جریان دولتی و اعتماد وزرا، رئیس جمهور به صنایع خلاق است. 

حسنلو به اهمیت صنایع خلاق پرداخت و افزود: صنایع خلاق از جهات مختلفی از اهمیت زیادی برخوردار است. یک، جنبه اقتصادی صنایع اقتصادی اهمیت دارد؛ صنایع خلاق یک اقتصاد مولد و ثروت آفرین محسوب می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: چاه نفت جدید دنیا حوزه تولید محتوا و صنایع خلاق است. دوم، صنایع خلاق در حوزه اشتغال آفرینی مزیت‌های جدی دارد؛ در صنایع دیگر یک شغل پایدار با صرف ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ایجاد می‌شود، اما در صنایع خلاق یک شغل پایدار با صرف ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه افراد می‌توانند با ایجاد مشاغلی خانگی، تولید محتوا و … کسب درآمد کنند و به درآمدزایی برسند، اضافه کرد: سوم، صنایع خلاق جزو صنایع هویت ساز قلمداد می‌شوند. صنایع خلاق صنایع هویت ساز هستند هرچقدر ما در توسعه صنایع خلاق کار کنیم مسائل اجتماعی مان حل می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هویت سازی صنایع خلاق نسبت به جنبه اقتصادی و اشتغال آفرینی از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: مساله وفاق اجتماعی را می‌توانیم با صنایع خلاق تقویت کنیم. تقویت زبان فارسی، هویت دینی و ملی مان با توسعه صنایع خلاق رخ می‌دهد به عبارت دیگر صنایع خلاق همان میزان که اقتصاد دارد، مسائل اجتماعی را نیز می‌تواند برطرف کند.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم شهید رئیسی نگاه ویژه‌ای به مسئله فرهنگ داشتند و به اهمیت این مسئله پی برده بودند. ما انتظار داریم هر فردی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، اهمیت این مسئله را درک کند و این مسیر را ادامه دهد و با سرمایه گذاری مناسب در حوزه صنایع خلاق یک قدم و یک پله نیز جلوتر ببرد. کما اینکه اکنون بسیار از کشور‌های دنیا مساله صنایع خلاق لایه اول توجه حاکمیت و دولت شان قرار گرفته است. 

وی تاکید کرد: اکنون در کشور‌هایی مانند انگلستان، کره جنوبی و روسیه حوزه صنایع خلاق از جمله حوزه‌های اولویت دارشان محسوب می‌شود.

حسنلو گفت: انتظار می‌رود به علت اهمیت این حوزه همان گونه که اکنون حوزه دانش بنیان در صدر حاکمیت ایران قرار گرفته است و شعار سال برای آن تعیین می‌شود، این اتفاق نیز در این حوزه رخ دهد.

وی گفت: ایران به واسطه سبقه تاریخی و تمدن و فرهنگ غنی در حوزه صنایع خلاق ظرفیت بسیار زیادی دارد. اکنون به واسطه این فرهنگ غنی از این ظرفیت‌ها استفاده کرده ایم. جهش هم در این حوزه به علت زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی و سنت‌های دیرین و عمیق، نیروی انسانی هنرمند، خلاق و مبتکر و عالم، تحصیل کرده حوزه علوم انسانی به مراتب نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است. تصورم این است که به شدت می‌توانیم مسیر رشد را مناسب ببینیم به شرط اینکه سرمایه گذاری مناسب در حوزه مالی و زیرساختی اتفاق بیفتد.