بین الملل

امیرعبداللهیان: توافق در دور جدید مذاکرات در گرو واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که سیاست همسایگی ایران، توسعه و تعمیق روابط ایران و ترکیه در دستور کار جدی دولت آیت الله رئیسی قرار دارد.

وی با بیان حساسیت و دیدگاه ایران نسبت به اقدامات صهیونیست ها و این رژیم در دیدار با چاووش اوغلو گفت: دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها به توافق با آمریکا و سه کشور اروپایی منجر می شود.

وزیر امور خارجه افزود: در سفر امروزم، پیش نویس و رونوشتی از پیشنهاد ایران برای کار بر روی سند همکاری جامع و بلندمدت بین دو کشور به آقای کاووسو ارائه می شود.

امیر عبداللهیان در خصوص مذاکرات وین گفت: سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم ها را به اطلاع آقای چاووش اوغلو رساندم.

وی افزود: امیدوارم در دور جدید مذاکرات ایران و سایر طرف ها شاهد توافقی به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی باشیم.

نشست پدیده گرد و غبار در تهران برگزار می شود

وزیر امور خارجه درباره مشکلات زیست محیطی و ریزگردها نیز گفت: این یک موضوع جدی در منطقه است و در برخی استان های ایران نیز با این مشکل مواجه هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: امید است طی دو هفته آینده در تهران جلسه ای در خصوص پدیده گرد و غبار، مسائل مربوط به آن و تبعات زیست محیطی این موضوع برگزار کنیم.

وی تاکید کرد که در این زمینه بر ادامه مذاکرات کارشناسی و فنی بین کمیته مشترکی که بین ایران و ترکیه در این زمینه ایجاد شده است، تاکید داریم.

وزیر امور خارجه درباره مذاکرات با وزیر امور خارجه ترکیه درباره یمن گفت: ما از تداوم آتش بس در یمن حمایت می کنیم و همواره بر اهمیت رفع محاصره انسانی در یمن و یافتن راه حل سیاسی تاکید می کنیم.

وی افزود: در لیبی از ایجاد یک دولت قانونی و واحد در لیبی استقبال می کنیم.

ما نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم

امیرعبداللهیان در خصوص گسترش روابط تجاری با ترکیه گفت: به زودی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و معاون دیپلماسی ایران برای رعایت توافقات صورت گرفته بین دو کشور در این زمینه به ترکیه سفر خواهند کرد. “

وی گفت: ما در مورد مسائل کنسولی، استرداد مجرمان و تبادل زندانیان رایزنی و گفتگو کرده ایم. همچنین در مورد گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور و گسترش تجارت فرامرزی و بازارچه های مرزی گفتگو کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: همچنین با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک موافقت کرده ایم و امیدواریم نشست شورای عالی روابط ایران و ترکیه در سطح ریاست جمهوری برگزار شود.

ما نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که نگرانی های امنیتی دوستانمان در ترکیه باید از طریق گفتگو و صلح حل و فصل شود.

امیرعبداللهیان گفت: در سفر آقای چاووش اوغلو به تهران پیشنهاد دادیم که سند همکاری راهبردی جامع بین دو کشور تضمین شود، وی در سفر امروز خود به آنکارا نسخه ای از پیشنهاد ایران را تهیه کرد، همکاری های همه جانبه دو کشور را ارائه خواهیم کرد. به مقامات ترکیه در درازمدت.این سند همکاری بین دو کشور را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و سایر زمینه ها پوشش می دهد.

311311