بین الملل

سوریه در آستانه نقطه عطف مهمی قرار دارد

به نوشته روزنامه العربی الجدید، گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه در جریان نشست شورای امنیت در نیویورک در این باره اظهار کرد: سوریه در آستانه نقطه عطف مهمی با توجه به علاقه روزافزون کشورهای منطقه قرار دارد و این ممکن است به پیشرفت در راه حل سیاسی این کشور کمک کند. این علاقه ممکن است تلاش‌ها برای دستیابی به پیشرفت سیاسی در بحران را بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت افزایش دهد.

پدرسن تاکید کرد: برای پیشرفت در روند سیاسی سوریه، بسیاری از بازیگران باید گام‌های ملموسی بردارند.

وی همچنین بر لزوم تعامل همه طرف‌های سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به این پیشرفت تاکید کرد و گفت: پس از زلزله‌ غم‌انگیز، ما شاهد توجه و علاقه دیپلماتیک به سوریه بودیم. روند دیپلماتیک میان طرف‌های آستانه و دولت سوریه ادامه داشته و فرصت‌های جدیدی نیز برای تعامل میان کشورهای عربی و دولت سوریه وجود دارد.

پدرسن همچنین تاکید کرد: همچنان به دنبال تسهیل پیشبرد روند سیاسی در سوریه هستم و من همیشه گفته‌ام که سازمان ملل به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، ما به حمایت همه طرف‌های اصلی نیاز داریم و برای رسیدن به این هدف با همه همکاری خواهیم کرد. هیچ گروهی از بازیگران و نه هیچ حزبی در سوریه و نه آستانه، یا طرف‌های غربی و عربی نمی‌توانند به تنهایی پیشرفتی را در این زمینه رقم بزنند و به یک راه حل سیاسی برسند.

این مقام سازمان ملل همچنین بر لزوم از سرگیری فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو با روحیه توافق و با سرعت بیشتر برای دستیابی به پیشرفت تاکید کرد.

311311