علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

دکتر. به گزارش شفاف محمد مهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار ارزشمند شاهد سلیمانی برای رصد اپیدمی کووید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری در سراسر کشور در برابر این بیماری برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این مدت کوتاه نشان داده است که چقدر موفقیت آمیز بوده است ؛ در کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری حدود 40 درصد کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک سازمان بسیج معلولیت و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است که ایران با سخت ترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های آمریکا روبرو است. بسیاری از مردم نمی توانند باور کنند که اجرای چنین طرحی برای ایران چقدر دشوار است.

رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و مدیریت اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت های مردمی ، همکاری های بین بخشی ، استفاده از نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: من به عنوان شاید مسن ترین مدیر وزارت بهداشت ، بیشترین تجربه همکاری و بسیج را در بسیج و پیشگیری از بیماری های واگیر دارم. در رابطه با ریشه کنی فلج اطفال سالها با همکاری نیروهای مقاومت بسیج به منازل مردم می رفتیم و برای کودکان زیر پنج سال قطره فلج اطفال را برای همه افرادی که در مناطق شهری و روستایی کشور زندگی می کردند ، می دادیم.

وی توضیح داد: ثمرات این همکاری در سالهای اولیه به ثمر رسیده است و اگرچه از سال 1379 تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است ، اما ایران در همسایگی تنها دو کشور جهان یعنی افغانستان است. پاکستان هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: سال گذشته ما برای از بین بردن سرخک از سازمان بهداشت جهانی گواهی دریافت کردیم. این گواهی به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ بیماری سرخک و سرخچه در کشور ما ثبت نشده است.

گویا افزود: اگرچه به جز جمهوری اسلامی ایران و دو کشور کوچکتر بحرین و عمان ، هیچ یک از کشورهای دریای مدیترانه شرقی چنین توفیقی نداشته اند ، سال گذشته سرخک در سراسر اروپا و منطقه ما گسترده بود.

وی افزود: دریافت چنین گواهی در چنین شرایطی باورکردنی نیست ، این کار مهم به گونه ای محقق شده است که از سال 2003 با همکاری و مشارکت نیروهای بهداشتی و بسیجی ، 33 میلیون نفر را واکسینه کرده و عملیات ریشه کنی سرخک را به پایان رسانده ایم.

گویا با بیان اینکه دنیا به این دستاوردها که نه تنها نتیجه ایران بلکه چنین مشارکتی است افتخار می کند ، خاطرنشان کرد: اکنون ما گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری جوید 19 برداشته ایم. بر خلاف آنچه رسانه های بیگانه و ضد انقلاب هر روز ادعا می کنند و علیه ما تبلیغ می کنند. این بیماری در حال گسترش به تمام کشورهای جهان است و فقط چند کشور آن را نجات داده اند.

وی گفت: ظهور این بیماری در جهان در هفته های اخیر بسیار واضح و غیرقابل انکار است و ما شاهد موج شدید این بیماری در جهان از جمله کشور خودمان بوده ایم. برخی از رسانه های مخالف ادعا می کنند که این بیماری در سراسر جهان وجود دارد و تنها ایران در ژوئید 19 درگیر است.

گویا ادامه داد: ستاد ملی کرونا در کشور با هماهنگی سازمان بسیج معلولین و سایر سازمان ها تصمیم گرفته است تا با همکاری افرادی که بیماری را کنترل می کنند ، برای افزایش اطلاعات اقداماتی انجام دهد.

رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است. اولین استراتژی تقویت کنترل بر اجرای پروتکل های بهداشتی و نهادهای اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که فکر می کنیم می توانیم در کنترل بیماری بیشترین تأثیر را داشته باشیم. این به ما کمک می کند بیماری را سریعتر بشناسیم و درمان کنیم و اجازه نمی دهیم کسی ما را به بیمارستان منتقل کند.

وی افزود: ما به طور فعال در تلاش هستیم تا موارد بدون علامت و بدون علامت را تشخیص و شناسایی کنیم تا این افراد شناسایی ، معاینه ، جدا شوند و بیماری به دیگران بخصوص سایر اعضای خانواده یا همکاران سرایت نکند. .

رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر ادامه داد: طرح شهید سلیمانی از طریق آموزش و اطلاع رسانی ، نظارت هوشمند بر بیماران در مناطقی که تعداد افراد مشکوک به جوید 19 بیشتر است و میزان ترافیک بیشتر است ، اجرا می شود.

گویا افزود: استراتژی بعدی در این طرح آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. کوید زندگی 19 فرد و جوامع را تغییر داد. با نگاه به گذشته ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها ، حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین وزارت بهداشت ، بسیج و نیروهای داوطلب مردمی برای ارائه خدمات به کسانی که به دلیل بیماری های بزرگ یا سایر مشکلات قادر به حضور در مراکز درمانی به ویژه افراد مسن نیستند. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط زیست ارائه می دهیم و از آنجا شروع به مدیریت و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: ششم استراتژی ما ایجاد مجموعه ای از محدودیت ها با مشاركت خود مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند كه این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی كه با آنها زندگی می كنند است.

رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر ادامه داد: وقتی گفته می شود که شما در تعطیلات سفر نمی کنید یا مدتی در یلدا نیستید ، ابتدا باید افراد را به همکاری ترغیب کنیم. یکی از مهمترین استراتژی ها هدف گذاری و ایمن سازی محدودیت ها برای مردم بود.

وی افزود: استراتژی نهایی درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه بیهوده بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. ما در مراکز خدمات ویژه برای افرادی که نیازی به خدمات پیشرفته بیمارستان ندارند و نمی توانند در خانه درمان شوند خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد بیماری دارد و همراه با دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای رفع نیاز به اکسیژن به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: به من دستور داده شده است که از مناطق سه کشور از جمله استانهای غربی کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و همدان بازدید کرده و فعالیتهای فعلی پروژه شهید سلیمانی را رصد کنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب استانداران به خوبی برقرار شده است. سازمانها و فرمانداران مختلف در غرب کشور روی صحنه رفته و به خوبی طرح را اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شده است و هیچ مشکلی فنی وجود ندارد. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و امور مالی وجود داشت. فرآیندهای درمان سرپایی به خوبی مشخص شده است و با شاخص های تعیین شده ، استان های غربی کشور در حال حاضر به اهداف زیادی رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. با این حال ، کلینیک های پلی کلینیک و تشخیص به موقع بیماری در این استانها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: البته وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، بلکه نشان دهنده کار موثر همکاران ما است که توانسته اند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز کنترل بیماری های واگیر ادامه داد: یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که حدود 40 درصد در سراسر کشور کاهش یافته است و ما به دلیل Covid 19 کمترین میزان مرگ و میر را در استان های غربی (منطقه 3) شاهد هستیم ؛ در 10 استان گذشته در برخی از استان ها کافی نیست.

پيات گفت: “ما اميدواريم كه برنامه شهيد سليماني نيز به همين ترتيب ادامه يابد و در آينده نزديك روزي فرا برسد كه اعلام كنيم تعداد تلفات به حد قابل قبولي رسيده و بيماري كوئيد كاملاً تحت كنترل است.”