بین الملل

هشدار صریح بایدن به پوتین درباره حمله به اوکراین

رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی به ولادیمیر پوتین همتای روس خود هشدار داد که روسیه در صورت حمله نظامی به اوکراین متحمل “هزینه های سریع و سنگین” خواهد شد.

به گزارش ایران تودی، کاخ سفید جزئیات گفتگوی تلفنی بایدن و پوتین را روز شنبه منتشر کرد: آنها این کار را نخواهند کرد.

کاخ سفید افزود: «بایدن و پوتین همچنین روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی درباره افزایش تعداد نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین گفتگو کردند».

در این بیانیه آمده است: “بایدن هشدار داد که اگر روسیه نفوذ بیشتری بر اوکراین داشته باشد، ایالات متحده و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد و هزینه های سریع و پرهزینه ای را به روسیه تحمیل خواهند کرد.”

بایدن در بیانیه ای گفت: «هر گونه مداخله جدید روسیه در اوکراین موجب رنج گسترده انسانی و تضعیف موقعیت مسکو خواهد شد».

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: بایدن بر آمادگی پوتین برای مشارکت در دیپلماسی در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای آمریکا تاکید کرد، اما همچنین گفت که واشنگتن برای سناریوهای دیگر کاملا آماده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تماس 62 دقیقه پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده اعلام کرد که بیشتر دیپلمات ها و نیروهای خود را از اوکراین خارج می کند و دلیل آن تهدید «تجاوز روسیه در هر لحظه» بود.

پیش از این گفت و گوی تلفنی، دو مکالمه تلفنی میان وزرای دفاع و دفاع روسیه و آمریکا و دو مکالمه تلفنی پوتین با امانوئل مکرون و الکساندر لوکاشنکو، همتایان فرانسوی و بلاروسی اش درباره بحران اوکراین انجام شد.

افزایش تنش ها در بحبوحه ادعاهای غرب مبنی بر اینکه روسیه در حال برنامه ریزی برای «اشغال اوکراین» است، مسکو بارها این موضوع را رد کرده است.

انتهای پیام/