فرهنگ و هنر

اجماع کم‌نظیر ملت‌های آزاده جهان در فراق خمینی کبیر

مراسم بزرگداشت سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و گرامی‌داشت ۱۵ خرداد با حضور شخصیت‌های دینی، فرهنگی، علماء، فرهیختگان، جمعی از آزادی‌خواهان جهان، مسلمانان، ایرانیان مقیم و دوستداران مکتب امام خمینی(ره) به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش ایران تودی، این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد:

روسیه

به مناسبت گرامی‌داشت سی‌وپنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمت الله علیه)، صاحب‌نظران شیعه و اهل تسنن در میزگرد «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی(ره) در عصر حاضر» به میزبانی مرکز اسلامی مسکو، به بررسی تأثیر اندیشه‌های امام(ره) در جهان کنونی پرداختند و با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در تحولات جهان، تأکید کردند که تحولات جهان کنونی، تأییدی بر درستی اندیشه امام خمینی‌(ره) است.

این میزگرد شامگاه یکشنبه ۱۳ خرداد به عنوان بخش پایانی آیین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و با حضور کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از فعالان فرهنگی و مسلمانان کشورهای منطقه برگزار شد.

رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه در این میزگرد، اظهار داشت: ما عشق خود را به خدا با اعمال خود و اجرای دستورات او نشان می‌دهیم و می‌دانیم افرادی هستند که برای دین خدا کارهای زیادی انجام داده‌اند. وی افزود: در این زمینه، می‌توان به درستی به امام خمینی(ره) اشاره کرد.

مفتی انار رمضانف ادامه داد:‌ وقتی برای چنین رویدادی گردهم می‌آییم، به یاد افراد بزرگی می‌افتیم که اثری بزرگ در تاریخ بشریت داشتند و این اثر تا روز قیامت ماندگار خواهد بود. شرکت در آیین بزرگداشت امام خمینی(ره) به منزله این است که به خدا نشان می‌دهیم ما کسانی را دوست داریم که کارهای مهمی در راه خدا، دین او، اهل بیت(ع) و قرآن انجام داده‌اند.

مفتی رمضانف با ابراز تأسف از این‌که برادران و خواهران ما در فلسطین بی‌گناه کشته می‌شوند، رهنمودهای امام خمینی(ره) در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نام‌گذاری “روز جهانی قدس” را یادآور شد و افزود: میراثی که امام راحل از خود بر جا گذاشتند، به خوبی نشان داد که بردار و جهت‌گیری‌ای که تعیین کردند، درست بوده و جمهوری اسلامی ایران در حال مبارزه با شیطان است.

در بخش دیگری از این میزگرد، مدیر نمایندگی دانشگاه المصطفی(ص) در روسیه و حوزه اوراسیا، سخنان مقام معظم رهبری در زمینه لزوم شناساندن امام خمینی(ره) به نسل جدید را یادآور شد و گفت:‌ برای شناخت یک شخصیت، یکی از راهکارها آثار مکتوب و شفاهی و وصیت‌نامه ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول عبداللهی افزود: یکی دیگر از راهکارهای شناخت شخصیت‌ها، آثار عملی است که از آن‌ها به یادگار مانده است و در ارتباط با امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دیگر شناخت یک شخصیت، از طریق شاگردان ایشان است. از این جهت باید به شاگردان ایشان از جمله مقام معظم رهبری مراجعه کنیم و امام راحل را بشناسیم.

این خطیب دینی از فهم و شناخت کارشناسانه دین به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص امام خمینی(ره) یاد کرد و گفت: ایشان، فقیه، فیسلوف، مفسر و عارف بود.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این، امام راحل عمل به تکلیف داشت؛ ایشان به جای ایجاد فرقه‌ها، به فکر ایجاد امت و وحدت بین مذاهب و ادیان بود. وی افزود:‌ بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، امروز مهم‌ترین وظیفه ما شناخت امام و سپس شناساندن ایشان به نسل جدید است.

عبداللهی گفت:‌ در این راستا، لازم است به ویژگی‌های خاص امام توجه کرد که ایشان را به این مقام رساند. از جمله آن ویژگی‌ها می‌توان به باور قلبی به خدا و حرکت در مسیر رضای خدا، باور به ارزش ملت و احترام به آنها و در نهایت شناخت دشمن و ایستادگی در مقابل آن اشاره کرد.

ذوالفقار میکائیل‌زاده از روحانیون جمهوری آذربایجان نیز در این میزگرد با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در زمینه مبارزه با ظلم و یاری مظلومان، گفت: سیاست اصلی ظالمان جهان، دور کردن مردم از ارزش‌ها و توانایی‌های خود است.

وی ادامه داد:‌ نکته‌ای که امام خمینی (ره) به ما یادآوری کرد این بود که ظالمان جهان قادر نیستند عزم و اراده دیگران را از بین ببرند و این‌که هر جامعه‌ای که به توانایی خود ایمان داشته باشد، می‌تواند مقابل هر ظالمی مقاومت و ایستادگی کند.

امیل عاشورف، فعال اجتماعی و دینی روسیه ‌نیز در بخش دیگری از این میزگرد به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه تأثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) بر خیزش ملت‌های منطقه علیه ظلم و حمایت از مظلومان از جمله مردم فلسطین پرداخت.

همزمان با فرا رسیدن سی‌وپنجمین سالگرد بزرگداشت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و سالروز قیام خونین پانزدهم خرداد، ویژه‌‎برنامه‌ای به همین مناسبت با حضور کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، مدیر مرکز اسلامی مسکو، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در مسکو، آنار رمضانف، رئیس سازمان مفتیات مرکزی، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو، روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو، ایرانیان مقیم و جمعی از علاقه‌مندان به امام خمینی(ره) در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور پیرامون ویژگی‌ها و رهنمودهای حضرت امام (ره) در عصر کنونی ادامه یافت. 

وی عزت اسلام و عزت انسان‌های الهی و کسانی که به زندگی خداگونه دلبسته‌اند را، پیرو رهنمودهای امام خمینی(ره) دانست و خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی‌های مهم امام که باید به آن توجه داشت این است که ایشان یک حرکت سیاسی‌ را آغاز کرد و نتیجه‌اش تشکیل دولت اسلامی شد که در عالم اسلام سابقه نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور افزود: از آنجا که حرکت امام خمینی(ره) اراده پروردگار متعال را به همراه داشت و بر اساس قوانین الهی بود، این مسیر تا به امروز ادامه داشته و پرچم سرافراز این حرکت پایین نخواهد آمد و با گذشت زمان مؤثرتر خواهد شد.

مدیر مرکز اسلامی مسکو ضمن قرائت بخشی از نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین، به تأثیر روزافزون آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی بر حرکت‌های استکبارستیزانه در جهان از جمله حمایت جوانان غربی از مظلومان فلسطینی اشاره کرد.

سخنران بعدی این مراسم، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه بود. وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی سرمنشأ تحولات بزرگی در دنیا شد، گفت: امام خمینی(ره) آغازگر حرکت برای تغییر ساختار نظام بین‌الملل در جهان بود.

کاظم جلالی با بیان این‌که اعتماد به‌نفس و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، رهاورد دیگر انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه بود، یادآور شد: به دنبال شکست ارتش‌های عربی از رژیم صهیونیستی، برخی می‌گفتند که در برابر ارتش اسرائیل نمی‌توان گامی برداشت اما نیروهای مسلح ایران، باطل بودن این دیدگاه را با انجام عملیات “وعده صادق” اثبات کردند که این حرکت و اقدام نیز به برکت اندیشه‌های امام خمینی(ره) بود.

نظامی باغلانف، رئیس جمعیت اهل‌بیت(ع) مسکو نیز در سخنانی، امام خمینی(ره) را چراغ هدایت بشریت در دنیای پر از ظلم و تاریکی عصر معاصر دانست.

وی افزود: انقلاب امام(ره)، تا ابد باقی خواهد ماند، چون اساس انقلاب مبتنی بر آیات قرآن کریم و راه و روش پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

پایان‌بخش این برنامه، پخش نماهنگ‌هایی از فرمایشات امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره ابعاد شخصیتی امام راحل همچنین تجلیل از شهدای خدمت به زبان روسی بود و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با قرائت اشعاری، یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را گرامی داشتند.

ترکمنستان 

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، روز دوشنبه ۱۴ خرداد مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) با حضور علی مجتبی روزبهانی، سفیر کشورمان، دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها، ایرانیان مقیم، ترکمن‌ها و فارسی‌آموزان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

سفیر ایران در ترکمنستان در این مراسم، گفت: امروز مصادف با سی‌وپنجمین سالگرد درگذشت مردی است که با رهبری انقلاب اسلامی، ملت بزرگ ایران را به سمت استقلال، آزادی و شناخت ظرفیت‌های واقعی خود رهنمون کرد و پایه‌گذار نظامی شد که قطع قید و وابستگی، مقابله با ظلم و استکبار، اتکاء به توانمندی‌های ملی و خدمت صادقانه به مردم مبنای عمل آن قرار دارد.

وی با اشاره به اندیشه امام خمینی(ره) درباره خانواده، اظهار داشت: امام خمینی (ره) به خانواده به عنوان رکنی مهم در جامعه اسلامی توجه ویژه ای داشتند. ایشان از منظر اجتماعی برای خانواده و خصوصاً مادران جایگاه تربیتی والایی برخوردار بودند و همواره اعضای خانواده‌ها را به همبستگی بیشتر و مراعات حال یکدیگر توصیه می‌نمودند. این توصیه‌ای بود که ایشان در زندگی شخصی خود نیز همواره به آن عمل می‌کردند.

روزبهانی اضافه کرد: همسر ایشان رفتار حضرت امام (ره) را همراه با خوش‌اخلاقی، محبت، احترام، ادب و ارزش قائل‌شدن برای نظر همسر توصیف و بیان کرده است. خوش‌رویی و احترام ایشان در مقابل فرزندان و نوه‌ها نیز معروف است و عکس‌های متعددی از ایشان در حال محبت به فرزندان و نوه‌ها منتشر شده است.

وی با اشاره به این که بخشی از این توجه ویژه امام خمینی (ره) به خانواده، برآمده از توصیه‌ها و مبانی دینی است که بر محبت‌ورزی و رعایت حال دیگران تأکید دارد، گفت: بر مبنای همین اصول، امام خمینی نه فقط نسبت به اعضای خانواده خود، که در قبال آحاد جامعه و خصوصاً مظلومین عالم احساس مسئولیت و توجه ویژه می‌کردند. همان‌گونه که سعدی، شاعر بلندآوازه ایرانی، بشریت را اعضای یکدیگر می‌خواند، امام خمینی (ره) نیز به تمام مستضعفین و مظلومان عالم به عنوان اعضای یک خانواده می‌نگرد که باید در همه حال حامی و پشتیبان یکدیگر باشند.

سفیر کشورمان در ترکمنستان ادامه داد: امام خمینی (ره) با همین نگاه و بر اساس مبانی دینی و انسانی، همواره ملت ایران را به حمایت از مظلومین دعوت می‌کردند. بر همین اساس و همان‌گونه که کشور ترکمنستان تحت رهبری داهیانه سردار بردی محمداف رئیس‌جمهوری و قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان با ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از ملت فلسطین پشتیبانی کردند، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با عمل به توصیه‌های امام خمینی (ره)، همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده و از حقوق آنان دفاع کرده است.

وی امام خمینی (ره) را مهم‌ترین حامی وحدت میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: مایه مسرت است که امروز دو کشور ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور مسلمان، تحت هدایت رهبری عالی دو کشور، نمونه‌ای برجسته از روابط عالی میان ملت‌های مسلمان به شمار می‌آیند.    

نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان نیز با اشاره به حقوق و مسئولیت‌های زنان در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر، متفکر و اندیشمند در صحبت‌ها و سخنرانی‌های خود به این سه ساحت همواره توجه داشتند. ایشان با ارائه الگو از بانوان بزرگ عالم چون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س) و حضرت مریم به تبیین شأن و جایگاه والای زنان در جامعه و در خانواده به‌ویژه نقش تربیتی آنها پرداخته‌اند.

رسولی با اشاره به نظر امام راحل درباره نقش اسلام و پیامبر اکرم(ص) در تغییر باور غلط جاهلیت صدر اسلام نسبت به زن، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند: «پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از عادت جاهلیت نجات بخشید و تاریخ اسلام گواه احترام بی‌حد رسول‌الله به حضرت زهرا(س) است تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه‌ای در جامعه دارد اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست.» امام در سخنان دیگری به شأن و جایگاه حضرت مریم اشاره می‌کنند تا «حدی که ملائکه خدا را دیده و با آنها سخن گفته و ملائکه در پاسخ  بیان داشته‌اند که مریم، خدا تو را برگزیده و پاکیزه کرده و فضیلت و برتری داده است.» امام(ره) با توصیف حضرت مریم به عنوان بانوی پاکدامن بر نقش و جایگاه انسانی برابر زن و مرد تأکید داشته و اثبات کرده‌اند که در تقرب الهی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست و زن و مرد این امکان را دارند که به حد اکمل رشد و تعالی انسانی برسند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود، افزود: امام خمینی(ره) از بانوان مکرم می‌خواهند که راه بانوان برگزیده را انتخاب کنند و ادامه دهند و به مقاصد عالیه اسلامی برسند. ایشان حضرت زهرا(س) را الگویی می‌دانند که تمام حیثیت زن و تمام شخصیت زن نظیر جلوه‌های الهی، معنویات، جلوه‌های ملکوتی و… در ایشان متبلور شده است.

رسولی با اشاره به این که امام(ره) همواره تأکید داشته‌اند که اسلام می‌خواهد زن و مرد رشد داشته باشند، گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند: اسلام نه تنها زنان را از صحنه اجتماعی طرد نمی‌کند بلکه آنان را در جامعه در جایگاه رفیع انسانی خود قرار می‌دهد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد و بر حضور اجتماعی و سیاسی زنان بسیار تأکید می‌کردند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان با اشاره به اهمیت زیاد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، با اشاره به نقش خانواده و حضور زنان در جامعه، گفت: خانواده نیز از منظر امام راحل نخستین و مهم‌ترین جایگاه تربیتی بشر و رکن عمده جامعه است. اگر زن در جامعه بتواند به علم، معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال برای همه انسان‌ها به‌طور یکسان در نظر گرفته، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد و محیط خانواده گرم‌تر و باصفاتر خواهد شد و جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد. امام خمینی(ره) تأکید داشتند «دامن مادر، بزرگ‌ترین مدرسه‌ای است که بچه در آن‌جا تربیت می‌شود.»

پخش کلیپ، خواندن مقاله و شعر از امام راحل و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. همچنین، نمایشگاهی از تصاویر و آثار امام خمینی(ره) در رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان برپا شده بود که مورد توجه و بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

چین

به منظور بازشناسی اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دنیای معاصر، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن، همزمان با سی‌وپنجمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سمینار امام خمینی(ره) با حضور اندیشمندان و پژوهشگران چینی در پکن برگزار شد.

در این سمینار، وانگ وین، رئیس اجرایی مؤسسه مطالعات «چونگ یانگ» دانشگاه رین مین چین، اظهار داشت: به عنوان محقق در اندیشکده‌ای چینی که متخصص در ابتکار “یک کمربند – راه ” و حکومت جهانی است، ۱۰ بار به ایران سفر کرده‌ام و تعداد زیادی مقاله و کتاب در مورد ایران مانند «ده خاطره درباره ایران» و «تخیلات کشوری بزرگ» نوشته، چاپ و منتشر کرده‌ام.

وی افزود: امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر، کتاب‌های زیادی از تئوری تا عمل نوشته است. من بسیاری از کتاب‌های ایشان را خوانده‌ام که یکی از آنها، معروف‌ترین و تأثیرگذارترین شاهکارها، «حکومت اسلامی» است.

وانگ وین یادآور شد: امام خمینی(ره) در این کتاب استدلال می‌کند که ایران از حکومت دینی برای جلوگیری از بی‌عدالتی، فساد و سرکوب فقرا و ضعیفان به دست قدرتمندان، برای جلوگیری از نقض قوانین اسلامی و قانون شریعت و مختل کردن تأثیر قدرت‌های خارجی غیرمسلمان استفاده می‌کند. به عنوان رهبر معنوی، امام خمینی (ره) مردم ایران را به سرعت پیش برد و ایران را به یک قدرت بزرگ تبدیل کرد و مسیر توسعه مناسب برای خود ایران را آغاز کرد.

پروفسور وانگ زی ژانگ(Wang ze zhuang)، محقق مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه زبان و فرهنگ پکن و استاد دانشگاه، در مقاله‌ای با عنوان «ارزش معاصر اندیشه‌های امام خمینی بر ضد هژمونیسم» تأکید کرد: شعار دیپلماتیک امام خمینی(ره) “نه شرق، نه غرب، فقط اسلام” به هیچ‌وجه، تصادفی نیست و همچنین قوی‌ترین بیان خشم از هژمونیسم اتحاد جماهیر شوروی است.

وی ادامه داد: امروز، ما امام خمینی(ره) را گرامی می‌داریم، نه تنها برای بزرگداشت شخصیت اخلاقی نجیب امام خمینی(ره)، بلکه برای بررسی و کشف مجدد اهمیت اندیشه ضد هژمونیک امام خمینی(ره) در دوره معاصر؛ یعنی کشورهایی در جهان که از هژمونیسم آسیب دیدند باید متحد شوند و برای دفاع از حقوق و منافع خود و ایجاد یک نظم سیاسی و اقتصادی بین‌المللی جدید که معقول و برابر باشد، تلاش کنند.

وانگ وانگ حائو، سردبیر مجله معرفی چین از راه هنر، انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی، گفت: از نظر تاریخی، در پشت مناقشه فلسطین و اسرائیل، برخورد ادیان و تمدن‌ها در طول هزاران سال انباشته شده است و امام خمینی(ره) این علت ریشه‌ای را با بینش ژرف خود دیده است و مردم ایران را با ایمان محکم و خرد عمیق خود، به مسیر احیای اسلامی هدایت کرده است.

وی اضافه کرد: ایده‌های او عمیقا بر چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه و جهان تأثیر گذاشته است. امروز، ما او را گرامی می‌داریم، نه تنها برای نگاه به تاریخ، بلکه  این نکوداشت برای حفظ روح او، حمایت از ایمان او و پیگیری عدالت و صلح او است.

حائو تأکید کرد که ایده های امام خمینی(ره) همیشه می درخشد و مسیر ما را روشن می‌کند. بیایید از او پیروی کنیم و برای دنیایی بهتر و صلح‌آمیزتر تلاش کنیم.

وانگ نان، خبرنگار روزنامه رنمین و محقق چینی نیز ضمن تأکید بر ضرورت بازشناسی اندیشه‌های امام خمینی(ره) در عصر حاضر، گفت: برخی از ایده های سیاسی و دیدگاه های مذهبی وی و تأثیرات آن نیز از محدوده ایران فراتر رفته و دارای دامنه وسیعی از تأثیرات بین‌المللی به ویژه در خاورمیانه و جهان اسلام و همچنین بسیاری از کشورها و مناطق در حال توسعه است و این باعث شد که امام خمینی (ره) مورد ستایش باشد و احترام و عشق گسترده‌تری را به دست آورد.

در ادامه این مراسم، دکتر ایران‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان در چین از حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان در سمینار امام خمینی(ره) در سی‌وپنجمین سالگرد رحلت ایشان، سپاسگزاری کرد که با طرح دیدگاه‌های عالمانه خودشان از آینده‌نگری امام خمینی(ره) سخن گفتند و نشان دادند در اندیشه ایشان، جهان اسلام، فلسطین، مردم محروم جهان، صلح و دوستی و برقراری روابط اجتماعی مبتنی بر اخلاق و انسانیت، و عاری از ظلم و خشونت و تبعیض، چه اهمیت تاریخی داشته است و امام خمینی(ره) چگونه دلسوزانه در تحقق آن اهداف والا کوشیده است.

وی با بیان ویژگی‌های اخلاقی امام خمینی(ره) گفت: در اندیشه امام خمینی(ره)، زن، مادر ملت و کشور، دژ و حافظ  اسلام، سازنده و مدافع جمهوری اسلامی است و زنان در انقلاب اسلامی نقش کلیدی داشتند و این مسأله نمونه بارز اسلام‌سازی ایرانی است.

محسن بختیار، سفیر کشورمان در چین ضمن تشکر از ملت و دولت چین به پاس ابراز همدری با ملت و دولت ایران در واقعه جانسوز سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و هیات همراه و عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و همراهان، تأکید کرد:امام خمینی(ره) به ما آموخت که آزادی و استقلال، یک میراث مشترک بشری است و برای رسیدن به آزادی واقعی، نوع بشر باید از شرّ استکبار رهایی یابند.

وی بیان کرد: احترام جمهوری اسلامی ایران به استقلال ملت‌های مستقل، به این دلیل است که ملت ایران، استقلال امروز خود را مدیون زنان و مردانی است که برای این ارزش‌ها، مجاهدت‌ کردند.

سفیر کشورمان در پکن یادآور شد: از مهمترین نگرانی‌های امام خمینی(ره)، رهایی فلسطینیان از اسارت رژیم اسرائیل غاصب و استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و رسیدن به حقوق انسانی و آزادی فلسطینیان بود. تعیین روز قدس و حمایت از آزادی قدس شریف و آزادی‌خواهان، با همین راهبرد و بینش عمیق انتخاب شد و امروزه آینده‌نگری و نگرانی ایشان را کاملا درک می‌کنیم.

عمان

به مناسبت سی‌وپنجمین سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، شامگاه روز دوشنبه ۱۴ خرداد مراسمی با مشارکت رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان برگزار شد.

این مراسم با حضور موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان، مرتضی بابکی‌نژاد، رایزن فرهنگی، اعضای مجتمع آموزشی ایرانیان مقیم، جمعی از ایرانیان مقیم عمان و تعدادی از علمای حوزه علمیه قم همراه بود.

پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، سخنرانی سفیر کشورمان و حجت‌الاسلام موسوی‌زاده، مدیرکل بین‌المللی حوزه‌های علمیه ایران با موضوع شخصیت سیاسی عبادی حضرت امام(ره)، سرودن اشعاری در رثای امام راحل و پخش نماهنگ‌هایی با موضوع امام خمینی(ره) و شهدای خدمت؛ شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و همراهان ایشان، از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.