اقتصادی

تصویب برنامه اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت

وزرا و متحدان اوپک روز چهارشنبه با ادامه برنامه برای افزایش تدریجی تولید و افزایش برآورد تقاضای نفت برای سال 2022 توافق کردند.

به گزارش ایران تودی ، گروه اوپک پلاس افزایش 400000 بشکه در روز را در ماه ژوئیه تصویب کرد تا محدودیت های عرضه را احیا کند. تصمیم وزیران این گروه در روز چهارشنبه به این معناست که اوپک پلاس تولید خود را در ماه اکتبر ، همانطور که در سپتامبر ، 400000 بشکه در روز افزایش می دهد. نشست بعدی وزرای اوپک پلاس قرار است 4 اکتبر برگزار شود.

اوپک پلاس در بیانیه ای اعلام کرد که در حالی که پیامدهای گسترش همه گیری کووید 19 نامشخص است ، اما اساس بازار تقویت می شود و با بهبود تقاضا ، ذخایر نفت OECD همچنان کاهش می یابد.

کارشناسان اوپک پلاس روز سه شنبه پیش بینی کردند که تقاضا برای نفت در سال 2022 افزایش می یابد که بیشتر از پیش بینی قبلی 3.28 میلیون بشکه بود و احتمال تولید بیشتر این گروه را در آینده تقویت می کرد.

بر اساس آمار سال 2021 ، پیش بینی تقاضای نفت در سال 2022 خوش بینانه است. اوپک پلاس انتظار دارد تقاضا برای نفت که در سال 2020 حدود 9 میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود ، امسال به 5.95 میلیون بشکه در روز افزایش یابد ، اما تقاضا در نیمه اول سال 2021 حدود سه میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

آمریتا سن ، بنیانگذار موسسه انرژی اسپکتاس ، می گوید: تقاضای انتظارات بالا ناامید کننده بوده و هنوز موانعی به ویژه در آسیا وجود دارد. ما فقط انتظار داریم تقاضا در نیمه دوم سال 2022 به سطح 2019 بازگردد.

با افزایش قیمت نفت خام برنت به بالای 70 دلار در هر بشکه ، ایالات متحده خواستار افزایش سریعتر تولید اوپک پلاس شد.

کمیته فنی مشترک اوپک روز سه شنبه گزارش جدیدی از وضعیت بازار در سالهای 2021 و 2022 منتشر کرد. به گفته منابع آگاه در اوپک پلاس ، این گزارش که برای عموم منتشر نشده است ، پیش بینی می کند که بازار امسال 0.9 میلیون بشکه در روز کمبود داشته باشد. این گزارش پیش از این مازاد 2.5 میلیون بشکه در روز برای سال 2022 را پیش بینی می کرد ، اما به دلیل افزایش تقاضا ، پیش بینی خود را به 1.6 میلیون بشکه در روز تغییر داد.

منابع گفتند که ذخایر تجاری نفتی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) ، که اقتصادهای توسعه یافته جهان عضو آن هستند ، از سال 2015 تا 2019 تا مه 2022 زیر میانگین پنج ساله باقی خواهد ماند.

به گزارش رویترز ، بیورن تونهاگن ، مدیر Spectas Energy Markets Oil ، گفت: “با توجه به قرنطینه های جدید اعمال شده بر دلتا کرونا ، هنوز مشخص نیست که آیا تقاضا به سرعت اوپک پلاس و پیش بینی بازار خواهد بود یا خیر.”

قیمت نفت روز چهارشنبه پس از اعلام توافق وزرای اوپک پلاس در مورد سیاست افزایش تدریجی تولید کاهش یافت. نفت برنت با 18 سنت کاهش به 71 دلار و 45 سنت رسید. وست تگزاس اینترمدیت با 6 سنت کاهش به 68.44 دلار در هر بشکه رسید.

انتهای پیام