عمومی

چاپ ۳۲۰ عنوان کتاب در ایلام/ برگزاری ۱۳ جشنواره استانی و شهرستانی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، علی هوشمند تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه های مورد تاکید دولت سیزدهم، برنامه های خود را بر دو موضوع یعنی عدالت محوری متمرکز کرده است. ارائه خدمات فرهنگی به مناطق و اقشار مختلف و تمرکز بر تقویت ارزش های دینی و اخلاقی در اجرای برنامه ها و تلاش برای کمک به توسعه استان و اجرای برنامه های دولت انقلابی.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی فرهنگ و هنر استان گفت: اجرای اهداف و برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی، مشارکت مردم در برنامه‌های کشوری، ترویج ارزش‌های اسلامی و توسعه کار و فرهنگ کارآفرینی مستلزم ایجاد مراکز فرهنگی و ایجاد شرایط است و باید گروه ها را به فعالیت های فرهنگی تشویق کرد.

هوشمند بیان کرد: این موضوع همواره یکی از دغدغه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تلاش می شود فرهنگسراهای متعددی در تمامی شهرستان ها ایجاد شود و گالری تخصصی سیمرا در چرداول تجهیز و در شهر دره افتتاح شد. و گالری تخصصی زنده یاد بهمن نظری در چرداول تجهیز و راه اندازی شد.

وی گفت: جشنواره های فرهنگی همواره فرصتی برای ارتقای ارزش های اخلاقی جامعه از طریق هنر، معرفی مردم به هنرمندان، تشویق نسل جوان به فعالیت های هنری و فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده است. در سال گذشته بیش از 13 جشنواره برپا کرده است.او تلاش کرد در جهت ایجاد نشاط اجتماعی و ترویج ارزش های دینی در موضوعات مختلف در مرکز استان و شهرستان های تابعه گام بردارد.

هوشمند یادآور شد: برگزاری جشن انقلاب اسلامی در همه شهرستان ها به مناسبت دهه مبارک فجر، جشنواره تئاتر استانی، جشنواره موسیقی استانی، جشنواره صنعت چاپ، جشنواره موسیقی انفرادی در دره شهر، جشنواره تئاتر شهرانی از مهم ترین آنها است. جشنواره هایی در استان برگزار می شود.

در ایلام 67 چاپخانه وجود دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: به مناسبت دهه مبارک فجر، جشن انقلاب اسلامی در تمامی شهرستان ها، جشنواره استانی نمایش، جشنواره موسیقی استانی، جشنواره صنعت چاپ، جشنواره موسیقی انفرادی شهر ودیسی، جشنواره تئاتر شهرانی ، جشنواره داستان رزن، جشنواره خوشنویسی نینوا، جشنواره مدنی ملارد، جشنواره شعر طنز نوش خند، جشنواره ادبی خلعت، جشنواره نمایش خیابانی ایثار و شهادت، جشنواره موسیقی سورنا و جشنواره نمایش طنز از جمله جشنواره هایی است که در استان ایوان برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: شناساندن هنرمندان به جامعه، اطلاع رسانی از آثار فرهنگی و هنری مستلزم آگاه سازی مردم و ایجاد زمینه برای بازدید از تولیدات فرهنگی است و در همه کشورهای دنیا تلاش می شود فرصت هایی برای مردم ایجاد شود. از آنها بازدید و بازدید کنید. با برگزاری نمایشگاه هایی با نمونه های فرهنگی آشنا می شوند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بیش از 14 نمایشگاه به منظور آشنایی مردم با آثار هنرمندان استان در زمینه های نقاشی، خوشنویسی، طراحی هنری برپا کرده است. و طراحی هنری مد و لباس و غیره

نمایشگاه دره پروانه های هوشمند (نقاشی هنرجویان انجمن هنرهای زیبای استان)، نمایشگاه بلوط ریشه دار (با تصویرگری آمنه پورخلیل)، نمایشگاه آب و رنگ فانتزی (نقاشی پرستو واحدی) را برگزار می کند. نمایشگاه مد و لباس استانی ویژه حجاب و عفاف، نمایشگاه خوشنویسی ویژه ماه مبارک رمضان، نمایشگاه کتاب استانی، نمایشگاه هنرهای زیبا ویژه سالگرد سردار سلیمانی، نمایشگاه عکس و پوستر بصیرت، نمایشگاه عکس و پوستر لاله های خونین، نمایشگاه اشعار خوشنویسی امام خمینی (ره)، نمایشگاه نقاشی رنگ روغن به مناسبت روز ملی حجاب و عفاف در دره شهر، موضوع حجاب و عفاف در چرداول، نمایشگاه آثار قرآنی در گالری استاد تودن آبادین و نمایشگاه هنری انجمن هنرهای تجسمی که به مدت یک سال در استان ایلام برگزار می شود از جمله نمایشگاه ها می باشد.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه کتاب تصریح کرد: در سال گذشته 320 عنوان کتاب در استان منتشر شد که تعداد ناشران استان 38 ناشر است صدور و تمدید مجوز نشر کتاب: 9 مجوز نشر کتاب، تمدید 15 مجوز نشر کتاب 29 عنوان کتاب با حمایت نویسندگان و نویسندگان ترجمه، خرید 4352 جلد کتاب با اعتباری بالغ بر 113 میلیارد ریال و انتشار 30 عنوان کتاب. از دیگر فعالیت های این اداره کل کودکان بود.

هوشمند تعداد کل چاپخانه های استان را 67 چاپخانه عنوان کرد و افزود: در سال گذشته مجوز 2 چاپخانه جدید در استان صادر شد، 6 چاپخانه نوسازی شد و 56 چاپخانه بازدید شد و در حال حاضر 86 چاپخانه وجود دارد. موسسات فرهنگ و هنر، 21 انجمن ادبی در استان فعالیت می کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، تمدید مجوز ۱۷ موسسه فرهنگی قرآن و عترت و تمدید مجوز یک موسسه فرهنگی قرآن و عترت را از جمله فعالیت های این اداره کل در این زمینه عنوان کرد. عترت و قرآن گفت: سهمیه بیمه ای 90 نفر از فعالان قرآنی در سال های گذشته بود و امسال 300 نفر با تلاش همکاران ثبت نام کردند. 210 نفر در سامانه حمد تایید شده و در مرحله نهایی کار است.

وی تعداد جلسات قرآنی برگزار شده در سطح مؤسسات قرآن و عترت را 34 جلسه عنوان کرد و گفت: تعداد جلسات قرآنی برگزار شده در سطح مؤسسات ویژه نقش قرآن و آموزه های قرآنی در خانواده 34 جلسه است. اجرای برنامه های نمایشی با موضوع قرآن و عترت 40. هال، برگزاری 20 کارگاه خوشنویسی با موضوع قرآن و عترت، 25 میلیون تومان کمک و کمک به فعالیت های فرهنگی 6 موسسه و ارائه 4 موسسه فرهنگی قرآن و عترت به بانک امل، از دیگر فعالیت های این بخش در زمینه قرآن خرید و عطر بود.