موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان گفت: در گفت وگوهای امروز با وزیر امور خارجه پادشاهی عمان بر سر عالی ترین سطح روابط سیاسی دو کشور توافق کردیم.

وی افزود: امروز روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان را روابط عالی، مثال زدنی و راهبردی در کشورهای حوزه خلیج فارس می دانیم.

وی افزود: ما در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری داشته‌ایم، اما با توجه به پتانسیل دو کشور، هرگز این حجم تجارت را کافی نمی‌دانیم و توافق می‌کنیم که تلاش‌های بیشتری برای توسعه بیشتر روابط صورت گیرد. او گفت.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در آینده نزدیک روسای جمهور دو کشور بتوانند با یکدیگر دیدار کنند.

وی اعلام کرد: دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان از سوی جناب سلطان عمان انجام شده است و امیدواریم این بازدید هر چه سریعتر و البته در این مدت در این منطقه مهم محله ما انجام شود. عادت زنانه. این سفر می تواند نقطه عطف جدیدی برای روابط باشد. «دو کشور ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه گفت: آقای رئیسی در دو روز گذشته جلسات و توافقات بسیار مهمی را در دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و در حوزه سیاست همسایگی انجام داد. آنها با امیر قطر 14 سند در زمینه های مختلف امضا کردند. رئیس جمهور همچنین در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم با همکاری همه جانبه می توان به ثبات و امنیت بیشتر دست یافت.

وی درباره مذاکرات ایران با عربستان نیز گفت: چهار دور مذاکره با کمک و مساعدت مقامات ذیربط عراق در تهران و ریاض انجام شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: پیامی از وزیر امور خارجه عراق دریافت کردیم که این هفته در مونیخ آلمان دیدار کردیم مبنی بر اینکه طرف سعودی آماده ادامه این مذاکرات است. در مقابل، درباره آمادگی خود برای گفتگو و دستیابی به نتایج امیدوارکننده در روابط دو کشور صحبت کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آماده ادامه سیاست رایزنی و مذاکره مشترک با همه طرف ها در خصوص مسائل منطقه هستیم، گفت: معتقدیم حل بحران های مختلف در منطقه ما چیزی جز گفتگو و مشورت و در نتیجه همکاری نیست.

وی افزود: رقابت مبتنی بر ناامنی نتیجه ای جز نابودی منطقه و نابودی ثروت کلان منطقه نخواهد داشت. ما امیدواریم که همه طرف ها درک کنند که نمی توانند خود را ایمن کنند زیرا محیط زیست برای دیگران امن نیست.

وی گفت: بر این اساس ما مجدداً بر آمادگی خود برای اتخاذ هر گونه ابتکار منطقه ای که به توسعه امنیت پایدار و پیشرفت اقتصادی و بشردوستانه در منطقه کمک می کند، تاکید می کنیم.

امیر عبداللهیان همچنین درباره بحران یمن گفت: اکنون وضعیت به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: اینکه شهید ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط سخت محاصره انسانی در یمن نتوانست از کوچکترین امکانات پزشکی استفاده کند و به دلیل بیماری عروق کرونا قلب و کمبود امکانات پزشکی جان باخت. این نشان می دهد که زوال انسانی در یمن به اوج خود رسیده است.» و حتی مقامات و دیپلمات های عالی رتبه در کنار مردم یمن از این فاجعه انسانی رنج می برند!

ما امیدواریم که همه طرف ها هر چه زودتر به یک راه حل سیاسی بازگردند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه و همچنین پایان دادن به جنگ یمن و آغاز مذاکرات یمن و یمن فعالانه از این امر استفاده می کند و از فرصت های خود بهترین استفاده را خواهد کرد. بالقوه و با همه طرف های منطقه ارتباط برقرار می کند.»

وی در مورد افغانستان نیز گفت: در حالی که با تمام احزاب، رهبران و اقوام افغانستان در تماس دائمی هستیم، امیدواریم هر چه زودتر تلاش‌های ماه‌ها پیش جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنیم و امیدواریم که دولت این کار را انجام دهد. در اسرع وقت.” از جمله در حضور تشکیل شود.

ما از آنچه در بحران اوکراین رخ داد راضی نیستیم. متأسفانه رفتار تحریک آمیز ناتو و ایالات متحده اوضاع در منطقه شمال و اطراف جمهوری اسلامی ایران را نگران کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما از همه طرف ها می خواهیم که این بحران را مسالمت آمیز پایان دهند.

وی افزود: هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین، موضوع علنی و شفاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مداخله ناتو و آمریکا کمکی نمی کند، اما این اقدامی تحریک آمیز است. عرض کردم که راه حل این مشکل جنگ نیست، گفتگو و اتخاذ راه حل های اسلامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و امروز با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان درباره مسائل منطقه و مذاکرات وین گفت‌وگو کردیم. عمان: «هنوز چندین موضوع اما بسیار مهم در وین وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در دیدارهایی که با غرب در مونیخ و وین، همکارم آقای باگیری داشتیم، صراحتا تاکید کرده ایم که در مذاکرات وین از خطوط قرمز عبور خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما هرگز در مذاکرات وین از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و تعهد قاطع خود را به این موضوع نشان خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در عین حال ضرورت هر گونه گفت وگویی را مفید می دانیم و این گفتگوها باید به نفع ملت بزرگ ایران باشد.

امیرعبداللهیان گفت: همچنان با مذاکره کننده عالی رتبه ایران و هیئت 4+1 در وین در مورد سبک مذاکرات وین گفتگوهای مستقیم داریم و تبادل نظر بین نماینده آمریکا و هیأت طرفین انجام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران. ارسال از طریق نماینده اتحادیه اروپا “Mo Ra”. .

وی افزود: ما پیام‌های زیادی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم، آنچه برای ما مهم است این است که این گفت‌وگو چه خواهد کرد و آیا آینده با آنچه در مذاکرات جاری می‌گذرد متفاوت است یا خیر. یک دستاورد.” خواهد شد یا نه.

وی افزود: تاکنون پیام‌های بیشتر مثبتی از آمریکا شنیده‌ایم، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود انجام نداده است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنان به مذاکرات وین خوش بین هستیم و امیدواریم تعدادی از مسائل حساس و مهم باقی مانده در مذاکرات با واقع بینی غرب در روزهای آینده و با تلاش های 9 ماه گذشته حل شود. فرض کنید همه طرف های توافق ما به توافقنامه 2015 پایبند هستند تا به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.