عمومی

نقش مذاکرات بین‌الافغانی در تحقق صلح در افغانستان

محسن پاک عین در سخنانی در وب سایت شورای راهبردی روابط خارجی ، از اهمیت همایش های صلح در افغانستان برای هموار کردن راه برای شروع مذاکرات بین افغانستان ابراز تمجید کرد. باید مورد حمایت و استقبال قرار گیرد.

وی گفت: “عدم امنیت و بی ثباتی در افغانستان منجر به بی ثباتی و کاهش امنیت در منطقه خواهد شد.” “کشورهای منطقه به یک صلح عادلانه در افغانستان علاقه مند هستند.” بدون شک برقراری صلح در افغانستان به توسعه این کشور کمک خواهد کرد و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه از جمله ایران را به مشارکت در فرایند بازسازی و توسعه اقتصادی در افغانستان کمک می کند و برای صلح و امنیت در منطقه تلاش می کند. .

تأکید کنید که ایالات متحده در کنفرانس های بین افغانستان و روند صلح دخالتی ندارد

رئیس ستاد پیشین وزارت امور خارجه افغانستان گفت: “ما همیشه اعتقاد داشته ایم كه برگزاری جلسات بین افغان می تواند در یافتن راه حلهای مناسب برای خاتمه خشونت در افغانستان بسیار مؤثر باشد. البته کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده نباید در کنفرانس های بین افغان شرکت کنند و باید بر اساس منافع ملی بین گروه های مختلف افغانستان و دولت مذاکره کنند.

پاک کوهن ضمن قدردانی از برگزاری چنین همایش ها ، تأکید کرد که در این زمینه باید نکاتی در نظر گرفته شود. از جمله موارد دیگر ، بحث در مورد صلح باید مداوم و مستمر باشد. صلح ماندگار و پایدار بدون تکیه بر محور عدالت غیرممکن است. صلح در افغانستان اگر عادلانه باشد ، دوام خواهد داشت. این یک آرامش عادلانه است که به طور کامل دخالت کشورهای خارجی ، به ویژه ایالات متحده و ناتو ، در روندهای خود متوقف شود.

ایالات متحده علاقه ای به امنیت در افغانستان ندارد

وی گفت: “تاریخ نشان داده است كه ایالات متحده هرگز صلح را در افغانستان نمی خواست.” بی اعتمادی برای حضور سربازان آمریکایی در این کشور توجیه شد. بنابراین ، ایالات متحده علاقه ای به امنیت در افغانستان ندارد. این نیز به دلیل حمایت غیرمستقیم از داعش در افغانستان است. بنابراین ، این یک صلح عادلانه و بدون مداخله کشورهای خارجی و قدرتهای بزرگ است.

پاک عین ، پایان خشونت ها را خواندن دوم صلح عادلانه خواند و افزود: امروز مردم افغانستان از خشونت و جنگ در این کشور بسیار ناراضی هستند. این به وحدت ملی در این کشور آسیب رسانده است. بنابراین ، عدالت حاکی است که خشونت ، که آغاز جنگ است ، در سایه این گفتگوها از بین می رود.

بر لزوم محافظت از قطعنامه های اجلاس بن بن تأکید کنید

این دیپلمات اظهار داشت: سومین دلیل برای ثبات و عدالت صلح ، رعایت قطعنامه های اجلاس بن است که دولت را در افغانستان تأسیس کرد و به عنوان جمهوری اسلامی افغانستان شناخته می شود. در برخی مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان ، تلاش شده است تا نام جمهوری اسلامی افغانستان به امارت اسلامی افغانستان تغییر یابد ، این همان چیزی است که طالبان می خواهند. این مغایرت با توافق های حاصل شده در کنفرانس بن است و نباید آن را از هویت واقعی دولت افغانستان ، جمهوری اسلامی محروم کرد.

اهمیت تعیین معیارهای اسلامی برای یک صلح عادلانه

پاک عین می افزاید: برخی از کشورهای خارجی و سازمان های غیر دولتی خارجی در افغانستان در تلاش هستند تا کشور را به سمت سکولاریسم سوق دهند: “در واقع ، آنها می خواهند جلوه و ظاهر ارزش های اسلامی را حفظ کنند ، اما فرهنگ غربی باید در این کشور غالب شود.” بدون شک در این شرایط ، مردم مسلمان افغانستان این مسئله را نمی پذیرند و دوباره منجر به جنگ و خشونت در این کشور می شوند. بنابراین تأکید بر هویت جمهوری اسلامی افغانستان و محافظت از مبانی معیارهای اسلامی در این کشور بسیار مهم است و می تواند به برقراری صلح عادلانه در این کشور کمک کند.

رئیس ستاد پیشین وزارت امور خارجه افغانستان با تأکید بر اهمیت توجه به موضوع پناهندگان و سازماندهی کار آنها و همچنین لزوم تلاش برای بازگشت و اشتغال پناهندگان در افغانستان تأکید کرد:

وی آزادی زندانیان طالبان توسط دولت را موضوع مهم دیگر در روند صلح خواند و گفت: “اگرچه این شرط است که طالبان برای پیوستن به مذاکرات و حمایت از روند صلح ، موضوعی داخلی باشند ، اما باید از آن مراقبت کرد.” اینگونه نیست که پس از آزادی تعدادی از زندانیان ، آنها دوباره اسلحه را دستگیر کرده و سعی در ایجاد بی ثباتی و بی ثباتی در افغانستان می کنند.

پاک عین- افزود که باید سازوکارهایی ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که آزاد شدگان مجدداً به اقدامات بی ثباتی در افغانستان متوسل نشوند.

فرصت برگزاری میزبان مذاکرات بین افغانستان

وی با اشاره به بیانیه 15 امتیازی وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف و همتای افغانی اش ، آقای اتمر ، گفتگوهای صلح و لزوم ادامه این همایش ها را ستود. می تواند روند مذاکره را تسهیل کند و حتی میزبان این مذاکرات باشد.

* در وب سایت شورای استراتژیک روابط خارجی منتشر شد. ۱۳۹۹