اجتماعی

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت برگزاری جشنواره ملی کتاب رشد

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت برگزاری جشنواره ملی کتاب رشد پیامی صادر کرد.

به گزارش ایران تودی، در متن پیام یوسف نوری آمده است: پیشرفت هر جامعه‌ به نیروی انسانی خوب و کارآمد وابسته است و مهم‌ترین دوره برای تعلیم و تربیت به اذعان همه متخصصان، دوران کودکی و نوجوانی است که بخش مهم هویت انسان‌ها در این دوره شکل می‌گیرد.

«کتاب خوب» بهترین منبع برای سلامت روح و تفکر انسان است که اهمیت این موضوع هر روز بیشتر نمایان می‌شود. کتاب همواره مهم‌ترین ابزار انتقال دانش بشر از نسلی به نسل دیگر بوده است و تمدن‌های بشری توانسته‌اند با این ابزار جلوه‌های تمدن خود را نسل به نسل صیانت کنند و توسعه دهند چنانکه امروز با رشد و پیشرفت چشمگیر روزافزون فناوری‌ها، مرجعیت کتاب همچنان پابرجاست و سایر منابع وابسته به این گنجینه ارزشمند و منبع غنی است.

خداوند متعال نیز در آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» از طریق قرآن کریم با انسان‌ها سخن گفته‌ و به قلم و نوشته‌ سوگند یاد کرده است؛ در دین اسلام که انسان‌ را از جاهلیت رها کرد کتاب یکی از مقدس‌ترین عناصر شمرده شده است.

در تاریخ علم اسلام و ایران نیز شاهد هستیم که دانشمندان با بهره‌گیری صحیح از کتاب؛ برگ‌های زرینی را در تمدن‌سازی رقم زده‌اند و تمدن‌های بشری توانسته‌اند از قلم پرفروغ محققان ایرانی و مسلمان برای پیشرفت دانش خود بهره جویند که دانشمندان بزرگی چون بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، خوارزمی، ابوریحان‌بیرونی از زمره ایشان هستند و اینکه زبان فارسی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل همبستگی ملی ما ایرانیان، تا امروز پاسداری شده مرهون آثار ادیباتی چون فردوسی، سعدی، حافظ و مولاناست.

امروزه قلم در دستان نویسندگان این سرزمین محکم و استوار است و رهبر دانا و حکیم انقلاب(مدظله‌العالی) نیز کتاب را برای کودکان و نوجوانان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خوانده‌اند و در بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب؛ موضوع علم و پژوهش اولین توصیه معظم‌له است.

وزارت آموزش و پرورش نیز در دهه‌های گذشته با برگزاری جشنواره ملی کتاب رشد در پشتیبانی از حوزه نشر و به ویژه برای کودکان و نوجوانان در جهت شناسایی کتاب‌های خوب از مسیر نماد و جشنواره کتاب رشد و معاونت ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ذیل مصوبه ۸۲۸ شورای‌عالی آموزش و پرورش اهتمام داشته است.

جشنواره ملی کتاب رشد را می‌توان مهم‌ترین رویداد فرهنگی حوزه کودک و نوجوان در کشور برشمرد و برگزاری فاخر این جشنواره مطالبه مهم خانواده بزرگ تعلیم و تربیت در ایران سربلند است که توقع می‌رود در مسیر تحقق این مهم تمام ارکان وزارتخانه حداکثر همکاری را با دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره داشته باشند. امید است در سال ۱۴۰۱ شاهد برگزاری با شکوه این جشنواره و مشارکت وسیع فعالان این حوزه باشیم.                                          

انتهای پیام