نحوه راه اندازی رستوران و فست فود در سال 2023
همه مراحل راه اندازی فست فود + وسایل لازم و هزینه ها
بسیاری از مردم به دنبال راه اندازی فست فود هستند، زیرا این شغل جذاب و پردرآمد است و به دلیل مشغله روزانه، کمبود وقت و تناوب سلیقه و شیوه زندگی، مردم فستفودها را ترجیح میدهند، بنابراین تعداد فستفودها روز به روز بیشتر میشود. شاید راه اندازی فست فود در ابتدا مشابه راه اندازی رستوران و یا راه اندازی کافه باشد اما اگر تا انتهای مقاله همراه باشید تفاوتهای آنهاخصوصا تفاوت در خرید تجهیزات فست فود و رستوران را مییابید.
تاریخچه فستفود
در سال 1912 در ایالاتمتحده رستورانی در شهر نیویورک به نام اتوماتون تأسیس شد که بیشتر شبیه کافه تریا بود. در این رستوران غذاهای از پیش آماده را در یک محفظه شیشهای گرم نگهداری کرده و مشتریان این غذاها را با دستگاه سکه خریداری میکردند. شعبههای این فستفود به سرعت در ایالت متحده افزایش یافت و برای بیست سال بیرقیب بود. پس از آن یک شرکت آمریکایی به نام White Kassel وارد بازار رقابت فستفود شد. این شرکت همبرگر ارزانقیمتی به قیمت ۵ سنت ارائه کرد.
تاریخچه فست فود و اولین فست فود دنیا
برادران مک دونالد موسس بزرگترین و بینظیرترین رستورانهای فستفود، در سال 1940 وارد بازار رقابت فستفود شدند. آنها ابتدا با یک دستگاه کبابپز ساده شروع به کار کردند و سپس به تدریج کار خود را توسعه دادند. آنها دریافتند که سود فروش همبرگر بیشتر از سایر غذاها است، بنابراین منوی خود را محدود به همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوعی نوشیدنی و کوکا کولا کرده بودند. تمام غذاها و مواد این رستوران بستهبندی شده بود. بعد از مک دونالد، رستورانهای زنجیرهای فستفود زیادی در ایالات متحده تاسیس شد که رستورانهای بسیار محبوبی بودند.
مزایای تاسیس فست فود
فستفود یک صنعت هیجانانگیز برای افرادی است که به غذا و تبلیغات علاقه دارند. رستورانهای فستفود این پتانسیل را دارند که بسیار سودآور باشند و فرایند راهاندازی بسیار سادهای دارند.
عامل اصلی موفقیت فستفود
رضایت مشتری مهمترین دلیل موفقیت یک رستوران فستفود است. احترام گذاشتن به مشتریان و ارائه فستفود با کیفیت از عوامل موفقیت فستفود شما است. خلاقیت یکی دیگر از عوامل موفقیت یک رستوران فستفود است. یک ایده نوآورانه و جذاب، مشتریان شما را شگفتزده میکند.
مراحل راه اندازی فست فود
۱. تنظیم طرح کسبوکار
قبل از اینکه بودجهتان را تهیه کرده و شروع به راهاندازی فست فود جدید خود کنید، یک طرح تجاری تنظیم کنید که بتوانید در حین مراحل راهاندازی فست فود به آن رجوع کنید تا کسب و کار خود را در مراحل اولیه در مسیر خود نگه دارید. طرح کسبوکار شما میتواند به شما در پیش بینی درآمد و هزینهها، پیشبینی فروش و استفاده از استراتژی دادهمحور برای افزایش مشتریان کمک کند.
طرح کسب و کار شما باید این موارد را دربرگیرد: پیشبینی هزینهها، نقطه سربه سر و فروش مورد انتظار. میزان سرمایهای را که در حال حاضر به آن دسترسی دارید و چقدر باید برای پوشش تمام هزینهها جمعآوری کنید. هزینههای جاری را پیشبینی کنید و برای زمانی که میتوانید انتظار سودآوری داشته باشید، جدول زمانی تعیین کنید.
۲. انتخاب محل فستفود
موقعیت مکانی یکی از مهمترین عواملی است که موفقیت یا شکست هر فست فودی را تعیین میکند. فستفود باید در یک منطقه پرجمعیت باشد. مغازههای طبقه همکف برای فستفودها بهتر است.
۳. کسب مجوزهای لازم برای افتتاح فستفود
برای اخذ مجوز افتتاح فستفود، بعد از انتخاب ملک، به اتحادیه اغذیهفروشیها مراجعه میکنید. اتحادیه، دو نوع مجوز صادر میکند: مجوز ساندویچی و مجوز فستفود. زیر ۲۴ متر مربع، مجوز پیتزا فروشی یا فستفود صادر نمیشود.
اخذ مجوز فستفود بعد از انتخاب ملک از اتحادیه اغذیهفروشیها شروع میشود. اتحادیه به شما معرفینامه به نهادهای مختلف میدهد و پس از اخذ معرفینامه از آنها برای شما مجوز صادر میکند. شما به دریافت معرفینامه از اداره بهداشت، اماکن و آتشنشانی نیاز دارید. دو مورد از قوانین اخذ مجوز راه اندازی فستفود:
ملک معرفی شده به اتحادیه باید مجوز کاربری تجاری داشته و حداقل ۲۴ متر مربع باشد.
شرکت در دوره بهداشت عمومی و داشتن کارت بهداشت، برای تمام پرسنل الزامی است.
۴. استخدام پرنسل فستفود
راز یک فست فود موفق اغلب یک تیم عالی پشت پیشخوان و در آشپزخانه است. سرآشپز احتمالاً مهمترین فرد در تیم شما است، زیرا نهتنها وظیفه آشپزی و طراحی منو را برعهده دارد. بلکه همچنین بقیه کارکنان آشپزخانه را هدایت و راهنمایی میکند.
برای مصاحبه حضوری برنامهریزی کنید. در طول مصاحبه، به دنبال نامزدهای دوستانه با مهارتهای عالی در خدمات مشتری باشید تا چهره شرکت شما باشند.
مواد آموزشی استاندارد را تهیه کنید. برای آموزش کارکنان جدید خود در مورد خطمشیها و رویههای فستفود خود از یک راهنمای ثابت استفاده کنید.
۵. خرید تجهیزات آشپزخانه و مواد اولیه مورد نیاز
تجهیزات آشپزخانه هزینه قابل توجهی برای فست فودها به حساب میآید. اما، همیشه لازم نیست که همه وسایل و لوازم را نو بخرید. بیشتر وسایل آشپزخانه مانند میزهای کار، یخچالها، قفسههای فروشگاهی و کمدها را میتوان دست دوم خرید؛ اما میکسر، ماهیتابه، چاقو، تخته برش و سایر ظروف باید نو خریداری شود.
۶. بازاریابی فستفود
استراتژیهایی برای جذب اولیه مشتریان و متقاعد کردن آنها برای بازگشت و خریدهای تکراری در نظر بگیرید. دلیل اصلی انتخاب کانالهای تبلیغاتی مختلف و اینکه چگونه انتظار دارید بازاریابی بر فروش تاثیر بگذارد را مشخص کنید. همچنین باید مقداری پول برای طراحی منو و طراحی لوگو خرج کنید. چندین روش وجود دارد که میتوانید برای بازاریابی فستفود جدید خود از آنها استفاده کنید:
- تبلیغات رسانههای اجتماعی
- کوپن مشتریان
- برنامههای وفاداری مشتری
- تبلیغات تلویزیونی
- افتتاحیه باشکوه
- مشارکت با وبلاگنویسان یا خبرنگاران
مدارک مورد نیاز برای راه اندازی فستفود چیست؟
برای راه اندازی فستفود شما به جواز قانونی نیاز خواهید داشت. این جواز نیازمند مدارک و شرایط خاصی است.قبل از هر چیزی باید فرم درخواست راهاندازی کسب و کار خود را تکمیل نمایید.
شرایط و مدارک مورد نیاز برای کسب جواز فستفود
- تابعیت کشور اسلامی ایران
- اصل و کپی قرارداد اجاره ملک مورد نظر
- اصل و کپی سند مالکیت مربوط به ملک اگر خود فرد مالک ملک باشد.
- سندهای مالکیت باید توسط مجتمع قضایی که به آن مراجعه میکنید، برابر اصل شود.
- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
- اصل و کپی کارت پایان خدمت
- اصل و کپی کارت ملی دو سری پشت و رو
- فیش تلفن برای دریافت کد پستی
- عکس ۳ در ۴ جدید پیش نویسی شده
- ارائه تمام سوابق کاری و اداری محل واحد صنفی
- ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی پایان تحصیلات ابتدایی
- ارائه گواهی عدم داشتن هر گونه سوء پیشینه
- ارائه گواهی عدم اعتیاد
- افتتاح حساب در یکی از شعب بانک ملت
- تمام مدارک مورد بررسی قرار میگیرد و مبالغ لازم برای اخذ مجوز باید پرداخت شود.
- پس از دریافت استعلامات عدم سوء پیشینه و اعتبار، فرمهای مورد نظر پوشهبندی خواهد شد و نتیجه آن اعلام میشود.
هزینه راهاندازی فستفود
هزینه اولیه افتتاح فستفود بر اساس موقعیت جغرافیایی، مساحت ملک و حقوق کارکنان افزایش مییابد. هزینه تقریبی راهاندازی یک فستفود ممکن است بیش از ۱۵۰ میلیونتومان هزینه داشته باشد. هزینه تجهیزات پخت و پز و مواد اولیه احتمالاً چند میلیون تومان خواهد بود. در ادامه خلاصه ای از هزینههای اولیه افتتاح یک مرکز فستفود آورده شده است:
1- هزینه مکان:
مکان فیزیکی فستفود شما احتمالاً یکی از بیشترین هزینهکردهای شما خواهد بود. خرید یک فستفود که از قبل وسایل لازم برای سرو غذا را دارد، عموماً مقرون به صرفه تر از ساخت یک فضای سفارشی است. هزینه ملک با توجه به منطقهای که فستفود شما در آن واقع است و همچنین مساحت آن متفاوت است. به طور متوسط بین چهل تا دویست میلیون تومان رهن و سه تا ده میلیون تومان اجاره لازم است. هنگام انتخاب محل قرار دادن فستفود خود، این عوامل کلیدی را در نظر بگیرید:
دید: مکانی را انتخاب کنید که دید مناسبی از خیابان داشته باشد تا باعث جلب توجه مردم شود.
دسترسی: یک منطقه پرجمعیت را با سایر مشاغل اطراف انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که فست فود شما تا حد امکان راحت و در دسترس است.
هزینههای نیروی کار و تامین: در مورد هزینه کار در محلههای مختلف شهر تحقیق کنید تا بتوانید سود خود را به حداکثر برسانید.
رقابت: به دنبال منطقه ای باشید که رقبای مستقیم زیادی نداشته باشد تا بتوانید درصد بالایی از مشتریان بالقوه را جذب کنید.
2- هزینه تجهیزات آشپزخانه:
هنگامی که فضای شما آماده شد، باید تجهیزات لازم برای فستفود را خریداری کنید. لوازم پختوپز شما به تنهایی ممکن است چندین میلیون تومان قیمت داشته باشند، بسته به اینکه آیا تجهیزات نو یا دست دوم خریداری میکنید. و چه غذاهای فستفودی ارائه میدهید این هزینه متفاوت است. به عنوان مثال هزینه تجهیزات برای برگر و ساندویچ ۶۰ میلیون تومان و برای برگر، ساندویچ، پیتزا و سوخاری ۱۵۰ میلیون تومان است.
3- هزینه دکوراسیون
با توجه به ساده بودن دکور فستفودها شما به هزینه چندانی نیاز ندارید. البته حداقل 50 میلیون برای تهیه میز و صندلی و ایجاد دکوراسیون جذاب نیاز دارید.
4- هزینه مواد اولیه
مواد اولیه هم معمولا به صورت هفتگی خریداری می شود و هفتهای پنج تا ده میلیون خرج بر میدارد. این عدد به میزان فروش شما بستگی دارد.
5- هزینه حقوق پرنسل
در آشپزخانههای فستفود، حداقل 5-6 کارمند در آشپزخانه مورد نیاز است. از بین آنها دو نفر سرآشپز است. دستمزد سرآشپزها و دستیاران بستگی به تجربه آنها دارد. به غیر از کارکنان آشپزخانه، دو گارسون و یک نفر صندوقدار برای گرفتن سفارش نیاز دارید. برای حقوق کارکنان بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان باید هزینه کنید.
6- هزینه نرمافزار مدیریت فروش فستفود و صندوق فروشگاهی
نرمافزار مدیریت فروش یکی از حیاتیترین و جداییناپذیر ابزارهای مدیریت موفقیت آمیز هر رستوران یا فستفود است. یک سیستم نرمافزاری خاص را انتخاب کنید که مطابق با نیازهای فستفود سفارشیسازی شده باشد. هزینه نرمافزار مدیریت و حسابداری فست فود بین 500.000 تومان تا 6 میلیون تومان است و هزینه صندوق فروشگاهی حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیون است.
7- هزینه یونیفرم کارکنان
همه کارکنان فست فود باید تمیز، بهداشتی و خوش لباس به نظر برسند. شما میتوانید از بین انواع مختلف لباس مانند کت سرآشپز، پیراهن و تی شرت و پیش بند انتخاب کنید. در مرحله اولیه عملیات، داشتن یک لباس فرم ارزان قیمت ایده آل است که باعث صرفه جویی در هزینه اضافی میشود. تیشرت گزینه مناسبی برای یونیفرم کارکنان است. با مراجعه به وبسایت فرمپوش میتوانید یونیفرم مناسبتان را بیابید.
منبع: fast food equipment