بین الملل

الاخبار: اسد و بن سلمان در جده جزئیات پرونده لبنان را مورد بررسی دقیق قرار دادند

روزنامه الاخبار به نقل از برخی منابع آگاه نوشت، در دیدار اخیر رئیس جمهوری سوریه و ولیعهد عربستان جزئیات پرونده لبنان مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

به گزارش ایران تودی، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، منابع آگاه از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در حاشیه اجلاس سران عرب در جده در تاریخ ۱۹ مه جاری نوشت، عادی است که موضوع لبنان در راس دستورکار این دیدار قرار داشته باشد چراکه سفر اسد در واقع نقطه اوج روندی بود که از چند ماه قبل و بسیار جلوتر از توافق آشتی عربستان-ایران در پکن در تاریخ ۱۰ مارس گذشته آغاز شده بود.

پس این مطلب که دیدار اسد و بن سلمان اتنها بر تقویت روابط دوجانبه متمرکز بوده، درست نیست چراکه این موضوع در سفر ماه آوریل فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به دمشق مطرح شد و گفت‌وگو درباره آن از اواخر سال ۲۰۲۱ میان حسام لوقا، رئیس دستگاه اطلاعات کل سوریع و خالد الحمیدان، رئیس اطلاعات عربستان در دیدارهایشان در قاهره و ریاض آغاز شده بود.

منابع یاد شده در ادامه اظهار کردند که اسد در اجلاس جده برای این شرکت نکرد که ستاره آن باشد و در مرکز توجه قرار بگیرد، صرف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در اجلاسی به ریاست عربستان به تنهایی برای قرار گرفتن در کانون توجه‌ها کافی بود. به گفته این منابع، درست‌تر اینکه این حضور یک برگ برنده ارزشمند بود که رئیس جمهوری سوریه آن را به ولیعهد عربستان تقدیم کرد و در حالی که بن سلمان با کشمکشی با امارات و قطر تحت حمایت ترکیه، بر سر رهبری کشورهای حوزه خلیج فارس مواجه است، با آن برگ ارزشمند او را به عنوان رهبری عربی به رسمیت شناخت و استقبال گرم بن سلمان از اسد نیز به همین دلیل بود. چنین برگ برنده‌ای در سیاست همانند به رسمیت شناختن نقش محوری سوریه در پرونده‌های متعدد منطقه است. بنابراین دیدار اسد و بن سلمان برای تکمیل بحث و گفت‌وگو در پرونده‌های منطقه‌ای مورد توجه دو کشور از جمله پرونده لبنان و انتخاب رئیس جمهوری در این کشور مناسب بوده و موضوع ریاست جمهوری لبنان به شکل عمیقی مورد بررسی قرار گرفت و به ریزترین جزئیات آن رسیدگی شد، این موضوع در انصراف ریاض از وتویی که پیش از این در مسیر رئیس جمهور شدن سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده قرار داده بود، منعکس شد و ریاض وتو را لغو کرده و یک رویکرد بی‌طرف منفعل را در پیش گرفت و گام‌ها به سمت ابتکارعمل فرانسه نزدیک شد و اکنون منتظر یک اقدام پیشرفته‌تر است.

در اینجا منابع یاد شده به سخنان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در هفتمین سالگرد شهادت مصطفی بدر الدین، فرمانده حزب‌الله در تاریخ ۱۲ مه جاری اشاره کردند که در آن از لبنانی‌ها خواسته بود از دعوت از رئیس جمهوری سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب در جده، پس از تاکیدات رئیس حزب القوات اللبنانیه بر اینکه سطح نمایندگی سوریه در اجلاس از وزیر خارجه فراتر نخواهد رفت، استفاده کنند، نصرالله گفت، “به سوریه بروید قبل از اینکه اسد به اجلاس ریاض برود، این برای شما بهتر است”، در آن روز نصرالله درباره تاثیر دوباره سوریه بر مسایل منطقه همانند انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به عنوان مثال (براساس اینکه این موضوع تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری لبنان دارد) بسیار سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد که دمشق در همان جایگاهش باقی مانده و موضعگیری‌ها، استراتژی و محور خود را تغییر نداده و در پایان نیز به شکل روشنی تاکید کرد که این یک پیروزی سیاسی است و ما جزو کسانی هستیم که این پیروزی بر آنها مبارک است. سخنان نصرالله که به طور قطع شامل پیشنهادی نبود، بر داده‌های روشنی از روند مذاکرات عربستان-سوریه، تحولات در موضعگیری عربستان درباره حل مشکلات با کشورهای منطقه و اذعان مجدد عربستان به جایگاه و نقش دمشق مستند بود.

منابع مذکور درباره ازسرگیری روابط سعودی-سوری تاکید کردند، همانگونه که از قبل می‌دانیم، عربستان که در حال ساماندهی دوباره به اولویت‌های خود در منطقه است و در تفسیر تحولات جهانی واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسد، لزوما آماده پذیرش نقش بزرگتر سوریه در منطقه و تبادل سلام و دست دادن با اسد نیست. در نهایت سلیمان فرنجیه در میان گروه‌های محور مقاومت ایستاده است، کاندیدای حزب‌الله و دوست شخصی اسد است و چه بسا این تبریک زودهنگامی را که سید حسن نصرالله در سخنرانی ۱۲ مه به آن اشاره کرد، روشن می‌کند، اما ریاض در توجیه دوستان خود و هم‌پیمانانش در لبنان درباره مسایل ضروری این مرحله بدون راهکار نخواهد ماند و در این چارچوب نگاه‌ها به دستاوردهای جدیدی است که ولید البخاری، سفیر عربستان پس از بازگشت دو روز قبل خود به بیروت ارائه می‌کند. همزمان اطلاعاتی از پیشرفت در موضعگیری عربستان از مرحله لغو وتو در مورد فرنجیه به موضعگیری حمایتی مطرح شده که احتمالا در رمز شب نمایندگانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند و در انتظار شنیدن آشکار این کلمه عبور هستند، به طور مشخص نمایندگان اهل تسنن نمایان می‌شود.  

انتهای پیام