علمی و پزشکی

ویروس مُسری‌تر کرونا خطرناک‌تر و در مقابل واکسن‌های کووید-۱۹ مقاوم است؟

گفته می شود که یک سویه جدید ویروس کرونا در مناطقی از انگلیس در خارج از ایرلند شمالی 70 درصد بیشتر از ویروس اصلی و رایج آلوده به Covid-19 است.

به گزارش ایران تودی ، علیرغم اقدامات جدید کشورهای اروپایی برای توقف سفر از هلند به بلژیک و ایتالیا با انگلیس ، این نگرانی در جامعه وجود دارد که نوع جهش یافته ویروس کرونا به همراه مسری تر ، شدیدتر شود. آیا بیماری Covid-19 در بیماران رخ می دهد؟ به هر حال ، جهش نشان می دهد که واکسن های Covid-19 بی اثر هستند؟

سوزان هاپکینز ، متخصص مرکز بهداشت عمومی انگلیس ، به Sky News گفت که ویروس جدید ، VUI-202012/01 ، ساختار ژنتیکی خوبی دارد که در انگلیس ، دانمارک و استرالیا شناسایی شده است. او انجام می دهد. به گفته وی ، این ویروس شباهت زیادی به انواع ویروس کرون جهش یافته دارد که در آفریقای جنوبی و هلند نیز گزارش شده است.

هاپکینز توضیح داد که این نوع ویروس کرونا در سپتامبر گذشته در بدن بیمار مشاهده شد ، اما توالی کامل ژنوم آن در ماه نوامبر مشخص شد. به گفته وی ، این نوع ویروس کرونا در ابتدا هیچ مشخصه ای نشان نداد و بنابراین محققان آن را به عنوان یکی از جهش های بسیاری پذیرفته اند که در آن ویروس به طور معمول شکل گرفته و سپس از بین می رود.

“اما در اواخر ماه نوامبر ، محققان تعجب کردند که چرا علیرغم افزایش محدودیت های اجتماعی ، شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کاهش نیافته است.”

به گفته هاپکینز ، نتایج مطالعه ای که در تاریخ 18 دسامبر برای دولت انگلیس منتشر شد ، نشان داد که نوع جدید ویروس کرونا بسیار مسری است.

وی افزود که با الگوبرداری از کالج امپریال لندن امکان مقایسه ماهیت مسری این گونه با گونه های قبلی وجود دارد که 70٪ برای بیان سرعت افزایش سرعت انتقال ناکافی به نظر می رسید. با این حال ، این نسبت در جنوب شرقی انگلیس 43 درصد ، در لندن و شرق انگلیس به ترتیب 62 درصد و 59 درصد بود.

هاپکینز گفت که به نظر نمی رسد ویروس جدید در هفته های اخیر خطرناک تر یا کشنده تر باشد ، زیرا افزایش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از بیماری Covid-19 مشاهده نشده است. هیچ دلیل قطعی مبنی بر دشواری درمان ویروس یا مقاومت ویروس در برابر ویروس کرونا وجود ندارد.

“اگرچه واکسن ها به طور کلی سطح سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند ، اما همچنین ویروس جهش یافته را خنثی می کنند و خاطرنشان می کنند که در دو هفته آینده اثرات واقعی ویروس شرایین کرونا و نتایج قطعی بیشتری وجود خواهد داشت. مشخص خواهد شد.

در همین حال ، ایوان برنی ، معاون آزمایشگاه تشخیص زیست مولکولی اروپا ، به گاردین گفت که اگر سویه جدید ویروس کرونا تأثیر عمده ای در شدت بیماری داشته باشد ، تاکنون شواهدی وجود دارد.

برنی افزود علی رغم افزایش شدید شیوع ویروس ، تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها افزایش چشمگیری نداشته است.

وی گفت: این واکسن ها بر روی ویروس های مختلف آزمایش شده اند و هیچ دلیلی برای موثر نبودن واکسن Covid-19 وجود ندارد.

پروفسور کریس ویتی ، مشاور ارشد بهداشت دولت انگلستان نیز به اسکای نیوز گفت که در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا یا بی اثر بودن واکسن ها و روش های درمانی مصوب وجود ندارد.

فدریکو جورجی ، محقق دانشگاه بولونیا که تحقیقات خود را در سال گذشته بر روی سویه های جهش یافته ویروس کرونا متمرکز کرده است ، به ساینس دیلی گفت که درمان های فعلی Covid-19 ، از جمله واکسن ها ، می تواند انواع ویروس را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش یورونیوز ، این اولین جهش از ابتدای شیوع ویروس کرونا نیست. تاکنون حداقل 7 نوع ویروس جهش یافته در جهان شناسایی شده است ، اما آنچه نژاد جدید را مهم می کند میزان بالای انتقال آن است.

انتهای پیام